به گزارش برنا؛ امروزه توجه به ورزش و سعی بر توسعه آن در اکثر کشورها به دلیل آثار مفیدی که برای سلامتی دارد از الزامات است. ورزش از جمله اقداماتی است که در حال حاضر گروه زیادی از مردم به شکل گوناگون با آن سر و کار دارند. تعدادی از مردم ورزش را به صورت حرفه‌ای پیگیری می‌کنند و عده‌ای هم به شکل مبتدی به آن می‌پردازند و البته گروهی هم هستند که علاقه‌مند به ورزش و مسابقات ورزشی هستند و ورزش را به این طریق دنبال می‎کنند. با این اوصاف می توان گفت ورزش بر جنبه های گوناگون افراد اثر می گذارد.

ورزش همانطور که از یک سو باعث سلامت بدن می شود از نظر روانی نیز اثرات مثبتی را برای فرد به دنبال دارد. بی شک انسان با ورزش از روحی با نشاط برخوردار می شود. نشاطی که حتما می تواند بر سلامت جسم نیز موثر واقع شود. با این حال حفظ سلامتی ابعاد مختلفی دارد که بخشی از آن از طریق فعالیت بدنی و حرکت تأمین می‌شود. بعدی که این روزها به دلیل دگرگون شدن سبک زندگی ها و ماشینی شدن آن بیشتر از همیشه در خطر است. 

همایش+ورزش+صبحگاهی+به+مناسبت+هفته+ورزش

امروزه یکی از مشکلات جامعه بشری در حوزه حفظ سلامت کم تحرکی و عوارض ناشی از آن است. عدم تحرک که عامل افزایش وزن و چاقی به شمار می رود قطعا اگر به موقع مهار نشود در آینده موجب به وجود آمدن انواع بیماری‌ها خواهد شد. متاسفانه در روزهای کرونایی نیز که ماندن در خانه یکی از راهکارهای پیشگیری از ویروس کروناست این معضل تشدید شده است.

سینا کلهر، سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در این رابطه می‌گوید: بزرگترین چالش ما این است بیش از 54 درصد مردم ورزش نمی‌کنند و عدم تحرک مهمترین مساله است که کرونا هم بی تاثیر نبوده است. طبق آمار سال 99 حدود 70 درصد مردم انفرادی ورزش می‌کنند و واقع‌بینانه 30 درصد جمعیت مداوم ورزش می‌کنند. کرونا سال قبل تاثیر جدی روی ورزش داشته و روی ورزش گروهی نیز تاثیر منفی گذاشته است. 

به گفته کلهر علاوه بر کم تحرکی چالش مهم دیگری هم وجود دارد، این است که ورزش ششمین انتخاب مردم است.

سرپرست توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش با اشاره به این موضوع اظهار می‌کند: ما با مشکل بهره مندی از امکانات ورزشی مواجه هستیم. مثلا 7 هزار خانه روستایی تجهیز شده‌اند اما 1500 خانه روستایی فعال است. 

همایش+ورزش+صبحگاهی+به+مناسبت+هفته+ورزش (1)

با نگاه به گذشته به دلیل فواید بی شماری که ورزش برای سلامت جسم و روح دارد این امر در نزد ایرانیان باستان همیشه دارای اهمیت بوده است. برای مثال در روایت‌های شاهنامه به وضوح می‌توان به اهمیت ورزش در نزد مردم ایران پی برد.

ورزش موضوعی است که در اسلام نیز بسیار به آن تاکید شده است. در آیین اسلام، بدن آدمی ارزشمند است‌ زیرا ابزار تکامل روح به شمار می رود. از آنجا که انسان موجودی جسمانی و روحانی است و دین نیز برای هدایت و به کمال رساندن انسان آمده، بنابراین به هر دو بعد وجودی انسان و سلامتی آنها توجه کافی نموده و توانایی و سلامت در هر بعد را تمجید کرده است. مطالعه زندگی و سیره پیامبر و امامان نشان نیز می دهد که آنها نیز به ورزش، تربیت و تقویت بدن خود می‌پرداختند و در فعالیت هایی از قبیل مسابقه دو، اسب سواری، تیر اندازی و شنا شرکت می‌کردند. 

روز تربیت بدنی و ورزش در ایران و تقویم شمسی برابر با 26 مهر است. هر ساله از بیست و ششم مهرماه تا دوم آبان نیز به نام هفته تربیت بدنی نام گذاری شده است.

انتهای پیام/ 3