شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#پاییز#فصل#کجاها#برویم؟

فصل پاییز در تهران به کجاها برویم؟

فصل پاییز در تهران به کجاها برویم؟

 پاییز که از راه می‌رسد، بی‌مهابا رنگ‌هایش را به سر و روی شهر می‌پاشد. حتّی اگر باران نم نم نبارد، راه رفتن و نگاه کردن پاییز باز هم لذت بخش است؛ درخت‌هایی که هنوز سبزند در کنار زرد و نارنجی‌ها و آبی آسمان، همنشینی چشم‌نوازی از رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند. شاید با خودتان بگویید این طبیعت بی‌نظیر در جنگل‌هاست و سراغش را در تهران آلوده نمی‌توان گرفت، امّا در این متن می‌خواهیم جاهای دیدنی تهران در پاییز را معرفی کنیم؛ جاهایی که حال و هوای پررنگتری از پاییز مشاهده می‌شود و ساعت‌ها نگاهتان را خیره به رنگ‌ها نگه می‌دارد.

راستش را بخواهید معلوم است که جنگل هزار رنگ پاییزی با رنگ‌های شفاف و تند و تیزش را با مناظر پاییزی تهران نمی‌توان مقایسه کرد، امّا اگر امکان سفر به جنگل را ندارید، جاهای دیدی تهران در پاییز هم زیبایی‌های منحصربفردی دارند و لذت پاییز را به جانتان می‌نشانند. پیشنهادهایمان را در سه دسته جاذبه های گردشگری پاییزی تهران، پارک های پاییزی تهران و مسیرهای پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی پاییزی تهران جا داده‌ایم. بدون شک، هر قسمت تهران که دار و درخت و طبیعت انبوه‌تری دارد، در پاییز زیباتر است، بنابراین، یکی از ملاک‌های اصلی انتخاب این مکان‌ها، پوشش گیاهی فراوان و انبوه است.

جاذبه های گردشگری پاییزی تهران

 جاذبه های گردشگری تهران فراوان است امّا از میان معروفترین آنها، جاذبه هایی هستند که به دلیل درختان چندین ساله و محوطه فضای سبز بزرگی که دارند، مناسب فصل پاییزند و از زیباترین جاهای تهران در پاییز محسوب می‌شوند. در زیر تعدادی از این جاذبه‌ها را نام برده‌ایم. بنابراین اگر قصد بازدید از این جاذبه‌های گردشگری تهران را دارید، پاییز، یکی از بهترین موقعیت‌ها برای دیدن آنهاست.

کاخ گلستان 

کاخ گلستان اولین اثر ثبت یونسکو در تهران از باارزش‌ترین آثار تاریخی تهران است. این کاخ که بخش عمده آن به تاریخ قاجار برمی‌گردد در منطقه 15 خرداد تهران قرار دارد. باغ ایرانی موجود در محوطه کاخ باعث شده حال و هوای پاییزی دلنشینی را در فصل پاییز هنگام بازدید برای بازدیدکنندگان فراهم کند. 

کاخ گلستان تهران
کاخ گلستان تهران در پاییز

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در محله نیاوران تهران به دلیل فضای سبز وسیعی که دارد نه فقط در بهار، بلکه در پاییز که درختانش رنگارنگ می‌شوند هم جذاب است و از جاهای دیدنی تهران در پاییز به شمار می‌رود. وجود کافی شاپ در محوطه کاخ نیاوران هم سبب می‌شود شرایط لذت بیشتر بردن از هوای پاییزی فراهم شود.

کاخ نیاوران
کاخ نیاوران در پاییز
کاخ نیاوران
طبیعت کاخ نیاوران در پاییز

کاخ سعد آباد

 کاخ سعد آباد هم مثل نیاوران فضای سبز وسیعی دارد. همچنین وجود درختان کهنسال و بلندقامت در محوطه این کاخ باعث شده زیبایی‌های پاییزی اش چند برابر شود. محوطه وسیع فضای سبز سعدآباد باعث شده آن را کاخ باغ بنامند. در این کاخ هم کافی شاپ قرار گرفته، برای آنهایی که ترجیح می‌دهند هم از هوای پاییزی لذت ببرند و هم چیزی بنوشند.

کاخ سعد آباد
کاخ سعد آباد از جاهای دیدنی تهران در پاییز
کاخ سعد آباد در پاییز
کاخ سعد آباد در پاییز

باغ نگارستان

 پاییز که شروع می‌شود باغ نگارستان هم شلوغ‌تر می‌شود، زیرا آنها که عاشق قدم زدن پاییز به دور از شلوغی خیابان و حال و هوایی ایرانی هستند، باغ نگارستان را انتخاب می‌کنند. این باغ هم به دلیل قدمتش، درختان بلند قامت و متراکم دارد که ترکیبش در کنار حوض‌های بلند، آن را تبدیل به یکی از زیباترین جاهای تهران در پاییز کرده است. 

باغ نگارستان
باغ نگارستان از زیباترین جاهای دیدنی تهران در پاییز
باغ نگارستان در پاییز
باغ نگارستان از جاهای دیدنی تهران در پاییز

باغ پرندگان تهران

 باغ پرندگان تهران با جاذبه های قبلی که معرفی کردیم کمی تفاوت دارد. جاذبه های قبلی، در کنار طبیعت پاییزی شان، بنایی تاریخی و فرهنگی هم داشتند امّا باغ پرندگان تهران متعلق به انواع پرندگان است که در محوطه وسیعی پراکنده شده‌اند. این جاذبه هم به دلیل فضای سبز متنوعی که دارد، پاییزهای چشم‌نوازی دارد. 

باغ پرندگان
باغ پرندگان تهران در پاییز

پارک های پاییزی تهران

تا دلتان بخواهد در تهران پارک با امکانات متنوع وجود دارد. اگر جاذبه‌ها در دسترستان نیستند، پس به هر پارکی که در نزدیکی‌تان قرار گرفته پناه ببرید، امّا در این لیست می‌خواهیم تعدادی از پارک های جنگلی و معروف تهران را معرفی کنیم که در پاییز طبیعت بی‌نظیری دارند و در واقع به زیبایی پاییزی‌شان شهره هستند.

پارک جنگلی طالقانی

 آنهایی که دنبال پاییز در وسط تهران می‌گردند معمولا پارک طالقانی را انتخاب می‌کنند. این پارک جنگلی که درختان بلند و انبوهی دارد در پاییز بسیار شبیه جنگل‌های خارج از شهر است. وجود دکه‌های متعدد خوراکی و امکانات مناسب رفاهی پارک باعث می‌شود با خیال راحت از مناظر پاییزی‌اش لذت ببرید و هر چه خواستید تهیه کنید.

پارک جنگلی طالقانی
پارک جنگلی طالقانی در پاییز، عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی
پارک جنگلی طالقانی
پارک جنگلی طالقانی در پاییز، عکس از آرشیو لست سکند، غزاله آشتیانی
پارک جنگلی طالقانی تهران
پارک جنگلی طالقانی در پاییز، عکس از آرشیو لست سکند، غزاله آشتیانی

پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران یکی دیگر از زیباترین جاهای تهران در پاییز است که با توجه به فضای وسیع و درختان فراوانش، پاییز رنگارنگی را به تصویر می‌کشد. این پارک از شکارگاه‌های قدیمی تهران بوده که در حال برای محافظت از آن، به پارک ملی تبدیل شده است.

پارک سرخه حصار
پارک ملی سرخه حصار، عکس از حوا احمدی

پارک جمشیدیه

 کمتر کسی در تهران هست که عاشق پارک جمشیدیه نشده باشد. آنچه باعث محبوبیت این پارک جنگلی می‌شود، درختان برافراشته و کهنسالش است که به رنگ هر فصلی درمی‌آید زیباست؛ مخصوصا پاییز با رنگ‌های متنوعش! اگر نم باران هم که بزند دیگر قاب خاطره به یادماندنی‌اش یک راست می‌رود گوشه ذهنمان. البته اگر اهل کوهنوردی باشید حتما می‌دانید این زیبایی تا مسیر کوهنوردی کلکچال هم ادامه دارد.

پارک جمشیدیه
پارک جمشیدیه در پاییز، عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپز
پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه در پاییز، عکس از خبرگزاری ایلنا
پارک جمشیدیه
پارک جمشیدیه از جاهای دیدنی تهران در پاییز، خبرگزاری ایلنا

باغ ایرانی

 باغ ایرانی در ده ونک قرار گرفته و همه فصل‌هایش زیباست. این باغ که سعی شده بر اساس الگوی باغ ایرانی ساخته شود، درختان و گلکاری‌های زیبایی دارد که در کنار جوی‌ها و حوض‌های ایرانی‌اش، مناظر زیبایی ایجاد می‌کند. البته آنچه مناظر پاییزی باغ ایرانی را از سایر پارک‌های تهران متمایز می‌کند، کوشک و عمارت‌های داخل آن هم هست که با فضای پاییزی پارک، زیباتر می‌شود.

باغ ایرانی پاییز
باغ ایرانی در پاییز
باغ ایرانی ده ونک
باغ ایرانی ده ونک در پاییز

پارک شهر

پارک شهر از پارک های قدیمی تهران در خیابان خیام و فیاض بخش تهران است. وسعت و قدمت فضای سبز این پارک باعث شده حتّی پرندگان متنوعی هم داشته باشد. لذا، منظره پاییزی این پارک بسیار دیدنی است و مسیرهای متنوعی برای پیاده روی دارد. اگر سحرخیز باشید، صبح های جمعه و خلوت این پارک، شلوغی‌های وسط روز را ندارد و سکوتش همراه با درختان بلندقامت و رنگارنگ، با آواز پرندگان ترکیب می‌شود و خاطره به یادماندنی در ذهنتان به جا می‌گذارد. حتّی می‌توانید به غرفه پرنده‌نگری مستقر در پارک مراجعه کنید و در این طبیعت پاییزی، پرنده‌نگری هم داشته باشید.

جاذبه های پاییزی تهران
پارک شهر در پاییز، عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپز
پاییز
پارک شهر از جاهای دیدنی تهران در پاییز، عکس از Alismaam

پارک ملت

 پارک ملت به دلیل طراحی متنوع و چشم نوازی که در فضای سبزش دارد، پاییز که می‌شود زیبایی‌هایش چند برابر می‌شود. به هر سو که نگاه می‌کنید، منظره تازه‌ای به چشمتان می‌خورد. از لذت‌های پاییزی پارک ملت این است که در مسیرهایش از میان درختان رنگارنگ پیاده‌روی کنید.

جاهای دیدنی تهران در پاییز
پارک ملت از جاهای دیدنی تهران در پاییز
پارک ملت پاییز
طبیعت پاییزی پارک ملت تهران، عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپز
پاییز
پارک ملت در پاییز، عکس از Alismaam

پارک لاله

پارک لاله گرچه در مرکز تهران قرار گرفته امّا وسعت و تنوعش در کنار درختان قدیمی‌اش سبب شده پاییز بی‌نظیری را به تصویر بکشد. ضمن اینکه مسیر پیاده‌روی‌اش دورتادور پارک از میان درختان بلند و متعدد می‌گذرد. بنابراین این پارک هم از جاهای دیدنی تهران در پاییز است که نباید از دست داد. 

پارک لاله
پارک لاله تهران در پاییز، عکس از آرشیو لست سکند، Yanaar

 

پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی پاییزی در تهران

از جاذبه‌ها و پارک‌ها که بگذریم، اگر اهل پیاده‌روی‌های شهری، دوچرخه سواری یا کوهپیمایی و کوهنوردی باشید، پاییز در کنار زیبایی‌هایش، هوای دلپذیری دارد و ساعت‌ها شما را در مسیر این فعالیت‌ها نگه می‌دارد. البته پارک‌هایی هم که پیشتر معرفی کردیم، گاهی شرایط پیاده‌روی و گاهی دوچرخه سواری هم دارند. در این قسمت می‌خواهیم از بعضی مسیرهایی بگوییم که برای فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی، دوچرخه سواری یا کوهنوردی در پاییز توصیه می‌شود و مسیرهای ویژه‌ای دارد. بدون شک مسیرها به همین موارد محدود نمی‌شود امّا می‌توان گفت این‌ها جزو محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز هستند.

بلوار کشاورز

 چند سالی است که پیاده راه بلوار کشاورز در مرکز شهر به یک مسیر رسمی برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری تبدیل شده. مسیر دوچرخه و پیاده روی بلوار کاملا از هم تفکیک شده و اهل هر کدام که باشید می‌توانید به راحتی به مسیرتان ادامه دهید. گرچه بلوار کشاورز مرکز شهر است اما تمام مسیر بلوار را درختان و جوی آب در برگرفته و حس حضور در میان طبیعت را می‌دهد. ضمن اینکه صندلی‌های متعددی که در تمام مسیر قرار گرفته، به شما این امکان را می‌دهد که هر جا خسته شدید، استراحت کنید؛ البته مسیر پیاده‌راه بلوار خیلی طولانی نیست و کل راه حدود یک و نیم کیلومتر است ولی مسیر دوچرخه که با رنگ سبز مشخص شده تا خیابان کریمخان هم ادامه دارد. مغازه‌های خوراکی اطراف بلوار هم هر چه بخواهید را در اختیارتان می‌گذارد. پس همه چیز برای یک پیاده روی یا دوچرخه سواری پاییزی فراهم است!

بلوار کشاورز
طبیعت پاییزی بلوار کشاورز، عکس از Alismaam

پل طبیعت

پل طبیعت که دو پارک آب و آتش و طالقانی را به هم پیوند می‌دهد، مناسب آنهایی است که می‌خواهند دل سیر پیاده‌روی پاییزی در تهران داشته باشند، زیرا علاوه بر کل مسیر پل طبیعت، هر اندازه که بخواهید در پارک طالقانی یا پارک آب و آتش یا حتّی به سمت باغ کتاب می‌توانید پیاده‌روی پاییزی‌تان را ادامه دهید. تمام این مسیرها پر است از درختان رنگارنگ پاییزی و هوای معتدل و خنک آن. در مسیر پل هم کافیست زیر پایتان را نگاهی بیندازید و از تنوع رنگ درختانی که بزرگراه و ماشین‌های پرسرعتش را احاطه کرده‌اند، لذت ببرید. از آن جایی که پیاده‌روی‌های پل طبیعت طرفدار دارد، کافه و رستوران هم درون پل وجود دارد.

پل طبیعت تهران
پل طبیعت تهران در پاییز، عکس از آرشیو لست سکند، میثم
پل طبیعت تهران در پاییز
منظره پل طبیعت تهران در پاییز، عکس از آرشیو لست سکند، Reza

خیابان ولیعصر

 اهل پیاده‌روی حال و هوای پاییزی خیابان ولیعصر را به خوبی می‌شناسند و پاییز که از راه می‌رسد به اولین جایی که پناه می‌برند، خیابان ولیعصر است؛ زیرا خیابان ولیعصر به خیابان مشجّر تهران معروف است و پر است از درختان بلند و قدیمی. گر چه ولیعصر به عنوان بلندترین خیابان خاورمیانه از میدان راه آهن شروع می‌شود امّا همه آن را برای پیاده‌روی توصیه نمی‌کنیم چون بسیار شلوغ و بعضی قسمت‌هایش آلوده است. اگر می‌خواهید از آنجایی که بیشترین درختان را دارد پیاده‌روی‌تان را شروع کنید، دو مسیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • مسیر طولانی: ابتدای مطهری تا میدان تجریش، حدود 9.5 کیلومتر که نزدیک به دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

  • مسیر کوتاه: از پارک وی تا میدان تجریش، حدود دو کیلومتر که نزدیک به نیم ساعت طول می‌کشد.

 البته این دو مسیر صرفا پیشنهاد هستند و این خیابان با درختان کهنسال و نهر آبش آنقدر مسیر پاییزی دلپذیری دارد که با توجه به توان و دلخواهتان می‌توانید هر قسمتش را برای پیاده روی انتخاب کنید. حتی می‌توانید مسیرتان را در پارک‌هایی که سر راهتان است ادامه دهید؛ مثل پارک ساعی، ملت یا حتّی باغ فردوس.

خیابان ولیعصر
خیابان ولیعصر تهران در پاییز
خیابان ولیعصر در پاییز
منظره خیابان ولیعصر تهران در پاییز

پارک چیتگر

 پارک چیتگر در غرب تهران از محوطه‌های جنگلی قدیمی است و شاید بتوان گفت نزدیکترین جنگل به تهران محسوب می‌شود. این پارک جنگلی سراسرش درخت است و در فصل پاییز به واقع پاییز را به تهران می‌آورد. مسیر دوچرخه پارک چیتگر هم به تبع بسیار خوش منظره می‌شود و اگر به دوچرخه‌سواری علاقمندید، بهترین دوچرخه‌سواری پاییزی که می‌توانید تجربه کنید، بدون شک همین مسیر است.

پارک چیتگر
پارک چیتگر تهران در پاییز
پارک چیتگر
مسیر دوچرخه سواری پارک چیتگر تهران

کوه‌های شمال تهران 

 حالا اگر بخواهید کمی از فضای شهری فاصله بگیرید و فعالیت سنگین‌تری داشته باشید، از میان 5 مسیر کوهنوردی امن شمال تهران می‌توانید یکی را انتخاب کنید و از مسیرهای پاییزی بی‌نظیرش لذّت ببرید. هر کدام از این مسیرها، طبیعت مخصوص به خودش را دارد، امّا با توجه به اینکه کمی از آلودگی‌های شهر فاصله دارد، انگار رنگ‌های پاییزی‌اش شفاف‌ترند و رنگ‌هایش بیشتر به چشم می‌آیند و هر چه بالاتر می‌روید، این رنگارنگی و زیبایی چند برابر می‌شود.

منظره پاییزی دربند
منظره پاییزی دربند تهران
دربند تهران
درختان پاییزی در مسیر کوه های تهران

کلام آخر

 بدون شک جاهای دیدنی تهران در پاییز به همین موارد محدود نمی‌شوند و این لیست تا صدها مورد ممکن است ادامه پیدا کند، امّا در این لیست پیشنهادی سعی شد مکان‌هایی انتخاب شوند که در لیست زیباترین جاهای تهران در پاییزند و از دید بسیاری از مردم، محبوب هستند. خیلی‌ها معتقدند تهران آلوده است و برای دیدن پاییز باید حتما سفر کرد، امّا در حال حاضر که با وجود کرونا سفر کردن به سادگی گذشته نیست، می‌توانیم از جاهای دیدنی تهران در پاییز بازدید کنیم، شاید به دلمان نشست و چهره زیبای تهران را از پس آلودگی‌هایش دیدیم. حالا شما چند پیشنهاد به این لیست اضافه کنید، به نظر شما زیبایی پاییز در کدام نقطه تهران جلوه بیشتری دارد؟

 اگر از دوستداران طبیعت پاییزی هستید احتمالا از دیدن بی نظیرترین عکس های پاییزی لذت می‌برید.

تألیف: لست سکند