حیدر محمدی، معاون دارو سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: همه واکسن‌ها به شرط اینکه مطالعات بالینی آن‌ها تمام شود، مجوز مصرف می‌گیرند.

او با بیان این‌که با توجه به وضعیت و شرایط اضطرار، بعد از تحویلِ گزارش بینابینی مجوز مصرف به واکسن‌های ایرانی دادیم، افزود: دو واکسن کووپارس و فخرا در حال حاضر در فاز سوم مطالعه بالینی هستند که دریافت مجوز آن مشروط به گزارش بینابینی است. در حال حاضر گزارشات ارائه شده اما از نظر سازمان غذا و دارو تأئید نشده است.

محمدی ادامه داد: گزارش بینابینی تائیده شده زمانی مشخص می‌شود که اثربخشی قابل قبولی در کاهش بیماران بستری و میزان فوتی داشته باشد.

معاون دارو سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واکسن‌ها اگر به درصد قابل قبولی که مورد تائید ماست، برسد مجوز داده می‌شود و این دو واکسن هنوز این گزارش را به ما ارائه ندادند، تصریح کرد: اگر گزارشاتی که ارائه می‌کنند به میزان قابل قبولی برسد، ما مجوز را صادر می‌کنیم کمااینکه واکسن‌های قبلی نیز این نتایج را داشتند و به سازمان غذا و دارو ارائه دادند.

محمدی درباره سختگیری صدور مجوز مصرف واکسن‌های رازی و فخرا نسبت به دیگر واکسن‌های ایرانی گفت: زمانی که مجوز واکسن برکت صادر شد هیچ واکسن ایرانی نداشتیم و 44 روز بود که هیچ واکسنی در کشور موجود نبود، در همه دنیا این امر نیز وجود دارد که اعلام می‌کنند در شرایط اضطرار برخی از استانداردها را می‌توان کاهش داد. در حال حاضر نیز همه شرکت‌های سازنده واکسن توقع همان شرایط را دارند و شرایطی که برای برکت دیده شده را برای آن‌ها هم ببینیم.

او ادامه داد: برای دریافت مجوز واکسن رازی و فخرا فشارهایی به سازمان غذا و دارو اعمال می‌شود بدین ترتیب درخواست دارند شرایط را مانند زمانی ببینیم که هیچ واکسنی در کشور وجود نداشت و این درحالی است که ما سعی می‌کنیم همه واکسن‌های تولید داخل را به یک میزان ببینیم.

معاون دارو سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به افزایش واکسیناسیون و افزایش دپوی واکسن در کشور نگران این بودیم که مردم از واکسن‌های رازی و فخرا استقبال نکنند به همین دلیل یکی از پیشنهادهایی که ارائه کردیم این بود که به عنوان دُز بوستر (دُز سوم) از این واکسن‌ها استفاده کنیم.

محمدی تصریح کرد: تزریق واکسن‌هایی با پلتفرم‌های غیرفعال باید برای دُز بوستر از پلتفرم غیرفعال و پروتئین نو ترکیب استفاده شود؛ اما افرادی که برای دو دُز اول از پروتئین نوترکیب استفاده کردند، برای دو سوم باید از همان پلتفرم استفاده کنند و نمی‌توانند از پلتفرم غیرفعال استفاده کنند.

انتهای پیام/ 4