به گزارش برنا؛ محسن  مقدمی، معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و یونسیان متخصص اپیدمیولوژی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سایه روشن تحقیقات دانشگاه شیراز در مورد واکسن سینوفارم پرداختند.

محسن مقدمی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: کار ما به صورت تحقیقاتی انجام شد که همچنان ادامه دارد و نتایجی که بیرون آمده به عنوان گزارش اولیه و ابتدایی است که مبنی بر دیتاهای کلی است.

مقدمی افزود: در استان فارس با توجه به اینکه دیتاسنترهای خیلی خوبی داشتیم، در حقیقت در نرم افزاری اطلاعات تمام بیماران ثبت شده است و مواردی که پی سی آر مثبت داشتند، فرد در بیمارستان بستری شده بود یا  اینکه بیمار در بیمارستان فوت کرده را مورد بررسی قرار دادیم.

او با اشاره به اینکه نکته مهم این است که از اواخر اسفند که واکسیناسیون گروه پزشکی شروع شد و پس از آن که دز دوم انجام شد ما اطلاعات اولیه را چک کردیم، ادامه داد: در جوامع علمی بحث می‌شد که واکسن های تزریق شده کیفیت ندارند اما نکته مهمی که باید به آن بپردازیم این است که بحث توانمندی واکسن برای بیماری کووید  این است که جلوگیری از عفونت می کند یا خیر،  لذا آن چیزی که مهم است جلوگیری از بیماری شدید و فوت بیمار است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه مهم ترین هدف ما واکسیناسیون است که بتوانیم جلوی مرگ و میر و موارد بستری شدید را بگیریم، بیان کرد: تمام واکسن ها را مورد بررسی قرار دادیم، اما واکسن بهارات و برکت تنها در بررسی‌های ما به دلیل اینکه به تعداد محدود در دسترس بود حذف شد.

کاهش ۶۵ تا ۷۵ درصد مرگ و میر با واکسیناسیون کرونا

مقدمی با اشاره به اینکه بین ۶۵ تا ۷۵ درصد با تزریق واکسن مرگ و میر کاهش پیدا می کند، گفت: ۵۵ تا ۷۵ درصد کاهش در موارد بستری داشتیم، اگر واکسیناسیون انجام نمی‌شد فشار بر روی بیمارستان ها بیشتر می شد.

او با اشاره به اینکه خیلی ها دچار علائم خفیف هستند و مراجعه ای به مراکز درمانی نمی کنند، افزود: این مقاله همچنان ادامه دارد و اطلاعاتی که ما ارائه دادیم تا مرداد ماه است، اطلاعات شهریور و مهرماه را اضافه خواهیم کرد لذا گزارش درونی صورت گرفت و تاکید ما بیشتر بر نقاط قوت بود یعنی اینکه واکسیناسیون توانست سبب دلگرمی شود.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه اگر موج دلتا را در نظر بگیریم و مرداد و شهریور ماه را هم اضافه کنیم اطلاعات مقاله تغییر پیدا می کند، اظهار کرد: اطلاعاتی که منتشر شد نشان دهنده نتیجه نهایی نیست، باید مهر و شهریور به اطلاعات ارائه شده اضافه شود، در حال آنالیز کردن اطلاعات هستیم و به اطلاعات اضافه خواهیم کرد، این یک گزارش درونی بود و به هیچ وجه نمی‌تواند استناد علمی داشته باشد، این مقاله گزارش اولیه بود که بتوانیم اعلام کنیم که واکسیناسیون تا چند موثر بوده است.

واکسن های داخلی مجوز سازمان غذا و دارو دارند

در ادامه نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به انتشار مقالات  و گزارش‌های رسمی گفت: درخصوص مطالعاتی که در کشور روی واکسن‌های ایرانی صورت گرفته محتاج زمان هستیم ولی در مورد برخی از واکسن‌ها مقالات آماده شده است.

او با اشاره به اینکه درخصوص واکسن برکت و اسپایکوژن هم مقالاتی به صورت قطعی وجود دارد، ادامه داد: این سوال مطرح است که چرا همه اطلاعات در دسترس نیست به این دلیل که مطالعات آن‌ها کماکان در جریان است، مطالعه هیچ یک از واکسن‌های ایرانی هنوز تمام نشده و مانند خیلی از واکسن‌هایی که در دنیا استفاده می‌شود مطالعات در جریان است، واکسن‌های ما مجوز اضطراری سازمان غذا و دارو را اخذ کرده اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه واکسن یک قسمت قضیه است بیان کرد: اگر پوشش واکسیناسیون در کشور بالا برود، اما رفتار‌های مردم تغییر پیدا نکند نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، برخی از مردم پس از تزریق واکسن اعتماد و اطمینان بالایی نسبت به ایمنی خودشان پیدا می‌کنند این در حالی بوده که این تصور اشتباه است همچنان باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا بتوانیم مانع از گسترش بیماری در جامعه شویم.

نجفی با اشاره به اینکه در کشور ما تعداد بسیار زیادی از موارد بدون علامت و یا با علامت خفیف هستند، عنوان کرد: یکی از مهمترین نکاتی که در مقاله اخیر مطرح شده این است که شاید در آن جدول بهتر بود کسانی که این مطالعه را منعکس کردند عفونت شدید  یا عفونت با علامت را مطرح می‌کردند، ما در کشور تمام موارد ابتلا را نمی‌توانیم اندازه گیری کنیم.

کاهش اثربخشی واکسن ها روی سویه دلتا ویروس 

او با اشاره به اینکه مطالعاتی که سازمان جهانی بهداشت هفته‌های پیش ارائه کرده قابل توجه است تصریح کرد: در تمام نوع واکسن‌ها کاهش اثر بخشی را در مورد ویروس دلتا داریم، در مورد واکسن سینوفارم سازمان بهداشت جهانی گفته است فعلاً مطالعه‌ای در دست نیست که ببینیم چقدر در مورد دلتا اثر بخشی کاهش پیدا می‌کند.

نجفی با اشاره به اینکه در مورد تمام بیماری‌های عفونی سیستم ایمنی بدن شروع به فعالیت و ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند، افزود: با بیماری سر و کار داریم که موجب نگرانی سازمان جهانی بهداشت شده است و دو الی سه مورد دیگر هم به جز ۴سویه‌ای که وجود دارد از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد پیگیری قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه گاهی ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار می‌کند، افزود: واکسن و سیستم ایمنی بدن اثر هم افزایی دارند یعنی اگر ۵ برابر سیستم ایمنی بدن از عفونت جلوگیری می‌کند با تزریق واکسن به صورت همگرا اثر حفاظتی را در بدن بالاتر می‌برد.

او تصریح کرد: در کشور ما واکسن سینوفارم را برای سنین ۱۲ سال به بالا استفاده می‌کنیم و در کشور‌های دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد،  روی بحث ایمنی آن هیچ نگرانی وجود ندارد و مانند بقیه جمعیت می‌تواند از ابتلا، بستری و مرگ و میر جلوگیری کند.

ضرورت تزریق دز سوم برای همه افراد جامعه 

همچنین یونسیان با اشاره به اینکه مطالعه می‌تواند نشان‌دهنده ضرورت دز یادآور باشد که نشان دهد بلافاصله بعد از دو دز واکسن چه مقدار کارایی دارند، بیان کرد: زیرا بعد از گذاشت ۶،۸ و ۱۲ ماه ایمنی افت پیدا می‌کند و  معمولاً دز یادآور برای کمک به ایمنی است که طی زمان نزول پیدا کرده است؛ البته در برخی از افراد که نقص ایمنی دارند بدون اینکه ایمنی ایجاد شده باشد می‌تواند دز سوم کمک‌کننده باشد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر توصیه‌ای که سازمان بهداشت جهانی می‌کند این است که معمولاً اثر واکسن در سالمندان کمتر است، گفت: به خصوص آن‌هایی که واکسن سینوفارم را تزریق کردند اگر دسترسی دارند دز سوم را دریافت کنند.

این متخصص اپیدمیولوژی اظهار کرد: ما هر روز یک یافته جدید داریم آیا اینکه دز سوم ترکیبی از واکسن‌ها باشد و یا همان نوع از واکسن باشد مطالعاتی در دست جریان است، بهتر است تصمیم را زمانی بگیریم که همه جمعیت دو دز واکسن را دریافت کرده باشند و پس از آن فکری در این باره کنیم.

او افزود: همه افراد سیستم بهداشتی و درمانی باید دز سوم را دریافت کنند، احتمال اینکه برای سالمندان دز سوم تزریق شود وجود دارد لذا برای جمعیت کلی به نظر می‌آید که زود است تا بخواهیم تصمیم بگیریم، هر زمان به نقطه مطلوب نزدیک شدیم و نتایج مطالعات آشکار شد باید تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.