بگو مگوی ادامه دار علی لاریجانی با شورای نگهبان

دو ماه از انتخابات گذشته اما هنوز حواشی ردصلاحیت ها ادامه دارد؛ مشخصا درباره ردی صلاحیت علی لاریجانی که برخی سخنان رهبری درباره جفا شدن در حق برخی نامزدها را به او ربط داده بودند.

علی لاریجانی اگرچه به نظر شورای نگهبان تمکین کرد اما خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود بود و اصرار داشت که مهر محرمانه هم از پای آن برداشته شود. این مهر اما نه تنها برداشته نشد بلکه بیشتر حاشیه‌ساز شد.

همین یکی دو روز قبل بود که سخنگوی شورای نگهبان در این باره مورد سوال قرار گرفت و گفت: «اصلاح قانون از شورای نگهبان شروع نمی‌شود و ما در انتهای این زنجیره قرار دادیم. ما بارها عرض کردیم برای تمام کسانی که به عرصه انتخابات وارد می‌شوند احترام قائل هستیم و حیثیت آن‌ها برایمان مهم است و نسبت به انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها با منع قانونی روبرو هستیم و از نظر دستگاه‌هایی که گزارش دریافت می‌کنیم نیز این گزارشات محرمانه است. »

بگو مگوی ادامه دار علی لاریجانی با شورای نگهبان

این سخن او اما از سوی لاریجانی بی‌پاسخ نماند. علی لاریجانی امروز در نامه‌ای به او پساخ داد و تاکید کرد: «برادر گرامی جناب آقای طحان نظیف از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به نحو ایهام».

او در این نامه آورده است: «جناب‌عالی، در مصاحبۀ اخیر، دربارۀ اعلام عمومی دلایل عدم‌احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعاً و قانوناً ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند.

این سخن به‌طور کلی درست است. اما دربارۀ افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی‌کردن آن‌ را دارم، وجاهت ندارد و مسئولیت آن برعهدۀ شورای نگهبان نیست. ضمناً این‌گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف‌کردن موضوع را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

این مطلب دربارۀ نهادها و دستگاه‌هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته‌اند نیز صادق است. جناب‌عالی جوان تحصیل‌کرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌نحو ایهام.»

ناگفته نماند که نجات الله ابراهیمیان عضو سابق شورای نگهبان هم جواب لاریجانی را داده و با بیان اینکه آقای لاریجانی می‌توانند خودشان دلایل رد صلاحیت را اعلام کنند، گفته است: از آنجایی که آقای لاریجانی یک شخص است نه یک اداره یا سازمان، علنی کردن این دلایل افشای اسناد طبقه‌بندی شده نیست. همچنین مسأله مربوط به احراز صلاحیت هم یک مسأله مربوط به حقوق افراد است، آقای لاریجانی می‌تواند دلایل عدم احراز صلاحیت خود را اعلام کند؛ فکر نمی‌کنم مهر محرمانه مانعی در این زمینه تلقی شود.