به گزارش برنا، ذبیح الله خدائیان با اشاره به اینکه طبق قانون دو نوع سند داریم، گفت: اسناد عادی و اسناد رسمی، سندهایی هستند که در کشور وجود دارند. به موجب قانون سند رسمی، سندی است که در ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی و یا نزد مأمورین صلاحیت دار در حدود صلاحیت خود تنظیم می شود.

وی از مزایای سند رسمی برای مردم گفت و بیان کرد: سند رسمی لازم الاجرا است و اگر کسی بخواهد آن را اجرا کند نیازی به حکم دادگاه ندارد و با مراجعه به ثبت آن را اجرا می کند. امضا و محتویات سند رسمی برای همگان معتبر است و انکار و تردید در مورد سند رسمی امکان پذیر نیست در حالی‌ که در خصوص سند عادی این امتیازات وجود ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو سند رسمی را موجب ایجاد اعتماد و امنیت روانی در جامعه دانست و عنوان کرد: سند رسمی سبب می شود افرادی که با این سند دارای ملک و وسیله ای هستند، خیال راحتی داشته باشند زیرا می دانند از حمایت قانون برخوردار هستند در حالی‌ که سند عادی که در بنگاه ها و مراکز غیر صلاحیت دار تنظیم می شود، چنین امتیازی ندارد. اگر کسی ایرادی به سند عادی بگیرد، فرد باید در دستگاه قضایی طرح دعوا کند.

وی سند رسمی را باعث شفافیت عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه اسناد رسمی را ثبت می کنیم و در سیستم ها موجود است، بنابراین یک شفافیتی در مورد هر موضوعی ایجاد می شود. این شفافیت سبب می شود دولت بر اساس آن تصمیم گیری کند.

خدائیان درباره دیگر امتیازات سند رسمی توضیح داد و اظهار کرد: وقتی به واسطه سند رسمی شفافیت ایجاد می شود، اگر دولت قصد داشته باشد مالیاتی وصول کند، سند رسمی زمینه اجرای حقوق دولتی را فراهم کرده و در واقع از فرار مالیاتی می کند.

وی با تصریح بر اینکه سند رسمی از پولشویی جلوگیری می کند، گفت: کسانی که از طرق غیرقانونی پول های کلانی به دست می آورند، به واسطه نداشتن سند رسمی پولشویی کرده و پول خود را وارد چرخه اقتصادی می کنند. این افراد زمین یا مسکنی را به صورت قولنامه ای یا غیر رسمی اقدام به خرید می کنند و با چند بار دست به دست شدن، آن پول وارد چرخه اقتصاد می شود و دیگر قابل شناسایی نیست.