شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ایران

آذربایجان برای صادرات به روسیه هم کارشکنی‌ می‌کند/ صف‌های ۱۰ کیلومتری کامیون‌ها در آستارا

آذربایجان برای صادرات به روسیه هم کارشکنی‌ می‌کند/ صف‌های ۱۰ کیلومتری کامیون‌ها در آستارا

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به صف‌های ۱۰ کیلومتری کامیون‌ها در آستارا، گفت: آذربایجان برای صادرات به روسیه هم کارشکنی‌ می‌کند.

به گزارش تحریریه، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه از کارشکنی آذربایجان در صادرات ایران به روسیه خبر داد و گفت: آذربایجان هر روز بهانه‌ای می‌آورد و کارهای مرزی را انجام نمی‌دهد. به همین علت دیده شده تعداد زیادی کامیون صف بسته‌اند و حتی با صف‌های ۱۰ کیلومتری در آستارا مواجه می‌شویم.

شاید کم‌تر کسی تصور می‌کرد پیامدهای درگیری‌های سال گذشته در منطقه قفقاز میان ارمنستان و آذربایجان، در آینده نزدیک دامن گیر همسایگان این دو کشور شود. با این حال با گذشت کم‌تر از یک‌سال ایران و آذربایجان روابط پرتنشی را تجربه می‌کنند و دولت‌های هر دو کشور با ادبیات تهدیدآمیزی یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند. 

جنگ قره‌باغ در سال 2020 میان آذربایجان و ارمنستان تاثیر عمیقی بر نفوذ و سیاست‌های ایران در قفقاز جنوبی داشت. تهران نه بر جهت‌گیری و نتیجه درگیری‌های نظامی تأثیر گذاشت و نه از نفوذ دیپلماتیک قابل‌توجهی در مذاکرات آتش‌بس و توافق صلح ناشی از آن برخوردار بود.

هر چند ایران مهم‌ترین قدرت منطقه‌ای در این درگیری بود که هم با ارمنستان و هم با آذربایجان مرز مشترک داشت، اما مواضع و کنش‌گری ترکیه و روسیه به نوعی تهران را به حاشیه برد. تهران در شرایطی قرار گرفت که مجبور بود هم‌راستا با آنکارا و مسکو از فتوحات ارضی باکو حمایت کند و این حاکی از انحرافی چشمگیر از موضع سنتی‌اش در حمایت از ارمنستان بود.

با این حال آذربایجان قدردان حسن نیت ایران نبود. به گفته مقامات ایرانی، باکو آگاهانه تهران را در بازسازی قره باغ کنار گذاشته و همکاری با اسرائیل، کشورهای عربی و اروپایی را در اولویت قرار داده است.

پایان/