شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اندونزی#استرالیا

آغاز نگرانی‌ها در جنوب‌شرق آسیا پس از توافق آکوس


آغاز نگرانی‌ها در جنوب شرق آسیا پس از توافق آکوس

دو کشور مالزی و اندونزی از دستیابی استرالیا به زیردریایی هسته‌ای به‌شدت نگران هستند و معتقدند این اقدام که با چراغ سبز مستقیم آمریکا انجام شده است در آینده می‌تواند به افزایش تنش در منطقه منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزیر خارجه مالزی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که این کشور کنار اندونزی نسبت به تصمیم استرالیا برای دسترسی به زیردریایی‌های هسته‌ای به‌شدت نگران است.

سیف الدین عبدالله، با اشاره به پیمان امنیتی سه جانبه آکوس که ماه گذشته میان استرالیا، آمریکا و بریتانیا ایجاد شد، گفت که این دو کشور جنوب شرق آسیا نگرانی های مشابهی نسبت به نتایج این پیمان دارند.

سیف الدین در کنفرانس خبری مشترک با رتنو مارسودی، همتای اندونزیایی خود گفت: ما در مورد تازه ترین مسئله منطقه که مربوط به کشوری است که در همسایگی ما درحال خرید زیردریایی هسته‌ای است اتفاق نظر داریم. هرچند این کشور ظرفیت تسلیحات هسته‌ای ندارد اما ما نگرانی این موضوع هستیم.

اندونزی ماه گذشته گفته بود که پیمان آکوس می‌تواند به رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر شود. از سوی دیگر این پیمان پس از آن ایجاد شد که تنش در دریای چین جنوبی و چین شرقی به واسطه اختلافات میان آمریکا و چین به شدت افزایش یافت و تقریبا تمام کارشناسان معتقدند دسترسی استرالیا به زیردریایی هسته‌ای اقدامی از سوی آمریکا بود تا بدین ترتیب اهرم فشار به پکن را از طریق یکی از متحدان خود در نزدیکی چین افزایش دهد.

انتهای پیام/