رضا شجیع، نایب رئیس فدراسیون ورزش همگانی، درباره اهمیت ورزش و چالش کم تحرکی در کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: طبق آمارهایی که وجود دارد متاسفانه چاقی در جامعه ایران از مرز 20 میلیون نفر گذشته و شرایط پاندمی کرونا هم آن را تشدید کرده است. متاسفانه سیاست‌های کشور هم بیشتر به سمت درمان است نه پیشگیری و بیشتر بودجه به این سمت برده شده می‌شود. سرانه بودجه‌ای که برای هر ایرانی در زمینه ورزش در نظر گرفته شده 6 هزار تومان است و بر اساس آمار ارائه شده برای درمان آن هم برای دوران قبل از کرونا 700 هزار تومان در سال مردم هزینه می‌کنند. بنابراین متاسفانه در این خصوص بودجه زیادی را به جای صرف ورزش صرف درمان می‌کنیم.

او افزود: متاسفانه به‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و قانون اساسی نسبت به موضوع ورزش و آن‌هم به ویژه ورزش همگانی به عنوان یک پیش نیاز جهت داشتن جامعه سالم و شاداب پرشتاب داریم به سمت جامعه سالمند و کم تحرک حرکت می‌کنیم. بر اساس آمار از هر چهار ایرانی یک بزرگسال به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی توجه نمی کند. در رده سنی نوجوان هم آمار خوبی وجود ندارد و این بدین معناست که در آینده ای نه چندان دور با بزرگسالانی مواجه خواهیم شد که به دلیل تحرک کم و عدم فعالیت بدنی درست در زمان مناسب مستعد بیماری غیر واگیر شدند که قطعا هزینه درمانی زیادی را هم به دنبال خواهند داشت. این شرایط را می‌توانیم یک سونامی کم تحرکی در آینده بدانیم.

شجیع گفت: برای مقابله با این چالش باید نگاه‌ها به میزان سرانه اختصاص یافته برای ورزش تغییر کند. سازمان‌ها فعالیت‌های جزیره‌ای را کنار بگذارند و همکاری کنند. رسانهها صرفا پخش کننده اخبار ورزش قهرمانی نباشند. متاسفانه این روزها در جامعه ایران بیش از 80 میلیون نفر تماشاگر ورزش یک میلیون نفر هستند. در شرایط سخت و پیچیده ای هستیم، بسیاری مربیان ورزشی ما بیمه ندارند، رشته تربیت بدنی در زندان دانشگاه ها گرفتار شده و هنوز موفق نشده به دل جامعه راه پیدا کند. بنابراین اگر می‌خواهیم در زمینه ورزش گام موثری برداریم باید این چالش را برطرف کنیم. 

انتهای پیام/ 3