شهرخبر

۱۶۰۰ میلیاردی که در جیب پولدارها جا خوش کرده!

طبق گزارش دیوان محاسبات از لوکس سوارها و صاحبان خانه‌های گران‌قیمت مالیاتی گرفته نشده، مبلغ کل مالیاتی که باید گرفته می‌شد هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

ایران

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تجارت نیوز، مالیات گیری از دهک‌های بالای جامعه که باید مورد توجه دولت باشد کنار گذاشته شده و هیچ مالیاتی از لوکس سواران و صاحبان املاک گران قیمت گرفته نشده است.

طبق بودجه سال ۱۳۹۹ در سال گذشته باید هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان مالیات بر دارایی اخذ می‌شد که نشده است.

قرار بود در سال ۹۹ واحدهای مسکونی با ارزش روز ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر و انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین موجود در کشور با ارزش روز ۷۰۰ میلیون تومان و بیشتر مشمول مالیات بر دارایی شوند.

در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ آمده که علی رغم پیش‌بینی کسب درآمد مالیاتی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی از این محل، هیچ گونه مالیاتی گرفته نشده است. علت این اتفاق را دیوان محاسبات در تصویب نشدن آیین نامه اجرایی آن دانسته است.

این مصوبه هنوز اجرا نشده، مجلس امسال طرح مالیات بر عایدی سرمایه را نیز اجرا کرد.

این مالیات نوعی مالیات بر سرمایه است که از سود آن سرمایه به دست می‌آید، یعنی وقتی فردی دارایی خود را وارد یکی از بازارها می‌کند باید از سودی که به دست می‌آورد مالیات پرداخت کند.

جزئیات این مالیات به این شرح است:

بر فرض فردی یک ملک می‌خرد، اگر آن را در سال اول بفروشند اینطور تلقی می‌شود که خریدار مصرف‌کننده نیست و باید ۴۰ درصد از سودی که به دست آورده را به عنوان مالیات بپردازد.

همچنین اگر فردی وسیله نقلیه موتوری، طلا و شمش و ارز خارجی بخرد و در همان سال بفروشد، ۳۰ درصد از سودی که در زمان فروش می‌کند را باید مالیات بدهد.

اگر فروش در سال‌های بعد انجام شود مالیات پرداختی به صورت پلکانی کاهش می‌یابد و در سال چهارم به حداقل می‌رسد. مالیات بر عایدی سرمایه خودرو در سال چهارم به بعد صفر می‌شود. اما فروش طلا در هر زمانی حداقل مشمول مالیات ۱۰ درصدی است.

بنابراین وقتی دولت و مجلس نتوانسته‌اند مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس که اطلاعات آن را مشخص‌تر است را بگیرند، چطور می‌خواهند مالیات بر سود بگیرند.