به گزارش برنا؛ ریاست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در برنامه «کنکاش» 24 مهرماه درباره موضوع وحدت بین مسلمانان جهان گفتگو کرد.

وحدت، لازمه زندگی بشری

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر، ریاست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، درباره وحدت اظهار کرد: وحدت، مسئله فراگیری بوده و شامل همه ابعاد می شود. در جامعه اگر تفرقه باشد، مردم نمی توانند به اهداف خود برسند. حتی در درون خانواده نیز اگر زن و شوهر اختلاف داشته باشند فرزندان نیز آسیب می بینند. بنابراین اگر در شهر یا کشور مردم یا مسئولان اختلاف داشته باشند، تمام نیروشان صرف برکناری یگدیگر می شوند و برای رسیدن به اهداف خود موفق نمی شوند. قرآن می گوید عداوت و دشمنی را شیطان ایجاد می کند. وحدت لازمه زندگی بشر است و بدون آن، زندگی آسیب می بیند.

وی درباره علت شکل گیری هفته وحدت و لزوم وحدت بین مسلمانان بیان کرد: اهل سنت، ولادت پیغمبر اسلام را ۱۲ ربیع الاول و علمای شیعه۱۷ ربیع الاول می دانند. لذا این بازه زمانی هفته وحدت نامگذاری شده است. جمعیت مسلمانان جهان حدود ۱.۵ میلیارد است. جدا از بحث جمعیت، در منطقه خاورمیانه، بیشترین منابع نفت، گاز، معادن و نیروی انسانی در این منطقه است. اگر مسلمانان به کمک هم بیایند، می توانند موفق شده و تحت سلطه استعمارگران نباشند. بحث وحدت تماما ریشه قرآنی دارد و بنابراین این امکان وجود دارد که ما بتوانیم متحد عمل کنیم و صحنه گردان مجامع بین المللی باشیم.

توطئه سلطه گران بین المللی برمبنای تفرقه افکنی است

وی درباره اختلاف و شبهه افکنی توسط استعمارگران بیان کرد: توطئه سلطه گران بین المللی، یکی از محورهای اساسی و اصلی است. شعاری که انگلیسی ها دارند، بر این مبناست که اختلاف بینداز و حکومت کن.کشورهای استعمارگر به دنبال تجزیه کشورها، به جان هم انداختن مسلمانان و غارت کردن منابع آن ها از این طریق است.

وی افزود: این دشمنان بر مرکب جهل مردم سوار شدند. مثلا گفتند شیعه نسبت به مقدسات سنی توهین می کند و شما هم باید به مقدسات شیعه توهین کنید؛ و در نهایت بحث داعش پیش آمد. پشت صحنه قدرت های شیطانی و بین المللی هستند که از جهل مردم سوءاستفاده می کنند.

وحدت پیروان ادیان توحیدی، دنیا را از وضع موجود متحول خواهد کرد

وی درباره وحدت بین ادیان مختلف بیان کرد: ما نه تنها با مسلمان ها، بلکه با سایر ادیان نیز مشکلی نداریم. اگر پیروان ادیان توحیدی متحد شده و امکانات خود را به کمک هم بیاورند، دنیا از وضع موجود متحول خواهدشد. طبق قرآن خدا ولی مومنان است و آن ها را از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر در جامعه اسلامی جهل و خرافه پرستی باشد مردم به دنبال جهل می روند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر تصریح کرد: در قرآن طبق «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» به اهل ایمان اشاره شده و نه تنها شیعیان. همچنین در قرآن «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا» آمده است، یعنی همه اعتصام به حبل الله داشته باشند.  همچنین در جای دیگر در قرآن می فرماید« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً »، همزیستی مسالمت آمیز داشته باشید؛ چرا که منطق اسلام، منطق تحمیل عقیده نیست.  

وی افزود: قرآن می فرماید ما اسلام را عرضه می کنیم. آیه « لا اِکْراهَ فِی الدّین » بیانگر این است که اسلام هیچ تحمیلی در عقیده ندارد.

وی درباره وحدت مسلمانان با سایر ادیان بیان کرد: برای پیمودن عظمت راهی جز از وحدت وجود ندارد. حج کانون وحدت است و نه اختلاف شیعه و سنی. حتی نباید با پیروان ادیان دیگر، رفتار نامناسب داشت. روایتی از رسول اکرم آمده است که کسی یک نفر از پیروان ادیان ادیان دیگر را مورد آزار قرار دهد، انگار مرا اذیت کرده است. همچنین اسلام میفرماید غیبت و تجسس نکنید چرا که موجب اختلاف و تفرقه می شود و این کار حرام است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی، این بود که این انقلاب را فقط در درون مرزها حفظ نکند. بلکه وظیفه داریم تا از محرومین و مستصعفین مسلمان و غیر مسلمان دفاع کنیم؛ که این موضوع، خود ریشه در قرآن دارد.

راهکارهای حفظ وحدت بین جوامع

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر درباره راهکارهای حفظ وحدت بین جوامع تصریح کرد:  اولین راهکار حفظ وحدت بین جوامع، گفتگوی فرهیختگان جامعه ها است. مثلا خبرگان کشورهای مختلف در هفته وحدت با هم به گفتگو می پردازند. دومین شیوه این است که گفتگو با همدیگر را با هم فرا گیرند و شبهات را رفع کنند.

وی افزود: سومین شیوه، تعاملات بین فرهیختگان اسلام است. همچنین رفت و آمد بین ملت های مسلمان بسیار مهم است. سوق دادن گردشگری به این سمت می تواند بسیار موثر باشد. چرا که در دوران قبل از کرونا، نزدیک به ۷ میلیون نفر در سال به کشور های خارجی میرفتند. مسئله دیگر رفع تنش بین دولت هاست. قرآن میفرماید: «فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ».

وی تاکید کرد: مهم ترین شیوه، هم افزایی است. ما در زمینه علمی پزشکی از سایر کشورهای اسلامی برتریم. می توانیم دانش خود را به آن ها عرضه کرده و بازار بین الملل اسلامی ایحاد کنیم. این خود به معنای افزایش اشتغال و رونق کشورها خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی برنامه، برنامه زنده و تلویزیونی «کنکاش»  شب گذشته 24 مهرماه با موضوع وحدت بین مسلمانان جهان، روی آنتن شبکه جام جم رفت.