شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شهرداری تهران
رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران مطرح کرد:

ضرورت حل مشکل تاریخی استخدام نیروهای شرکتی در شهرداری تهران

کدخبر: 448093
اقتصادنیوز : ناصر امانی رییس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران گفت : حذف قائم مقام شهردار به نظر من اشتباهی بود که در دوره پنجم رخ داد. حتما شهردار منطقه باید یک قائم مقام داشته باشد که تقسیم کار شود.

به گزارش اقتصادنیوز ،ناصر امانی در دیدار با کارکنان شهرداری منطقه 9 در جریان چالش هاو مشکلات آن‌ها قرار گرفت. او درباره دیدارهای هفتگی که از شهردارای مناطق و جلساتی که با کارکنان شهرداری  خواهد داشت توضیح داده و گفت: به دلیل مسئولیتم در کمیته تشکیلات و منابع انسانی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر برای بازدید از همه  مناطق،  سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری برنامه‌ریزی کرده تا با پرسنل شاغل در این واحدها و سازمان ها از نزدیک ملاقات کنم و درددلهایشان را شنیده  و با مشکلاتشان آشنا شوم . 

امانی با بیان اینکه فاصله‌ چهار سال بین حضورش در شهرداری و بازگشت به شورا ، گفت : یکی از اهدافم از این دیدارها به روز رسانی  اطلاعات از وضعیت نیروی انسانی در شهرداری است تا چالش های اصلی حوزه منابع انسانی و تشکیلات در شهرداری تهران شناسایی شود و بر اساس نیاز پرسنل و مأموریت‌های شهرداری راهبردهای حوزه منابع انسانی و تشکییلات شورای شهر  طراحی شود.

این عضوشورای شهر تهران اضافه کرد :  اولین بازدید از منطقه 9 آغاز شد که از مناطق جنوبی و مرکزی شهر تهران است ، با توجه به سابقه ذهنی که از این منطقه داشتم می‌دانستم یکی از مناطقی است که در حوزه منابع انسانی مشکلات زیادی دارد و به همین دلیل به منطقه رفتم و به دور از حضور مدیران و مسئولان رسمی منطقه و صرفا با پرسنلی  که با اطلاع رسانی قبلی در جریان این بازدید بودند ، دیدار داشته و از مشکلاتشان آگاه شدم.  حدود 70 نفر از پرسنل  در حدود پنج ساعتی که من در آنجا بودم  مشکلات و خواسته هایشان را گفتند و درخواست های کتبی‌شان را نیز داده  که  قول بررسی دادم .انشاالله بخشی که در حوزه اختیارات شورای شهر باشد از مسئولین شهرداری می خواهیم آنها را حل کند. 

او با اشاره به این که از همه معاونت های شهرداری منطقه  و با همه پرسنلی که در شیفت حضور داشتند  دیدار داشته و درجریان مشکلات آنها قرار گرفته است، گفت :  این بازدید از ساعت 9 صبح تا ساعت سه بعدازظهر طول کشید و تقریبا می شود گفت هیچ کدام از پرسنلی که از قبل مشخص کرده بودند باقی نماند و با همه  صحبت کردم و در پایان  نیز جلسه‌ای  با شهردار منطقه داشتم و یک گزارش کلی هم از مشکلات پرسنل با وی در میان گذاشته و  با توجه به این که ایشان تازه منصوب شده، این اطلاعاتی که ما در اختیارش می گذاریم می‌تواند مفید  و در راستای حل مشکلات پرسنل باشد . 

امانی در ادامه به مشکلات نیروهای شرکتی پرداخت و گفت : منطقه 9 تعدادی حدود 70 نفر نیروی شرکتی دارد که عمده آنها در واحدها و معاونت های ستادی شهرداری مشغول به کار هستند و بعضا سابقه 10،12 سال خدمت در منطقه دارند و عمدتا تحصیلاتشان کارشناسی و کارشناسی ارشد است و بیشتر در مشاغل مرتبط با تحصیلات خودشان هم مشغول فعالیت هستند اما  از طریق پیمانکار با منطقه   کار می‌کنند و حداقل حقوق و مزایا را دریافت کرده و احساس می‌کنند امنیت شغلی ندارند و نسبت به آینده خود نگران هستند. 

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد :  همزمان طی ادوار شاهد هستند افرادی به شکل مستقیم بدون هیچ سابقه‌ای آمدند و با شرکت های شهرداری مثل موسسه هادیان شهر و شرکت اداری خدمات شهر قرارداد بستند و این موضوع احساس تبعیض و بی‌عدالتی را در پرسنل افزایش داده و به یک جمع ناراضی تبدیل شدند و این برای منطقه کوچکی مثل منطقه 9 که فقط دو ناحیه دارد قدری آسیب‌زاست و مصمم هستم که در این دوره این مشکل را برای همیشه حل کنیم . 

به گفته امانی؛ مشکل نیروهای شرکتی، مشکلی است  که در همه ادوار مدیریت شهری تکرار می شود که باید مساله اش حل شده  و تکلیف این پرسنل روشن شود. این افراد در حال کار کردن هستند و عمدتا در مشاغل اداری کار می کنند پس بهتر است این افراد با موسسه هادیان شهر و یا خدمات اداری شهر قرارداد ببندند و تکلیفشان روشن شود و آمار نیروی انسانی منطقه هم شفاف شود.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: عده ای از پرسنل ایثارگر هستند و  نگران  هستند که چرا مشمول ابلاغیه و مصوبه اخیر دولت در زمینه استخدام فرزندان ایثارگر قرار نمی گیرند و تقاضا داشتند که مشمول این مصوبه شده تا  آنها هم امنیت شغلی داشته باشند. این هم موضوعی است که با معاون منابع انسانی شهرداری درباره آن صحبت کردم و گفتند اطلاعات این افراد را جمع آوری کنند تا در موردشان تصمیم گرفته شود. 

امانی اضافه کرد : بخشی از پرسنل کارگری هستند که قراردادشان با موسسه هادیان شهر است و تحصیلاتشان بالا رفته و تقاضا دارند قراردادشان از کارگری به کارمندی تبدیل شود که این موضوع از طریق معاونت منابع انسانی شهرداری پیگیری می‌شود. تعدادی هم تقاضای استخدام داشتند که عمدتا از طرف پرسنل شاغل و بازنشسته شهرداری بود؛ شاغلینی که در آستانه بازنشستگی بودند یا کارمندانی که بازنشسته شده بودند و می‌گفتند بچه های خودمان را به جای خود در شهرداری استخدام کنند که این درخواست‌ها را نیز دریافت کردیم و باید ببینیم امکانش چگونه است. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه با بیان این که حدود صد نفر از پرسنل عضو تعاونی مسکن منطقه هستند و سال  94 هر کدام 12 میلیون تومان به حساب تعاونی مسکن ریختند و زمینی را خریدند تا بتوانند مشکل مسکن‌شان را حل کنند، گفت :   از سال 94 به بعد علی رغم پیگیری‌های زیادی که شده این کارکنان با مشکلاتی برخورد کردند و در حال حاضر تقاضا دارند که با کمک شهرداری تهران وضعیت مالکیت شفاف شود زیرا   بعدا  که  خواستند زمین را تحویل بگیرند شهرداری احساس کرده زمین متعلق به شهرداری است در حالی که این زمین مربوط به شهرداری نبوده و سندش هم به نام شهرداری نیس. آنها از شهرداری استعلام کردند که آیا در مورد این زمین ادعایی دارند یا نه ،حتی نتوانستند جواب این نامه را از شهرداری گرفته به همین دلیل تقاضا داشتند که  این نامه پاسخ داده شود و از طریق شهرداری مجوزش گرفته  و مشکل سند مالکیت را برای تعاونی حل کنند. 

امانی یادآور شد : قرار شد جلسه ای بین شهردار منطقه و مدیرعامل  تعاونی مسکن برقرار و پیگیری‌های لازم انجام  تا مشکل این صد نفر حل و فصل شود.

او با اشاره به مشکلات ساختاری که  در حوزه تشکیلات در منطقه 9 وجود دارد، گفت :  در حوزه تشکیلات حذف قائم مقام شهردار به نظر من اشتباهی بود که در دوره پنجم رخ داد و باعث شد که شهردار منطقه فرصت پیدا نکند به همه کارهایش  با توجه به جلسات متعددی که برای شهردار منطقه پیش می‌آید و مراسم مختلفی که باید شرکت کند و حضور میدانی که بایستی در سطح محلات و نواحی خود داشته باشد، برسد. حتما شهردار منطقه باید یک قائم مقام داشته باشد که تقسیم کار شود و بخشی از کارهای داخلی و اداری شهرداری که شهردار منطقه الزام دارد انجام ده،  توسط قائم مقام انجام گیرد. 

امانی اضافه کرد : این درخواست را به درستی قبول دارم و حتما به شهردار  تهران منعکس می‌کنم که این موضوع  را پیگیری کند و شهرداران مناطق دوباره صاحب قائم مقام رسمی با پست مشخص شوند. موضوع دیگر در حوزه تشکیلات ضرورت بازنگری در سازمان بعضی از ادارات مناطق است مثل اداره روابط عمومی که فقط یک پست 4؛ 14 و دو سه پست کارشناسی برایش پیش بینی  شده در حالی که کارشان خیلی زیاد است و نیاز به یکسری پست های سازمانی دارند. مجموعه 1888 و 137 منطقه فاقد پست هستند در حالی که کارشان برای شهرداری خیلی تعیین کننده است مخصوصا 137 که فوریت‌های خدمات شهری منطقه است و کار را بین نواحی مختلف شهرداری تقسیم می کند. حوزه اجتماعی و حوزه شهرسازی شهرداری منطقه هم حتما باید در ساختارش تجدیدنظر و اصلاحاتی صورت پذیرد.  

او در پایان با اشاره به این که  ادارات و پست های سازمانی زیر مجموعه این منطقه  باید متناسب شود، گفت : درحوزه منابع انسانی و برنامه‌ریزی به دلیل ادغام ساختار خیلی خوبی دیده شد و به اندازه کافی برایش پست و مدیر دیدند در حوزه فنی عمرانی هم دوره قبل بازنگری انجام شده اما در سه معاونت‌ باقی مانده یعنی معاونت مالی اقتصادی، معاونت شهرسازی و معاونت اجتماعی بازنگرهای لازم انجام نگرفته و توازنی در منطقه وجود ندارد که این توازن باید صورت بگیرد  .