شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#آفریقا

اتحادیه آفریقا: مزدوران بیگانه تهدیدی علیه لیبی و همسایگان آن هستند


اتحادیه آفریقا: مزدوران بیگانه تهدیدی علیه لیبی و همسایگان آن هستند

اتحادیه آفریقا حضور مزدوران بیگانه در لیبی را تهدیدی علیه این کشور و همسایگان آن دانست و اعلام کرد: حملات تروریستی در مناطق مختلف قاره آفریقا مثل لیبی و کشورهای جنوبی صحرای بزرگ آفریقا همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری « الوسط – لیبیا »، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در مراسم افتتاحیه نشست این اتحادیه با گروه‌های اقتصادی منطقه‌ای که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، نسبت به حضور مزدوران بیگانه در لیبی هشدار داد و گفت: تداوم حضور مزدوران بیگانه در لیبی تهدیدی علیه امنیت این کشور و همسایگان آن است.

« محمد موسی فکی»  با اشاره به عملیات تروریستی در مناطق مختلف قاره آفریقا اظهار داشت: تهدیدات امنیتی و حملات تروریستی در لیبی و کشورهای جنوبی صحرای بزرگ آفریقا همچنان ادامه دارد و این تهدیدات ما را ملزم می‌کند تا به همکاری‌های منطقه‌ای و قاره‌ای سرعت بخشیم.

وی با ابراز نگرانی از دخالت نظامیان در امور سیاسی کشورهایی آفریقایی گفت: آنان قوانین کشورهای این قاره را به بازی گرفته‌اند و دولت‌ها را به صورت غیرقانونی تغییر می‌دهند.

به نوشته این پایگاه خبری، قرار است کمیته مشترک نظامی ( 5-5 ) در  روزهای آینده نشستی را در لیبی برگزار کند که طی آن درباره اجرایی شدن  طرح  منحل کردن گروه‎های شبه نظامی ، خلع سلاح آنها و  اخراج  مزدوران  و نظامیان بیگانه از لیبی گفت وگو کند.

اعضای کمیته مشترک نظامی ( 5-5 ) پس از 3 روز مذاکره در « ژنو » توافق کردند،  مزدوران و نظامیان بیگانه به صورت تدریجی و متوازن از لیبی اخراج شوند،

این مصوبه کمیته مشترک نظامی ( 5-5)  در راستای توافقنامه آتش آبان ماه سال گذشته لیبیایی‌ها، قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبات نشست برلین است.

در همین حال، وزیر امور خارجه دولت موقت وحدت ملی لیبی از برگزاری نشست بین‌المللی در این کشور خبر داد و گفت: این نشست پنجشنبه هفته جاری در سطح وزیران و با هدف کمک به لیبی در طرابلس برگزار می‌شود.

خانم « نجلا منقوش» درباره طرج دولت موقت وحدت ملی لیبی برای ایجاد ثبات در این کشور گفت: ما می‌خواهیم لیبی به میدان رقابت‌های سالم اقتصادی تبدیل شود تا با ایجاد ساختارهای ملی و کسب حمایت‌های جهانی و منطقه‌ای ثبات در کشور برقرار  شود،  به ویژه اینکه مردم لیبی در حال نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری (24 دسامبر 2021 ) هستند.

منقوش طرح ایجاد ثبات در لیبی را شامل دو بخش دانست، گفت: بخش کوتاه مدت این طرح در برگیرنده مسائل امنیتی و نظامی است. اخراج مزدوران و شبه نظامیان بیگانه  از لیبی،  تشکیل ارتش ملی و ب رقراری  ثبات  و امنیت در سراسر کشور از جمله مفاد این بخش هستند. بخش بلندمدت هم مربوط به مسائل اقتصادی ، بازسازی کشور و رشد و شکوفایی آن است.

وی تاکید کرد: هیچ کس همانند لیبیایی‌ها نمی‌تواند کمک کند تا کشور  از بحران برون رود.

انتهای پیام /