شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران
4 ماه بستری روزانه کرونا بالاتر از هزار نفر

رتبه دوم ایران در بیماران فعال آسیا+ نمودار

کدخبر: 447993
اقتصادنیوز: در آمارهای کرونایی ایران مشاهده می شود نسبت تجمعی ابتلا به تست های کرونایی به 17 درصد رسیده که بالاترین سطح در یک سال اخیر است. مقایسه بیماران فعال ایران در آسیا نیز نشان می‌دهد ایران از حیث این شاخص در روزهای اخیر رتبه دوم را در آسیا دارا بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، روند ابتلا به کرونا می تواند در چند شاخص موردبررسی قرار بگیرد. درصورتی که مجموع مبتلایان روزانه به کرونا تا کنون را بر میزان تست های کرونایی تقسیم کنیم برآورد می شود احتمال ابتلا در افراد مشکوک اکنون در بالاترین سطح 18 ماهه ایستاده است.

به طور کلی بررسی ها در شاخص های مختلف کرونایی نشان می دهد با اینکه سطح آماری در کشور دچار تقلیل شده اما هنوز برخی شاخص ها نشان دهنده وضعیت خطرناک این بیماری درکشور است..

رکورد احتمال ابتلا به کرونا در یک سال گذشته

طبق آمار های وزارت بهداشت و درمان در 25 مهر ماه 11 هزار و 396 نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند که نسبت به روز گذشته تقریبا 50 درصد افزایش داشته است.

بررسی های آماری از تعداد تستهای اخذ شده در این مدت نشان می دهد در 56 روز گذشته شمار تست‌ها تقریبا هر روز بالا تر از 100 هزار نفر بوده است. این موضوع از رشد بیشتر ابتلا جلوگیری کرده و موجب شده تا درمان این بیماری درمراحل ابتدایی ساده ترانجام شود.

با این حال اگر مجموع تمام مبتلایان در این روز را به تمام تست های روزانه در این بازه زمانی تقسیم کنیم می‌توانیم برآوردی از احتمال ابتلا به کرونا در ایران را تخمین بزنیم.

در همین راستا تا روز 25 مهر ماه مجموعا در کشور 34 میلیون و 8 هزار و 636 تست کرونایی از مردم اخذ شده که از این میزان تاکنون  5 میلیون 784 هزار و 815 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند. به عبارت دیگر در تمام مدت شیوع کرونا در کشور 17.01 درصد از اشخاص مشکوک به این بیماری مبتلا بوده اند.

روند این نسبت نشان می دهد در روزهای اخیر سطح 17 درصدی احتمال ابتلا در بیماران مشکوک بالاترین میزان در یک سال گذشته بوده است.

کرونا

بستری های روزانه 4 ماه بالاتر از 1000 نفر

در بخش دیگری از آمارهای روزانه وزارت بهداشت و درمان آماری از بستری های روزانه کرونایی در اختیار عموم قرار می گیرد. در این آمار ها در روز 25 مهر ماه تقریبا هزار و 482 نفر از مبتلایان در بیمارستان ها بستری شده اند که نسبت به روز گذشته تقریبا 23.8 درصد افزایش داشته است.

در صورتی که روند بستری های روزانه کرونایی در کشور از ابتدا تاکنون را بررسی کنیم متوجه میشویم میزان این متغیر در کشور اکنون درمسیری کاهشی قرار گرفته است.

طبق داده های ثبت شده از بستری ها مشاهده می شود قله آماری این شاخص نگران کننده کرونایی در کشور در روزهای میانی تابستان به ثبت رسیده و با فر کش کردن موج پنجم کرونایی این متغیر نیز در مسیر نزولی قرار گرفته است.

اما یک نکته آماری نشان می دهد هنوز وضعیت بستری های کشور می تواند خطرناک باشد.

با بررسی داده های کرونایی در این بخش ملاحظه می شود از روز 6 تیر ماه سال جاری هرگز در هیچ روزی تاکنون تعداد بستری های روزانه در ایران به کمتر از سطح هزار نفر نرسیده است.

این موضوع نشان می دهد هنوز وضعیت کرونایی دربیمارستان ها می تواند خطر آفرین باشد.

کرونا

رتبه دوم بیماران تحت درمان کرونای ایران آسیا

برای محاسبه بیماران تحت درمان می توان مجموع مبتلایان روزانه کرونا را از مجموع بهبودی ها و مرگ ومیر کرونایی کسر کرد. این رقم را در امارهای جهانی با نام Active case یاهمان بیماران فعال(بیماران تحت درمان) قلمداد می کنند.

برای انکه بتوان مقایسه دقیق‌تری از این آمارها داشت، می‌توان به داده های روز گذشته در سایت جهانی رجوع کرد.

در همین رابطه طبق بررسی ها در روز 24 مهر ماه 339 هزار و 551 بیمار فعال کرونایی در ایران به ثبت رسیده است. این عده اکنون در این روز مبتلا به کرونا بوده و یا در بیمارستان ها و یا در منازل خود تحت مداوا هستند.

رتبه بندی کشورهای آسیایی از این لحاظ نشان می دهد بیشترین رتبه در این شاخص را در روز 24 مهر ماه کشور ترکیه با 497 هزار و 363 نفر دارا بوده و رتبه دوم از آن ایران است.

این در حالی است که با وجود مبتلایان بالا درکشور هند میزان بیماران تحت درمان در این کشور کاهش پیدا کرده و با 202 هزار و 466 نفر پایین تر از ایران قرار گرفته است.

مجموع بررسی ها نشان می دهد با وجود کاهش در آمارهای کرونایی ایران به نسبت موج  پنجم کرونایی در کشور اما هنوز وضعیت کرونایی خطرناک بوده و مستعد موج دیگریاست. به این معنا که اگر کنترل این بیماری درکشور ادامه نداشته و از رشد دوباره آن جلوگیری نشود ممکن است متغیرهای نگران کننده را به ثبت رکوردهای جدید تری سوق دهد.

کرونا