شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشانه

دردهای شکمی نشانه کدام بیماری است؟

درد در قسمت چپ شکم می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که بعضی از آنها خطرناک هستند و باید به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، احساس درد در قسمت چپ شکم می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد چراکه چندین اندام مهم در این ناحیه از جمله طحال ، معده و کلیه چپ وجود دارد و طیف وسیعی از مشکلات گوارشی نیز می توانند دلیل این درد باشند.

اولین دلیل درد در قسمت چپ شکم می تواند به مشکلات گوارشی بازگردد به طوری که درد یا گرفتگی می تواند به یبوست یا گاستروانتریت مرتبط باشد، محلی که مخاط معده یا روده کوچک شما تحریک شده یا ملتهب می شود.

مشکلات گوارشی کوتاه مدت مانند یبوست یا گاستروانتریت را می توان در خانه درمان کرد اما توجه داشته باشید در صورتی که این مشکل برای مدت طولانی ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر کیسه های دیواره روده کوچک و بزرگ شما آلوده شوند، می تواند باعث دیورتیکولیت شود. این بیماری باعث درد مداوم در سمت چپ پایین شکم شما می شود و همچنین تب بالا ، اسهال ، تهوع یا استفراغ یا خون ایجاد می‌کند.

ممکن است بعد از خوردن غذا در همان قسمت از بدن احساس درد کنید؛ اگر این درد در کوتاه مدت برطرف شد، جای نگرانی نیست اما در صورتی که ساعت ها این درد ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های کلیوی معمولاً زمانی ایجاد می شوند که عفونت باکتریایی از مثانه به کلیه های شما منتقل شود و این می تواند باعث درد مبهم و دردناک در سمت چپ شکم شود.

علائم دیگر در این مورد شامل درد در ناحیه کمر و کشاله ران ، حالت تهوع و تب است. همچنین ممکن است مقداری خون در دفع ادرار مشاهده کنید.

اگر درد مداوم شکم و تب دارید، به پزشک مراجعه کنید. اکثر عفونت های کلیه را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد؛ در صورت عدم درمان، باعث آسیب دائمی به کلیه ها می شود.

سنگ کلیه زمانی ایجاد می شود که مواد زائد مانند کلسیم در کلیه شما تبدیل به رسوب های زائد شود. گاهی اوقات سنگ های کوچک می‌توانند با دفع ادرار دفع شوند اما سنگ های بزرگتر باید برداشته شوند تا به کلیه شما آسیبی وارد نکنند.

سنگ کلیه باعث درد شکم در سمت چپ می‌شود اما نوع یا ویژگی آن متفاوت است. افرادی که سنگ کلیه دارند اغلب دردی شدید مانند چاقو در کمر یا شکم خود احساس می‌کنند.

تا رسیدن به پزشک بهتر است مقدار زیادی مایعات بنوشید و در صورت لزوم برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید.

تورم یا آسیب دیدگی طحال علائم مشخصی دارد که از جمله آنها می توان به درد یا حساسیت در پشت دنده های چپ، سرگیجه و ضربان قلب سریع، احساس سیری سریع قبل از اتمام غذا، عفونت های مکرر و خستگی اشاره کرد.

اگر فکر می کنید که طحال شما آسیب دیده یا متورم شده، باید فورا به نزدیکترین بیمارستان مراجعه کنید.