شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#طرفدار
گفت‌وگو|

اهمیت امضای سند ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا/ کمیسیون مشترک تهران - کاراکاس برگزار می‌شود

سفیر پیشین ایران در برزیل گفت: با توجه به اینکه من در برزیل سفیر بودم می‌دانم که کالا‌های ایرانی در کشور‌های آمریکای لاتین من‌جمله ونزوئلا طرفدار دارد این کشور نسبت به دارو‌ها و صنایع ایران راغب است.
سید جعفر هاشمی در گفت‌وگو با میزان، درباره سفر وزیر امور خارجه ونزوئلا به تهران و امضای سند ۲۰ ساله همکاری دو کشور، اظهار داشت: این سند، نقشه راه ۲۰ ساله است که جمهوری اسلامی مصمم شده با برخی از کشور‌های دوست مثل چین امضا و با روسیه تجدید امضا کند. دولت سیزدهم درصدد است که با کشور‌های دوست دیگر نیز سندی را به امضا برساند که نقشه راهی برای همکاری‌های بلندمدت دو کشور باشد.

سفیر پیشین ایران در برزیل اضافه کرد: بدیهی است که سفر وزیر خارجه ونزوئلا به ایران هم در همین راستا است و مقرر شده که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که قطع به یقین در یکی دو ماه آینده برگزار می‌شود با سفر رئیس جمهور ونزوئلا با ایران مصادف شود تا این سند و نقشه راه به امضای رؤسای جمهور دو کشور برسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در دولت قبل به دلیل اینکه همه اهتمام به برجام بود و سعی و تلاش بر این بود تا برجام را به نتیجه برسانند، افزود: بدیهی بود که از روابط دوجانبه و کار با همسایگان غفلت صورت گرفت و منجر به این شد که در روابط دوجانبه با همسایگان افتی به وجود بیاید.

هاشمی بیان داشت: من اراده دولت را در این می‌بینم که درصدد است تا روابط خود را گسترش بدهد؛ این گسترش روابط چه با همسایگان، چه با کشور‌های دوست و چه با کشور‌های در حال توسعه خواهد بود که کشور‌های آمریکای لاتین هم جزء دسته‌ای از دوستان و کشور‌هایی هستند که می‌توانیم رابطه برد - برد با آن‌ها داشته باشیم.

سفیر پیشین ایران در برزیل گفت: ما و ونزوئلا روابطی را تحت عنوان روابط برد - برد در دست اقدام داریم، اضافه کرد: آن مسئله نفت سنگین و سبکی است که دو کشور در اختیار دارند و آن را با هم مخلوط کرده و محصول جدیدی به وجود می‌آورند که این محصول جدید ارزش افزوده دارد و طبیعتاً یک معامله مشروع بین‌المللی است که چندین مورد آن به‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه این دو کشور شکل گرفته است و می‌تواند ادامه دار باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار داشت: با توجه به اینکه من در برزیل سفیر بودم می‌دانم که کالا‌های ایرانی در کشور‌های آمریکای لاتین من‌جمله ونزوئلا طرفدار دارد این کشور نسبت به دارو‌ها و صنایع ایران راغب است.

وی با یادآوری جنگ اقتصادی شکل گرفته علیه ونزوئلا از طرف آمریکا، بیان داشت: خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در ونزوئلا بسیار کاربرد داشته باشد. کما اینکه در گذشته هم این کاربرد داشته است؛ ضمن اینکه خودروسازی ما هم در آنجا می‌تواند مشتریان خاص خودش را داشته باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه ما تجربه بسیار خوبی در روابطمان با آمریکای لاتین داشتیم، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه ما با این کشور‌ها در سازمان‌های بین‌المللی روابط سیاسی و همکاری‌های خوبی داریم و جمهوری اسلامی می‌تواند نقش خوبی را در اورهال(بازآماد) بسیاری از صنایع آن‌ها بازی کند. به همین خاطر من تصور می‌کنم باید از بخش خصوصی دعوت کنیم که به صورت فعال‌تر در بخش معدن و سایر بخش‌های در ونزوئلا و بعضی کشور‌های آمریکای لاتین نقشی ایفا کنند که به نفع هر دو کشور است.
 
 
انتهای پیام/