شهر خبر

هشدار پلیس فتا؛

گزارشی تکاندهنده از جولان مردان کلاهبردار در لباس لعبت‌های اینستاگرامی/ 90 درست دوست یابی‌های مجازی، کلاهبرداریست

وقتی شبکه‌های مجازی به ویژه اینستاگرام را باز می‌کنید، پدیده تن‌فروشی یا همان «خاله‌های مجازی» بیشتر از هر موردی به چشم می‌آید، پدیده‌ای که سرابی بیش نیست و فقط راهی برای کلاهبرداری از شما مردان و حتی خانم‌هاست.

گزارشی تکاندهنده از جولان مردان کلاهبردار در لباس لعبت‌های اینستاگرامی/ 90 درست دوست یابی‌های مجازی، کلاهبرداریست

به گزارش منیبان؛ نمی‌شود بی خیال و راحت از کنار پدیده خاله‌های مجازی رد شد، پدیده‌ای که کم نیست و به راحتی با یک چرخیدن در اینستاگرام می‌توان شماره 20 نفر از آنها را پیدا کرد. وقتی روی هشتگ‌های جنسی و مثبت ۱۸  کلیک می‌کنید هزاران عکس با نام‌ها و ویژگی‌های مختلف بالا می‌آید که با اسم «خاله» شماره تلفن خود اعلام کرده‌اند، عجیب‌تر اینکه هر ثانیه هم به تعداد تبلیغات آن اضافه می‌شود و با هر بار به روزرسانی صفحه عکس ده‌ها نفر دیگر بر صفحه گوشیتان نقش می‌بندد، گویی که با هم رقابت دارند و از یکدیگر سبقت می‌گیرند. خلاصه بازار خانه‌های اینستاگرامی داغ است و تنها با یک جستجو در اینستاگرام می‌توانید انواع و اقسام آنها را ببینید.

وقتی به آنها زنگ میزنید یا پیام میدهید هرکدام در ازای دریافت مبلغی پول، نوعی از خدمات جنسی را به خواست مخاطب و کسی که حاضر است برای آن هزینه کند، ارائه می‌دهند. برخی از آنها شارژ 10_20 هزار تومانی می‌گیرند تا چت یا ویدئوکال کنند برخی هم مبلغ بالاتری می‌گیرند تا حضوری طرف مقابل را ملاقات کنند تازه آن هم با شرایط خاص و گزینه‌های متفاوت که هرکدام قیمت مختلفی دارند و معمولا قبل از قرارِ ملاقات ریز به ریز مورد حسابرسی قرار می‌گیرند.

جدا از درصد کمی که واقعا کسب و کارشان این است و پس از محکم کاری فراوان مخاطب خود را جذب می‌کنند، عده زیادی نیز هستند که خودشان را به جای خاله‌ها جا می‌زنند و پس از دریافت پول هنگفتی، به یکباره غیبشان می‌زند و این وسط کلاه گشادی بر سر مردان می‌رود که اسیر چند لحظه هوا و هوس خود شدند. هرچند که قربانی این نوع کلاهبرداری را نباید فقط مردان دانست چراکه زنانی نیز هستند که از این طریق مورد کلاهبرداری و اخاذی قرار می‌گیرند.

بیشتر گردانندگان پیج‌های غیراخلاقی آقایان هستند تا خانم‌ها

همانطور که اشاره کردیم همه چت‌ها، تماس‌های تصویری، قول برای ملاقات‌های حضوری واقعیت ندارد و عده زیادی از این راه فقط برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند و مردم ناآگاه نیز دم به تله آنها می‌دهند. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا در گفتگویی که با خبرنگار منیبان داشت نسبت به این موضوع هشدار داد و خطاب به شهروندان گفت: یکی از ترفندهای مجرمان سایبری این است که پیج‌های غیراخلاقی با عناوینی چون «صیغه یاب»، «دوستیابی» و «همدم یاب» درست می‌کنند که در ساده‌ترین حالت ممکن از مخاطب پول می‌گیرند و سپس بلاک می‌کنند و دیگر پاسخگوی فرد واریزکننده نیستند.

او ادامه داد: لزوما پشت این پیج‌ها خانم‌ها نیستند بلکه اتفاقا گردانندگان بیشتر پیج‌هایی که کشف کردیم آقایان هستند یا باندی متشکل از خانم و آقا هستند درواقع از نام خانم سوءاستفاده می‌کنند تا به راحتی با دادن وعده نوعی از خدمات، کلاهبرداری انجام دهند.

مردم مراقب وعده‌های پوچ اقامت، سفرهای خارجی و ازدواج کلاهبرداران مجازی باشند

سرهنگ پاشایی با هشدار درباره کلاهبردارانی که وعده اقامت می‌دهند، تصریح کرد: 80 درصد سوژه‌های قضائی پلیس فتا در این زمینه به این شکل است که فرد کلاهبردار3 الی 4 ماه قربانی را تعقیب می‌کند یعنی یک رابطه دوستی چندماهه شکل می‌دهد و سپس با وعده و وعیدهایی چون مسافرت خارجی، اقامت کشورهای مختلف، ازدواج و.. برای طرف مقابل دام پهن می‌کند و در این میان با جعل هویت اعتماد طرف مقابل را جذب می‌کند و به همین راحتی اطلاعات خصوصی از جمله عکس، فیلم، فایل صوتی، پیام خصوصی و... دریافت می‌کند.

او ادامه داد: از آنجایی که وقتی شما شخصی را فالوو می‌کنید، او هم جزو دوستان شما محسوب می‌شود و به ادرس کاربری سایر دوستان و اقوام شما دسترسی پیدا می‌کند، به راحتی می‌تواند اطلاعات خصوصی شما را در اختیار اطرافیانتان قرار دهد که این وضعیت پیچیده‌ترین حالت ممکن کلاهبرداری است به عبارتی دیگر فرد شما را تهدید به افشا می‌کند و می‌گوید اگر فلان مبلغ پول ندهی، اطلاعات شخصی‌ات را به دیگران ارسال می‌کنم.

دختری که با پرداخت 100 میلیون باز هم اطلاعات خصوصی‌اش منتشر شد

معاون اجتماعی پلیس فتا خطاب به مردم گفت: هموطنان عزیزمان آگاه باشند که در فضای مجازی مانند اینستاگرام احتمال جعل هویت زیاد است لذا به دوستی‌های فضای مجازی اعتماد نکنند، اگر علاقه‌ای به وب گردی و دوست یابی دارند هرگز تحت هیچ عنوان تن به ارسال اطلاعات شخصی مانند عکس، فیلم، فایل صوتی و... نکنند برای مثال ما پرونده‌ای داشتیم که فردی در همین شرایط تهدید شده بود اما با وجود پرداخت 100 میلیون تومان باز هم اطلاعات خصوصی‌اش را منتشر کرده بودند.

90 درصد دوست‌یابی‌های مجازی به کلاهبرداری ختم می‌شود

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه 90 درصد این ارتباطات به کلاهبرداری ختم می‌شود، ادامه داد: براساس تجزیه و تحلیلی که بر پرونده‌های قضائی انجام دادیم و بنده به عنوان معاون اجتماعی پلیس فتا رصد کردم، 90 درصد این ارتباطات به کلاهبرداری ختم می‌شود که اتفاقا مالباخته فقط هم از میان آقایان نیست و خانم‌هایی نیز هستند که قربانی می‌شوند.

مردم مراقب باشند، کلاهبرداران برای جلب اعتماد 3 الی 4 ماه رابطه دوستی برقرار می‌کنند

معاون اجتماعی پلیس فتا تصریح کرد: کلاهبردارانی که از طریق فضای مجازی اقدام می‌کنند، 3 الی 4 ماه رابطه دوستی به اصطلاح پایدار شکل می‌دهند تا اعتماد طرف مقابل جلب شود و اطلاعات خصوصی مانند عکس، فیلم و... ارسال کند و سپس از این طریق اخاذی و کلاهبرداری کنند.

مردم تن به اخاذی ندهند، سریعا شکایت کنند

سرهنگ پاشایی با تاکید براینکه پلیس فتا منتظر شکایت نمی‌ماند، گفت: ما در رصدهای خود منتظر شکایت نمی‌مانیم و هروقت پیجی ببینیم که محتوای غیراخلاقی تبلیغ می‌کند راسا اقدام به شناسایی و برخورد می‌کنیم. ما پرونده‌ای داشتیم که فرد کلاهبردار پول را از طریق رمز ارز خواسته تا قابل پیگیری نباشد اما پلیس فتا بیش از 10 روشفنی برای شناسایی دارد و حتما پیگیری خواهد کرد.

معاون اجتماعی پلیس فتا در پایان گفت: در وهله اول از مردم می‌خواهم به این دوستیابی‌ها و ارتباطات توجه نکنند و اگر خدایی نکرده درگیر شدند تن به اخاذی ندهند و بلافاصله شکواییه قضایی تنظیم کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وبگردی