شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#رئیس جمهور

تأملی در مواضع گاه‌وبی‌گاه «علی‌اف» علیه ایران

تأملی در مواضع گاه‌وبی‌گاه «علی‌اف» علیه ایران

سخنان گاه‌وبیگاه علی‌اف رئیس جمهور کشور آذربایجان علیه ایران محل تامل است. علت این مسئله را در این گزارش بخوانید.

به گزارش مشرق، تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان که با توطئه‌های رژیم‌صهیونیستی همراه شده است در حال نزدیک شدن به مرحله خطرناکی است که صلح و امنیت در این منطقه را تهدید می‌کند تا آنجا که «الهام علی‌اف»، رییس‌جمهور این کشور، همچنان به سخنان واهی و ساختگی علیه ایران می‌پردازد؛ سخنانی که پایانی ندارد و علی‌اف با شیطنت رژیم‌صهیونیستی و ترکیه همچنان علیه کشورمان ادامه می‌دهد.

علی‌اف، پس از آنکه اتهاماتی را در خصوص عبور کامیون‌های ایرانی به ارمنستان بیان کرد و واکنش قاطع و سخت ایران را به همراه داشت، روز گذشته نیز در جلسه شورای سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در قالب یک کنفرانس ویدیویی ادعا کرده بود: ارمنستان به مدت ۳۰سال با تبانی ایران از مناطق اشغالی قبلی آذربایجان برای قاچاق موادمخدر به اروپا استفاده می‌کرد. رییس‌جمهور آذربایجان همچنین مدعی شده بود: افزایش شدید حجم هروئین توقیف‌شده پس از کنترل آذربایجان بر تعدادی از مناطق اشغالی، حاکی از این امر است؛ سخنانی واهی و ساختگی که با واکنش مقامات ایران و ارمنستان همراه شد.
 

تأملی در مواضع گاه‌وبی‌گاه «علی‌اف» علیه ایران


سخنگوی وزارت امورخارجه: ادعاهای علی‌اف ساختگی است

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، ادعاهای تعجب‌برانگیز وجدید «الهام علی‌اف»، رییس‌جمهور آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای مشترک‌المنافع را قویا تکذیب کرد و آن را ساختگی دانست.

خطیب‌زاده با تاکید بر نقش پیشروی ایران در مبارزه با قاچاق موادمخدر، تاکید کرد: تقدیم هزاران شهید و مجروح طی چهار دهه گذشته در مبارزه با این پدیده شوم تنها یک برگ از تلاش‌های متعهدانه و مستمر جمهوری اسلامی ایران در این مسیر است که بارها و بارها ازسوی نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط موردتایید قرار گرفته است.

هدف الهام علی‌اف از فرافکنی‌های اخیر علیه ایران چیست؟

آنچه جای سوال و تعجب است این است که چرا اخیرا الهام علی‌اف در حال اتهام‌زنی و فرافکنی علیه ایران است؟ کارشناسان دلایل مختلفی را برای این اقدامات گستاخانه علی‌اف برشمرده‌اند.
 

تأملی در مواضع گاه‌وبی‌گاه «علی‌اف» علیه ایران


 ۱. افشای سند پاندورا 

اخیرا با افشای سند پاندورا بصورت مستند ثابت شد که الهام علی اف و اعضای خانواده وی در لندن املاکی به ارزش یک میلیارد و سیصد منات خریداری نموده اند، البته نام بسیاری از مسئولین دولتی سایر کشورها نیز در لیست پاندورا موجود است، اما برخی از سران کشورها جوابیه‌ای در دفاع از خود به افکار عمومی ارائه داده اند اما رئیس جمهور آذربایجان در اظهار نظری درباره این سند گفته است: صادقانه بگویم که مواردی را که در اسناد پاندورا ذکر شده بود، نخوانده‌ام. البته از این قضیه مطلع شدم و احتمالا فقط ۵ درصد از هر آنچه که نوشته شده است، حقیقت دارد و بقیه موارد دروغ است!

در حالی اسم الهام علی اف در یک اختلاس بزرگ مالی آورده می‌شود که وی در سال‌های اخیر شعار اصلی دولت خود را مبارزه با فساد اعلام نموده و دستور برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی را داده است و چندین نماینده مجلس، وزیر و فرماندار و... از کار برکنار و زندانی شده اند و حتی در یکماه اخیر یک فرماندار و نماینده مجلس اختلاس گر در زندان جان باختند. جای تعجب است که نام رئیس جمهور مدعی مبارزه با فساد مالی در بزرگترین اختلاس و پولشویی‌ها دیده میشود که پاندورا یکی از آنهاست پس در این شرایط علی اف برای انحراف افکار عمومی باید بحران آفرینی کند.

۲. علی‌اف و گروه مینسک

الهام علی اف چندین بار بصورت رسمی اعلام کرد که وساطت گروه مینسک را دیگر قبول نمی کند، اما سرگئی لاوروف رسما اعلام کرد که بر اساس توافق در نیویورک نمایندگان گروه مینسک (روسیه، آمریکا و فرانسه) به منطقه سفر خواهند کرد و جهت تعیین آینده قره باغ با طرف‌های درگیر رایزنی خواهند کرد و علی اف نیز در کمال ناباوری و با یک چرخش ۳۶۰ درجه‌ای این خبر را تائید کرد یعنی وی اعتراف نمود که تسلیم فشار کشورهای عضو مینسک شده است و در این خصوص حرف ارمنستان به کرسی نشست، زیرا بعد از جنگ دوم، ایروان اسرار زیادی به از سرگیری مذاکرات با وساطت مینسک داشت لکن علی اف مخالفت می کرد.

پس با این حساب رئیس جمهوری آذربایجان با اتخاذ سیاست نادرست مناقشه قره باغ را وارد مرحله خطرناکی نموده است و بعد از امضای معاهده آتش بس ده نوامبر ۲۰۲۰ نیروهای روسیه بعد از ۲۷ سال مجددا وارد خاک آذربایجان شده قیمومیت جدایی طلبان ارمنی قره باغ را از ارمنستان گرفته خود کنترل آن منطقه را بدست گرفت و برنده این جنگ روسیه و شخص پوتین بود و شخص الهام علی اف این شرایط را برای روسیه فراهم ساخت و کشور حامی خود ترکیه را در عرصه سیاسی بازنده میدان کرد و ترکیه در این منازعه شکست سختی از روسیه خورد و این کشور به ترکیه و سایر دول اروپایی و آمریکا ثابت نمود که مسکو حرف اول و آخر را در قفقاز میزند و به همین خاطر علیرغم تاکید اردوغان مبنی بر حضور نیروهای ترکیه در قره باغ، روسیه این اجازه را به ترک‌ها نداد و باعث این شکست برای ترکیه شخص الهام علی اف بود که حتی بدون اطلاع اردوغان در ساعت سه بامداد ده نوامبر معاهده سه جانبه آتش بس را امضا نموده شبانه نیروهای روسی را وارد آذربایجان کرد. برگزاری مانور مشترک ترکیه با آذربایجان هیچ دستاوردی برای آنکارا ندارد، زیرا این کشور تاثیری در ساسیت‌های کلان منطقه‌ای باکو ندارد و این مهم در جنگ دوم قره باغ ثابت شد حضور اردوغان در رژه نظامی و برگزاری مانور مشترک و... صرفا جهت پوشش شکست سیاست‌های ترکیه در قبال قره باغ است.

تأملی در مواضع گاه‌وبی‌گاه «علی‌اف» علیه ایران


۳​. باقی ماندن مناقشه قره‌باغ

 الهام علی اف بعد از جنگ دوم قره باغ بارها اعلام نموده است که مناقشه قره باغ حل و تمامیت ارضی آذربایجان تامین شده است و هیچگونه امتیازی و حتی خودمختاری منطقه‌ای به قره باغ اعطا نخواهد شد وی طی فرمانی منطقه قره باغ را منحل و ناحیه اقتصادی زنگه زور شرقی را ایجاد کرد. اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است و علیرغم ادعاهای کذب الهام علی اف در خصوص حل مناقشه قره باغ و تامین تمامیت ارضی این مشکل همچنان حل نشده باقی مانده است و سایه جنگ همچنان در بالای سر آذربایجان وجود دارد و ارمنی‌های جدایی طلب در حال تجهیز نیروهای مسلح خود هستند.

گفتنی است درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ششم  مهر ماه گذشته در منطقه مورد مناقشه قره باغ  آغاز شد و در ۹ نوامبر( ۱۹ آبان ماه ) گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

بر اساس گفته وزارت دفاع جمهوری آذربایجان  شمار نظامیان کشته شده این کشور در جنگ ۴۴ روزه  اخیر قره باغ  ۲ هزار و ۷۸۳ نفر است. همچنین بیش از یکصد نظامی جمهوری آذربایجان در این جنگ ناپدید شدند که اقدامات برای پیدا کردن این  نیروها ادامه دارد.
 

تأملی در مواضع گاه‌وبی‌گاه «علی‌اف» علیه ایران

سخنان علی‌اف علیه ایران اتهامات واهی است

محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان می‌گوید سخنان الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان، علیه ایران اتهامات واهی است چراکه ایران پیش‌قراول در مبارزه با موادمخدر است. ایران با خسارت زیاد و اعطای شهدای فراوان با قاچاق موادمخدر مبارزه می‌کند. اروپا همواره از ایران در مبارزه با قاچاق موادمخدر تشکر کرده و حتی خود آذربایجان هم همکاری‌هایی دراین‌باره با ایران داشته است. همین مقامات باکو بارها از این اقدامات ارزنده ایران در مبارزه با موادمخدر تشکر کردند. این اتهاماتی که اکنون باکو عنوان می‌کند، کاملا بی‌اساس است.

«علی‌اف» برای فرار از مطالبات و مشکلات داخلی آذربایجان به فرافکنی علیه ایران دست زده است

پاک آیین در ادامه یک سوال را میپرسد:  آقای علی‌اف چرا به حرف‌های بی‌اساس پناه برده و دائما به ایران و ارمنستان اتهام می‌زند؟ باید دانست او با طرح چنین موضوعاتی می‌خواهد بحران فعلی در قره‌باغ را مدیریت کند. نباید فراموش کرد، سال گذشته ارتش آذربایجان در آستانه ورود به قره‌باغ بود و اگر الهام علی‌اف با ارتش کشورش همراهی می‌کرد، ارتش آذربایجان قره‌باغ را آزادکرده بود ولی از ترس روسیه و... پذیرفت که با ارمنستان وارد سازش و صلح شود و به توافق مسکو تن داد و قره‌باغ در اختیار ارمنستان است البته با نظارت روسیه.

وی در ادامه می‌گوید: مردم آذربایجان که امروز منتقد عملکرد علی‌اف شدند، می‌گویند نیازی به این همه جنگ و درگیری با ارمنستان نبود و چرا از مسیر دیپلماسی موضوع قره‌باغ را دنبال نکرده است که حداقل تلفاتی نداشته باشد. در این میان که علی‌اف با انتقادات داخلی روبه‌رو ست، تلاش دارد تا ادعاهای تاریخی علیه ارمنستان یا خطوط مرزی با ایران، نقشه ژئوپولیتیک را تهدید کند و به‌دنبال تغییر مرزها باشد که البته با اقدام قاطع ایران این مساله به نتیجه نرسید.

منبع: فارس