به گزارش برنا در بیانیه هیات هماهنگی مقاومت آمده است: انتظار داشتیم کمیسیون عالی انتخابات مسیر اشتباه را تصحیح کند و جلو بحران را بگیرد اما اصرار مشکوکی برای بحرانی کردن اوضاع با ادامه اشتتباهات در کار است.

در این بیانیه تاکید شده است که «مقاومت عراق سد محکمی در برابر همه طرح های خبیثانه ای بوده و خواهد بود که فرزندان ملت بزرگ عراق را هدف قرار می دهد.»

بیاینه مذکور بر حق عراقی ها در اعتراض به تخلفات و مصادره حقوق آنان و نیز ضرورت خروج نیروهای خارجی از این کشور تاکید شده است.

پیش تر «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی» عراق در بیانیه ای به فرایند انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان داد و مسئولیت نتایج را متوجه «کمیسیون عالی مستقل انتخابات» کرد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی در این بیانیه به روند اعلام نتایج و مدیریت فرآیند انتخابات واکنش نشان داد و مسئولیت کامل ناکامی در انتخابات و سوء مدیریت آن را متوجه کمیساریای انتخابات دانست.

بیانیه افزوده است که امیدوار بودیم کمیسیون انتخابات، تخلفات بزرگ در انتخابات را تصحیح کند و بعد از اصرار این کمیسیون بر نتایج اعلام می کنیم که این نتایج کاملا مردود است.

در این بیانیه آمده است که مسئولیت کامل شکست رویداد انتخاباتی را متوجه کمیسیون انتخابات و سوء مدیریت آن می دانیم که تاثیر منفی بر مسیر دموکراسی و وفاق جامعه عراق خواهد گذاشت.

این بیانیه تاکید کرده است که با نتایج اعلامی انتخابات کاملا مخالف است.

بیانیه آورده است که از کمیسیون انتخابات انتظار می رفت بی نظمی های گسترده در حین و پس از شمارش آرا و اعلام نتایج را اصلاح کند و پس از اصرار کمیسیون انتخابات بر نتایج مورد اعتراض، مخالفت کامل خود را نسبت به این نتایج اعلام می کنیم.

چارچوب هماهنگی شیعه عراق شامل «سید عمار حکیم، نوری المالکی،هادی العامری، حیدر العبادی، قیس الخزعلی، فالح الفیاض، همام حمودی، احمد الاسدی وعبد الحسین الموسوی» به نمایندگی از جریان ها و گروه های سیاسی شیعی است.

انتخابات زودهنگام پارلمانی یکشنبه هفته گذشته برگزار شد و با اعلام نتایج اولیه از کمیسیون انتخابات عراق بیشتر گروه ها و جریان های سیاسی به روند اعلام نتایج و فرایند شمارش آرا اعتراض کردند.

در پی بالا گرفتن اعتراض ها کمیسیون عالی انتخابات عراق بعد از پایان بازشماری بخشی از آرا و شمارش صندوق‌های باقیمانده تعداد کرسی‌های هر کدام از ائتلاف‌ها و جریان‌های عراقی را به شرح زیر اعلام کرد:

جریان صدر ۷۳ کرسی

ائتلاف التقدم (محمد الحلبوسی) ۳۷ کرسی

ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) ۳۴ کرسی

حزب دموکرات ۳۲ کرسی

ائتلاف الفتح  ۱۷ کرسی

همپیمانی کردستان  ۱۶ کرسی

ائتلاف عزم (خمیس خنجر) ۱۴ کرسی

امتداد (جریان تشرینی‌ها) ۹ کرسی

الجیل الجدید ۹ کرسی

اشراقه کانون ۶ کرسی

العقد الوطنی ۵ کرسی

ائتلاف قوا الدوله (العبادی و حکیم) ۴ کرسی

تصمیم ۵ کرسی

جماهیرنا هویتنا ۳ کرسی

جنبش حسم ۲ کرسی

المشروع الوطنی ۱ کرسی

جنبش حقوق ۱ کرسی

بلادی الوطنیه ۱ کرسی

تیار الفراتین ۱ کرسی

تجمع سند ۱ کرسی

الوفاة والتغییر ۱ کرسی

النهج الوطنی-الفضیلة  ۱ کرسی

الجماهیر الوطنی ۱ کرسی

المنتج الوطنی ۱ کرسی

جبهة ترکمان ۱ کرسی

العدل الکردستانی ۱ کرسی

التحالف العربی ۱ کرسی

الامال ۱ کرسی

اقتدار وطن ۱ کرسی

حزب الوطن ۱ کرسی

اهالی واسط ۱ کرسی

مستقل ها ۴۰ کرسی

اقلیت ها ۹ کرسی (شامل ۵ کرسی مسیحیان، ۱ کرسی ایزدی ها، ۱ کرسی صابئی ها، ۱ کرسی کردهای فیلی و ۱ کرسی شبک ها)

کمیسیون عالی انتخابات عراق به اعتراضات جدی و ادعاها درباره گم شدن دو میلیون رای یا عدم تسلیم نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارت شرکت در انتخابات و یا اختلافات آرا  نوارهای صادر شده از صندوق‌ها (پرینت رای) با نتایج اعلامی از کمیسیون و طرح شائبه دخالت خارجی در دستکاری آرا هنوز پاسخی قانع کننده نداده و تصریح کرده که اکثر شکایت‌ها بر نتایج انتخابات بی تاثیر بوده است.

با این حال، کمیسیون انتخابات عراق در کنفرانسی خبری اعلام کرد می توان به این نتایج اخیر نیز اعتراض کرد.

نکته جالب توجه در نتایج این دوره از انتخابات پارلمانی عراق شمار کرسی‌های مستقل‌ها در پارلمان آینده عراق است؛ مساله‌ای که توجه ائتلاف‌های پارلمانی پیش رو برای تشکیل اکثریت را با هدف تشکیل دولت به خود جلب کرده است.