شهرخبر

برهم صالح:

اعتراضات به نتایج انتخابات، قانونی و مسالمت آمیز باشد

اعتراضات به نتایج انتخابات، قانونی و مسالمت آمیز باشد

رئیس جمهور عراق با اشاره به اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور، گفت: اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی، قانونی و مسالمت آمیز باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق امروز دوشنبه به اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان داد. وی گفت: اعتراضات به نتایج انتخابات، از طریق راهکار قانونی انجام شود.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور عراق افزود: لازم است اعتراضات به نتایج انتخابات، مسالمت آمیز باشند. باید به اراده ملت احترام گذاشت. دنبال کردن مسیر مسالمت آمیز در کشور یک وظیفه ملی است.

صالح در ادامه نیز یادآور شد: عراق امروز بیش از هر زمان دیگری به یکپارچه سازی صفوف ملی خود نیازمند است. ما باید منافع و مصالح عالی کشور و خواسته ها و مطالبات مردم را ارجح بدانیم.

روز گذشته هم «محمود الحیانی» عضو ائتلاف «فتح» عراق به نتایج نهایی انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور واکنش نشان داد. وی گفت: نتایج این انتخابات توطئه ای بزرگ علیه «حشد شعبی» است.

این عضو ائتلاف فتح تصریح کرد: نتایج اعلامی توسط کمیساریای عالی انتخابات عراق یک کودتا علیه ساز و کار سیاسی محسوب می شود. حشد شعبی در معرض یک توطئه بزرگ قرار گرفته است.

الحیانی در ادامه اظهارات خود یادآور شد: برخی توطئه گران به دنبال نابودی گروه حشد شعبی هستند. آنها می خواهند حامیان حشد شعبی را تضعیف کنند. روند انتخابات چیزی جز فریبکاری علیه ائتلاف فتح نبود.

پیش از این، هیأت هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» که شامل احزاب و گروه‌های شیعه است، نتایج انتخابات این کشور را رد کرد. هیأت هماهنگی شیعیان عراق با انتشار بیانیه‌ای در این ارتباط اعلام کرد که از کمیساریای انتخابات انتظار داشتیم، تخلفات بزرگی را تصحیح کند که در جریان و پس از شمارش آرا و اعلام نتایج صورت گرفت.

این نهاد تأکید کرد پس از اینکه کمیساریای انتخابات اصرار کرد که نتایج آرایی که مورد شکایت قرار گرفت، صحیح است، ما نیز مخالفت کامل خود را با نتایج این انتخابات اعلام می‌کنیم. نهاد مذکور، کمیساریای انتخابات را مسئول ناکامی و سو مدیریت انتخاب دانست و تأکید کرد که این مسئله، تأثیر منفی بر مسیر دموکراسی و وفاق اجتماعی خواهد گذاشت.