شهرخبر

رایزنی امیرعبداللهیان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع افغانستان


رایزنی امیرعبداللهیان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع افغانستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی طی تماس تلفنی وضعیت جاری در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی علاوه بر مرور تازه ترین وضعیت مناسبات با سازمان همکاری اسلامی، همچنین در خصوص تازه ترین وضعیت افغانستان با یوسف العثیمن دبیر کل سازمان همکاری اسلامی تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان جریان های تندرو و افراطی را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات منطقه بر شمرد.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به وضعیت کنونی تحرکات تروریستی داعش در افغانستان بر حمایت ایران از ایفای نقش فعال تر این سازمان به ویژه دبیر کل در مورد افغانستان تاکید کرد.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در پاسخ ضمن تبریک به امیرعبداللهیان به مناسبت انتخاب ایشان به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گزارش مختصری از مجموعه اقدامات سازمان همکاری اسلامی در زمینه رسیدگی به موضوع تحولات اخیر در افغانستان و بیانیه صادره آن ارائه و بر فراگیر بودن دولت جدید در افغانستان، رعایت حقوق بشر و حقوق زنان، همبستگی با مردم افغانستان و تصریح بر عدم تبدیل افغانستان به مامن گروه های تروریستی تاکیدکرد.

وزیر امور خارجه  با اشاره به اقدامات تروریستی و جنایتکارانه اخیر داعش در حمله ددمنشانه به نمازگزاران در دو مسجد در قندوز و قندهار،  محکومیت این اقدامات غیر انسانی توسط دبیر کل و اعضای سازمان همکاری اسلامی را خواستار شد.

وی هدف داعش از این اقدامات تروریستی را تفرقه و اختلاف افکنی مذهبی در افغانستان بیان نمود.

یوسف العثیمن تاکید کرد، ما در سازمان همکاری اسلامی هیچ تفاوتی میان مذاهب اسلامی قایل نیستیم و همه مردم مسلمان از دید ما واجد حقوق شهروندی یکسان هستند و جایز نیست مسلمانان و نمازگزاران با هر مذهبی هدف حملات تروریستی قرار گیرند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر محکومیت قاطعانه اقدامات تروریستی اخیر در افغانستان، برای کشته شدگان این حملات غفران الهی و برای مجروحان آن شفای عاجل را آرزو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خشنودی از مساعدت های دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در امر تسهیل روند بازگشایی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان در جده، تداوم این مساعدت ها را خواستار شد.

العثیمن ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم گفتگوهای ایرانی-سعودی به عنوان تسهیل  کننده روند بازگشایی نمایندگی ایران نزد OIC در جده، آرزوکرد که تماس ها و گفتگوهای کنونی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به حصول دستاوردهای مثبت برای هر دو کشور منجر شود.

انتهای پیام/