شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بن سلمان

خشم محمد بن سلمان از انتشار پی در پی اسناد رسوایی‌های فساد


خشم محمد بن سلمان از انتشار پی در پی اسناد رسوایی‌های فساد

ولیعهد سعودی به دنبال افشای اسناد رسوایی‌های فساد، مجازاتی را برای افشاکنندگان این اسناد اعمال کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتشار پی در پی اسناد رسوایی‌های فساد و معاملات مشکوک ، خشم «محمد بن سلمان» ولیعهد  سعودی را برانگیخت که وی به مقامات رسمی دستور داد تا از ترس تحولات آتی اقدامات متقابل انجام دهند.

در همین راستا دادستانی عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای در ساعات گذشته نسبت به انتشار یا افشای اسناد محرمانه و اطلاعات مربوط به عربستان هشدار داد.

وب سایت سعودی لیکس نوشت: دادستان عربستان تهدید کرد که افشای اسناد فساد و معاملات مشکوک  جنایتی است که مجازات آن 20 سال زندان و جریمه یک میلیون ریالی (266،000 دلار) است.

این در حالی است که عربستان با پرونده‌ای در ارتباط با «سعد الجبری» ، مقام سابق اطلاعاتی سعودی روبرو  است  که پیش از این دولت سعودی را متهم به ترور  خود  کرده بود.

در بیانیه‌ای که روزنامه سعودی «عکاظ » منتشر کرد ، دادستانی عمومی اعلام کرد که این جنایت به عنوان یکی از جنایات مهمی تبدیل می‌شود که در صورت انتشار یا افشای اسناد و اطلاعات محرمانه و تلاش یا ورود به یک سایت غیر مجاز نیاز به دستگیری دارد.

دادستان عمومی در ادامه تاکید کرد: یکی از جنایات بزرگ ، نقض محرمانه بودن اطلاعات و اسناد است  و همچنین هر کس که به واسطه موقعیت خود ، اطلاعات یا اسناد محرمانه را بدست آورده یا می‌دانسته و آنها را بدون مشروعیت فاش یا منتشر کرده، بازداشت و زندانی خواهد شد.

عربستان در کانادا با پرونده‌ای در ارتباط با «سعد الجبری » مقام اطلاعاتی سابق سعودی روبرو است که از مخالفان محمد بن سلمان به شمار می‌آید  و پیش از این دولت سعودی را متهم به تلاش برای ترور خود در کانادا کرده بود.

«مارک رایموندی» سخنگوی بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا گفت: این پرونده شامل اسناد داخلی عربستان است که اطلاعات مهمی را  در بر دارد و یافتن پرونده‌هایی از این دست برای وزارت دادگستری بسیار نادر است.

همچنین ، به گفته منبعی که در دولت خدمت کرده و با پرونده و مسائل اطلاعاتی آشنا بوده است ؛ اطلاعات محرمانه‌ای که ممکن است  فاش شود شامل جزئیات روابط ، عملیات ، منابع مخفی و روش‌های اطلاعاتی خواهد بود.

 در بین اسناد ارائه شده به دادگاه در کانادا ، برخی از آنها ثابت کرد که تیمی که «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی را در کنسولگری کشورش در استانبول در سال 2018 ترور کرد ، با دو هواپیمای متعلق به یک شرکت تحت کنترل محمد بن سلمان به این کشور پرواز کرد.

گروه هلدینگ عربستان «سکب» متعلق به صندوق ثروت عربستان به ریاست محمد بن سلمان ، پرونده‌های اختلاس علیه الجبری را ابتدا در کانادا و سپس در ایالات متحده تشکیل داده بود.

بر اساس پرونده وزارت دادگستری آمریکا، گروه شرکت‌های سعودی که پرونده هایی علیه الجبری تشکیل داده اند ، به منظور انجام «فعالیت‌های ضد تروریستی» ایجاد شده است.

انتهای پیام/