شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستان
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 27 مهر

درخواست پاکستان برای تسریع در خط لوله «صلح»

کدخبر: 448354
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 مهر 1371؛ قیمت کالاهای تولیدی با ارز رقابتی امسال افزایش نمی‌یابد

تولید 42 قلم کالای مشمول ارز رقابتی، طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت و هیچ‌گونه تغییری در قیمت آنها به‌وجود نخواهد آمد.

آقای هوشنگ دادوش، مدیرکل صنایع فلزی و قائم‌مقام معاونت صنعتی و بهره‌برداری وزارت صنایع ضمن اعلام این مطلب گفت: از نیمه دوم سال 1368 در ادامه سیاست‌های آزادسازی اقتصاد کشور و حرکت به‌سوی اقتصاد تعادلی و یک نرخ شدن ارز، وزارت صنایع به‌تدریج مصارف ارزی خویش را از ارزهای و سوبسیددار کاسته و به‌سوی مصرف ارزهای بدون سوبسید میل و گرایش پیدا کرده تا جایی که در سال 71 تولید اکثر اقلام واحدهای تحت‌پوشش، منهای کالاهایی که براساس مصوبه شورای اقتصاد به‌دلیل حفظ قدرت خرید طبقات و اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه و تاثیراتی که این اقلام در سبد هزینه و اقتصاد خانوار دارد، مشمول استفاده ارز شناور شده است.

آقای دادوش اضافه کرد: امسال فقط 42 قلم کالا با ارز رقابتی و هشت قلم کالای حساس و ضروری و کوپنی با ارز دولتی به شرحی که در پایان آمده تولید می‌شود و بقیه اقلام در راستای سیاست اقتصاد تعادلی و یکسان‌سازی نرخ ارز ملزم به استفاده از ارز شناور شده‌اند.

متخصصان ایران و جمهوری آذربایجان در حال احداث دو سد بر روی ارس هستند

تلاش مشترک متخصصان شرکت آذر انرژی جمهوری آذربایجان و وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد دو سد «خداآفرین» و «قیز قلعه‌سی» بر روی ارس همچنان ادامه دارد.

رادیو باکو گزارش داد: برای ساخت سد خداآفرین که 75 متر ارتفاع و یک میلیون و 610 هزار مترمکعب ظرفیت خواهد داشت، از یک میلیون و 701 هزار مترمکعب خاک و 261 هزار مترمکعب بتن استفاده خواهد شد.

با بهره‌برداری از این سد 65 هزار هکتار زمین در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان زیر کشت آبی قرار خواهد گرفت و به آب‌رسانی 130 هزار هکتار زمین نیز کمک قابل‌توجهی خواهد شد. این در حالی است که این توان تا 255 هزار هکتار قابل‌افزایش است.

همچنین برای ساخت سد قیز قلعه که ارتفاع آن 40 متر و ظرفیت آن 64 میلیون مترمکعب آب است، 40 هزار هکتار زمین زیر کشت آبی قرار خواهد گرفت.

برای ساخت این سد از یک میلیون و 233 هزار مترمکعب خاک و 194 هزار مترمکعب بتن استفاده خواهد شد.

رادیو باکو گفت: توان تولید برق نیروگاه‌های این دو سد 250 مگاوات خواهد بود.

27 مهر 1381؛ خط تولید پیکان متوقف می‌شود

با اجرای طرح ادغام شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو خط تولید پیکان متوقف خواهد شد.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در حاشیه‌هایش جهانی شدن صنعت خودرو در مشهد با اعلام این خبر افزود: در مرحله نخست اجرای طرح ادغام شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو که حدود سه سال به طول می‌انجامد خودروهایی با قیمت تمام‌شده پیکان اما با کیفیت بالاتر به بازار عرضه خواهد شد.

آقای شجاعی‌فرد با اشاره به اینکه خودروی پیکان به‌عنوان یک وسیله ناقص به‌تدریج از خط تولید حذف خواهد شد، گفت: قیمت خودروی استاندارد خارجی کمتر از 50 میلیون ریال است، درحالی‌که خودروی با کیفیت پایین ساخت داخل حدود 70 میلیون ریال به مشتریان داخلی فروخته می‌شود.

وی نقش واردات را در ایجاد تحول و شکستن سیستم بی‌رقیبی خودروسازان داخلی خاطرنشان کرد و افزود: واردات خودرو به‌صورت درصدی و به‌تدریج سبب ایجاد بازار رقابت بین خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی و خارجی خواهد شد.

هم‌اکنون بیست نمونه خودروی سواری در کشور تولید می‌شود که حدود 90 درصد قطعات این خودروها در داخل کشور ساخته می‌شود.

27 مرداد 1391؛ درخواست پاکستان برای تسریع در خط لوله «صلح»

به‌دنبال تحریم گاز ایران ازسوی اتحادیه اروپا، رایزنی‌ها برای فروش گاز به بازارهای آسیایی شتاب گرفته است. از یکسو پاکستان به‌عنوان مشتری گاز ایران خواستار تسریع در اجرای این پروژه شده و ازسوی دیگر مقامات مسوول در شرکت گاز از افزایش سهم ایران در بازار تجارت گاز خبر می‌دهند.

در حاشیه دوازدهمین نشست سرای سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، رئیس‌جمهور پاکستان علاوه‌بر درخواست شتاب در پروژه خط لوله «صلح» خواهان تسریع در اجرای پروژه عرضه برق به پاکستان و پروژه‌های خطوط راه‌آهن و جاده در این کشور هم شده است.

آصف علی زرداری با تاکید بر اینکه روابط با ایران به‌طور پایدار در حال توسعه است، ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها در بخش تجارت، سرمایه‌گذاری و انرژی بیشتر شود.

طرح خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به پاکستان به سال 1990 میلادی برمی‌گردد.

این پروژه که در ابتدا قرار بود به‌صورت سه‌جانبه میان ایران، پاکستان و هند امضا شود بعد از  20 سال کشمکش و تنش میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد بر سر نبود توافق و اطمینان به‌صورت دوجانبه میان «تهران-اسلام‌آباد» امضا شد.

براساس قرارداد خط لوله «صلح» که یک قرارداد 25 ساله است، ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب و سالانه 7.8 میلیارد مترمکعب و سالانه 7.8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می‌کند.

این قرارداد شامل احداث 900 کیلومتر خط لوله در داخل خاک پاکستان و 250 کیلومتر خط لوله در داخل ایران است.

درخواست پاکستان برای تسریع در اجرای این پروژه در حالی است که برخی از منابع خبری از تشکیل تیم ویژه‌ای در وزارت نفت برای تدوین بسته سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری احداث خط لوله صلح در خاک پاکستان خبر می‌دهند.

براساس گزارش «فارس» اوایل هفته جاری اسلا‌م‌آباد رسما از ایران دعوت کرد که در مناقصه سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای احداث ادامه خط لوله گاز ایران – پاکستان موسوم به خط لوله صلح در خاک پاکستان که هفته آینده در این کشور برگزار می‌شود، حضور پیدا کند.

یک منبع آگاه در این رابطه می‌گوید: پس از دعوت وزیر انرژی پاکستان از ایران برای حضور در مناقصه سرمایه‌گذاری خط لوله صلح، تیم ویژه‌ای تشکیل شده است که این تیم گزارش خود و نحوه تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری را در این خط به مسوولان ارشد وزارت نفت ارائه می‌کند.

تعهدنامه جدید ارزی بانک‌ها

فعالان اقتصادی می‌گویند براساس یک بخشنامه جدید بانک مرکزی، برخی بانک‌های عامل به هنگام دریافت مابقی مبلغ اعتبارات اسنادی خود و تسویه حساب با واردکنندگان و تولیدکنندگان، اقدام به اخذ تعهد مبنی‌بر دریافت مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارزی می‌کنند که باید جایگزین کنند. این در حالی است که به گفته فعالان اقتصادی، این موضوع با مقررات ارزی ابلاغی بانک مرکزی که بر قطعی بودن فروش ارز با نرخ روز معامله اسناد تاکید دارد، مغایر است.

مغایرت تعهدنامه ارزی جدید بانک‌ها از فعالان اقتصادی و تجار از آن جهت است که براساس قانون بانک مرکزی، بانک عامل مجاز نیست مازاد بر نرخ روز قطعی شدن معامله، وجه دیگری را مطالبه کند.

براساس آنچه اخیرا ازسوی بانک‌های عامل انجام شده، بازرگانان تصریح می‌کنند که سیاست‌گذاری بانک‌های عامل درخصوص مباحث ارزی، نیازمند بازخوانی منطبق با شرایط تحریم‌هاست. به گفته تجار و صادرکنندگان، با ایجاد تکلیف برای شبکه بانکی می‌توان به اعطای تسهیلات بیشتر به تولید و صادرات کمک کرد، اما متاسفانه نه‌تنها سیستم بانکی کشور تعهدات خود را در زمینه تخصیص بیش از 10 درصد تسهیلات به تجار انجام نداده، بلکه هر روز موانع جدیدی پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار می‌دهد.

قیمت خوراک و پوشاک تا 50 درصد اضافه شده است

 رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروز مجلس بر روی مسائل اقتصادی تمرکز دارد و بیشتر کار مجلس در این زمینه‌ها است، گفت: پرداختن مجلس به مسائل اقتصادی استدلال دارد؛ چراکه فشارهای اقتصادی ازسوی غرب مورد تمرکز واقع شده و ما در این زمینه در شرایط حساسی قرار داریم که باید توجه کرد که به بیراهه نرویم. علی لاریجانی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که در دانشگاه قم برگزار شد، افزود: اگر سیستم‌های تولید در کشور فراهم شود، ایجاد اشتغال خواهد شد و در کشور از اواخر سال گذشته شاهد رشد تورم بودیم که این موضوع مهم با همه افراد جامعه ارتباط دارد.

رئیس مجلس گفت: امروز بر قیمت مواد خوراکی و همچنین پوشاک تا 50 درصد اضافه شده که این وضعیت برای اقشار جامعه سخت و مشکل است. باید در این زمینه‌ها ورود کرد تا مشکلات پیش‌آمده مرتفع شود.