شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

واکنش تند رئیس انجمن داروسازان ایران به دعوتنامه رئیس سازمان غذا ودارو

محمد باقر ضیاء در پاسخ به دعوتنامه محمدرضا شانه ساز که از وی جهت حضور در جلسه بررسی پیش نویس دستورالعمل عرضه کالاهای سلامت در فضای مجازی و فناوری های دیجیتال دعوت کرده بود، مامه ای منتشر کرد.

به گزارش زنهار؛ محمد باقر ضیاء در پاسخ به دعوتنامه محمدرضا شانه ساز که از وی جهت حضور در جلسه بررسی پیش نویس دستورالعمل عرضه کالاهای سلامت در فضای مجازی و فناوری های دیجیتال دعوت کرده بود، نوشت:

ضمن تشکر از جنابعالی بابت دعوت به جلسه بررسی پیش نویس “دستورالعمل عرضه کالاهای سلامت در فضای مجازی و فناوری های دیجیتال” در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۶ به استحضار می رساند که اگر لوگوی سازمان غذا و دارو در بالای این متن نبود، یقین پیدا می کردیم که این سند در وزارت اقتصاد یا وزارت فناوری اطلاعات تهیه شده است! دستور العملی که در ۵ صفحه آن، حتی یک بار هم اسم داروخانه (به عنوان مهم ترین محل عرضه کالاهای سلامت) نیامده است!

جناب آقای دکتر، در این پیش نویس همه اشخاص حقیقی و حقوقی علاقمند به فعالیت و کسب و کار در عرضه کالاهای سلامت، حتی بدون پروانه فعالیت قانونی از وزارت بهداشت بهداشت، صرفا با اخذ پروانه از نظام صنفی رایانه ای و‌ حتی بدون الزام به داشتن مسئول فنی می توانند مجوز فروش اینترنتی دریافت کنند!

علاوه بر مشکل یاد شده ، بر اساس بند ۱ ماده ۳ این دستورالعمل، شرکت های تولید و پخش فرآورده های طبیعی و سنتی مجاز به عرضه کالا در فضای مجازی هستند!

بر اساس بند ۵ ماده ۳ این دستورالعمل، واردت کنندگان و تولید کنندگان مکمل های غذایی می توانند مجوز فروش مستقیم (به صورت اینترنتی) دریافت کنند!

جناب آقای دکتر شانه ساز، در جلسه ۲۶ خرداد مجمع عمومی داروسازان کشور صراحتا به جنابعالی عرض کردیم که قرائن نشان می دهد که یک جریان به طور کاملا هدفمند، پروژه حذف داروخانه های خصوصی مستقل را دنبال می کند. ابلاغ آئین نامه جدید تاسیس داروخانه ها در خرداد ماه که عملا به هر فرد حقیقی و حقوقی صرفا با داشتن سرمایه اجازه تاسیس داروخانه بدون هیچ محدودیتی در هر شهر و هر مکانی را می دهد و امروز این دستورالعمل که عملا لزوم اخذ مجوز از وزارت بهداشت و حتی استخدام مسئول فنی را برداشته تا ابر پلت فرم های اینترنتی بدون هیچ محدودیتی بازار کالاهای سلامت را قبضه کنند!

این انجمن ضمن مخالفت قاطع با پیش نویس این سند که در آن بدیهی ترین مبانی قانونی برای عرضه کالاهای سلامت در داروخانه، زیر نظر مسئول فنی رعایت نشده است، درخواست می نماید تا بررسی متن موصوف متوقف و به جای آن اصلاحات لازم در ضابطه “فروش اینترنتی فرآورده های سلامت غیر دارویی در داروخانه” انجام شود تا جلوی ورود و دخالت پلت فرم هایی مانند اسنپ و دیجی کالا در عرصه فروش کالاهای صرفا داروخانه ای گرفته شود.