شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#معتادان#شهر تهران

گلایه انجمن معتادان گمنام از برخی کم‌لطفی‌ها | مسئـولان محـلی همکاری کنند

سال‌هاست تشکلی به نام «انجمن معتادان گمنام» یا «NA» در سطح کشور و به تبع آن در همه مناطق شهر تهران فعالیت می‌کند و هدف اصلی آن ارائه مشاوره و کمک به افرادی است که اعتیاد خود را ترک کرده‌اند.

انجمن معتادان

همشهری آنلاین_ ابوذر چهل امیرانی:  این نهاد مردمی جلساتی در محله‌ها برگزار می‌کند تا افرادی که به مرحله پاکی رسیده‌اند، دور هم جمع شوند و ضمن آشنایی با نحوه مقابله با وسوسه مصرف موادمخدر، به بیان مشکلات خود بپردازند و با کمک گرفتن از قدیمی‌ها و اشخاصی که سال‌ها پیش اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، اراده خود را برای در امان ماندن از مواد افیونی تقویت کنند.

«کمیته شهری غرب یک» عنوانی است که از سوی این انجمن برای گروهی انتخاب شده که جلسات آن در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۷ برای مددجویان برگزار می‌شود و «مرتضی صالحی» مسئول روابط‌عمومی این کمیته است. از او درباره نحوه فعالیت این تشکل در مناطق ۱۰ و ۱۱ پرسیدیم.   

«انجمن معتادان گمنام» یا «NA» با هدف تلاش برای پاک ماندن مددجویان تشکیل شده است. فعالیت اصلی آن هم برگزاری جلسات در محله‌ها و مناطق است. در این جلسات مددجویان گرد هم می‌آیند و تبادل‌نظر می‌کنند.  
اما مشکل موجود، نبود جای مناسب برای برگزاری این جلسات در برخی از محله‌هاست. به همین دلیل، گاهی این افراد مجبور می‌شوند در محل‌هایی که مردم‌ تردد می‌کنند، جلسات را برپا کنند. این کار ۲ عیب دارد؛ اول اینکه همان‌طور که از عنوان این انجمن مشخص است، شرکت‌کنندگان باید گمنام بمانند و بدون اینکه هم‌محله‌ای‌ها خبر داشته باشند چه کسی روزگاری معتاد بوده، در جلسات انجمن به‌صورت مخفیانه و دور از چشم مردم شرکت کنند.  

دومین عیب این کار بر هم خوردن تمرکز شرکت‌کنندگان هنگام دریافت آموزش‌هاست، چراکه برپایی جلسه در مکان‌های عمومی مثل بوستان‌ها، ناخواسته فکر و ذهن آنها را از موضوعات اصلی دور می‌کند. ضمن اینکه مردم نیز با دیدن این افراد در فضاهای عمومی، حس خوبی پیدا نمی‌کنند. از این رو، لازم است جلسات انجمن در فضاهای سربسته و محل‌هایی دور از چشم مردم برپا شود.  

 مسئول روابط‌عمومی کمیته شهری غرب یک با اعلام اینکه سال‌ها پیش همکاری نهادها با این انجمن خوب بوده و مراکزی همچون‌سراهای محله و مساجد را برای برگزاری جلسات در اختیار آنها قرار می‌دادند، می‌گوید: «درحال حاضر، برخی از مناطق تعامل چندانی با انجمن ندارند و اعضا مجبورند در بوستان‌ها و محل‌های عمومی کنار یکدیگر جمع شوند. البته این تعامل در مناطق مرکزی از جمله منطقه ۱۰ خوب است.»

«مرتضی صالحی» ادامه می‌دهد: «لازم است مسئولان محلی با گروه‌هایی که در مناطق فعالیت می‌کنند، همکاری کنند. هرچه باشد، این افراد نیز از ساکنان منطقه هستند که روزگاری در دام اعتیاد گرفتار بوده و اینک‌درصدد پاک ماندن و دوری از این بلای خانمانسوزند. هرچه مشارکت سازمان‌ها با این تشکل بیشتر شود، بدون شک افراد بیشتری که دچار اعتیاد هستند و آمار دقیقی از آنها در محله‌ها وجود ندارد، برای شرکت در جلسات انجمن ترغیب می‌شوند و زمینه پاکی آنها فراهم می‌شود.»

جلساتی که برای مددجویان در مناطق ۱۰ و ۱۱ برگزار و مشاوره‌هایی که به آنها ارائه می‌شود، بدون دریافت شهریه است و همه فعالیت‌ها داوطلبانه انجام می‌شود.  
صالحی با بیان این مطلب می‌گوید: «این انجمن مردمی است و درآمد یا منبع مالی ندارد. افرادی که در این جلسات به‌عنوان راهنمای دیگران سخنرانی می‌کنند و به مددجویان مشاوره می‌دهند، همگی به رایگان فعالیت می‌کنند. آنها گاهی مجبور می‌شوند در زمان استراحتشان نیز تلفنی به اعضا راهنمایی بدهند. به‌عنوان مثال، ممکن است شخصی در نیمه‌های شب با راهنمای خود تماس بگیرد و اعلام کند که وسوسه شده ودرصدد مصرف موادمخدر است. در این مواقع، راهنما به‌صورت تلفنی و حتی با حضور در محل سکونت اعضا، به آنها مشاوره می‌دهد و از این کار منصرفش می‌کند.» 

او ادامه می‌دهد: «در جلساتی که در مناطق برای اعضا تشکیل می‌شود، از اعضا پذیرایی مختصری می‌شود. قبل از شیوع کرونا، این پذیرایی همراه با صبحانه یا عصرانه بود که اکنون این کار انجام نمی‌شود. هزینه تهیه وسایل پذیرایی را همان افرادی برعهده می‌گیرند که در جلسه شرکت می‌کنند. البته هیچ اجباری برای پرداخت پول وجود ندارد و اعضا به میل خود از ۵۰۰ تا هزار تومان در سبدی که در جلسه گردانده می‌می‌شود، می‌گذارند.»

 صالحی، بیکاری و حمایت نشدن از طرف خانواده‌ها را از عوامل مهمی می‌داند که ممکن است برخی افراد به مصرف دوباره موادمخدر گرایش پیدا کنند.  
او عنوان می‌کند: «اشخاصی که اعتیاد خود را ترک می‌کنند، باید مورد حمایت اعضای خانواده قرار بگیرند و بی‌توجهی و پشتیبانی نکردن از آنها ممکن است سبب مصرف مجدد موادمخدر توسط مددجویان شود. البته ما در این جلسات روی ۱۲ قدم و سنت کار می‌کنیم تا اعضای خود را از آلودگی دوباره حفظ کنیم و آنها یاد بگیرند چطور از وسوسه‌ها و دوستان ناباب دوری کنند.»

برای رعایت اصل گمنامی، هیچ مدرکی از اعضا برای حضور در جلسات انجمن گرفته نمی‌شود و تاکنون افراد زیادی در مناطق مرکزی پایتخت توانسته‌اند با کمک راهنماها و برنامه‌های کارشناسی این انجمن از دام اعتیاد رها شوند. عضویت در این انجمن کاملاً رایگان است، هیچ شرطی ندارد و هر معتادی بدون در نظر گرفتن نوع ماده مصرفی، عقیده، وضع مالی، سن، ‌نژاد و جنسیت می‌تواند در جلسات شرکت کند. در حقیقت، تمرکز انجمن معتادان گمنام روی مشکل اعتیاد است، نه یک ماده مخدر خاص. افرادی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، سؤالات خود را مطرح می‌کنند و از افرادی که سال‌ها از پاکی آنها می‌گذرد راهنمایی می‌گیرند.  
پاک ماندن در رأس هرکاری است و در این گروه‌ها دنبال می‌شود و فرقی نمی‌کند که یک فرد چقدر یا چه ماده مخدری را مصرف کرده باشد.  

پس از شیوع ویروس کرونا، برای جلوگیری از تجمع افراد در کنار یکدیگر، فعالیت انجمن معتادان گمنام هم تعطیل شد، اما از آنجا که این جلسات نقش مهمی در بهبودی افرادی دارند که اعتیاد خود را ترک کرده‌اند و نیاز به مشاوره مستمر دارند، این نشست‌ها به‌صورت مجازی ادامه یافت. برپایی جلسات در فضای مجازی، تجربه تازه‌ای بود که کمک مؤثری به ارتباط اعضای این انجمن کرد و اتفاقاً سبب شد بهبودیافته‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز بتوانند از تجربیات افرادی که موفق به ترک اعتیاد خود شده بودند، استفاده کنند. در این روش، نیازی هم به طی مسافت و حضور اعضا در جلسات نبود. اینک بسیاری از این جلسات به دلیل واکسیناسیون اعضا برپا هستند، به شرطی که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت کنند.  

قبل از شیوع ویروس کرونا، ۷ گروه بهبودی در منطقه ۱۰ و ۳ گروه در منطقه ۱۱ اقدام به برگزاری جلسات برای مددجویان می‌کردند. البته هنوز جلسات منطقه ۱۱ تشکیل نشده، ولی در منطقه ۱۰ همه جلسات برقرار هستند. روزهای تشکیل جلسه و نشانی آنها در منطقه ۱۰ از این قرار است: 
۱- گروه صبح بابایان، همه‌روزه از ساعت ۷ تا ۸، جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۹:۳۰
 نشانی: خیابان قزوین، سرپل امامزاده معصوم(ع)، خیابان عرب، بوستان عرب، سالن آمفی‌تئاتر
۲- گروه شبزدگان قاسمی، هرشب از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰
 نشانی: خیابان قزوین، سرپل امامزاده معصوم(ع)، خیابان عرب، بوستان عرب، سالن آمفی‌تئاتر 
۳- گروه سپه غربی، هرشب، غیر از جمعه‌ها، از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ 
 نشانی: خیابان امام خمینی(ره)، بین بزرگراه یادگار امام(ره) و خیابان جیحون، نبش کوچه علمداری، سرای محله هاشمی
۴- گروه قصرالدشت، روزهای زوج از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰
 نشانی: خیابان مرتضوی، بعد از تقاطع خیابان قصرالدشت، حسینیه جان نثاران مهدی(عج)
۵- گروه شبزدگان ناظمی، روزهای فرد از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰
 نشانی: خیابان حسام‌الدین، کوچه محقق، روبه‌روی بوستان ناظمی، حسینیه طالقانی‌ها
۶- گروه تهران‌شناسی، روزهای زوج از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰
 نشانی: خیابان مرتضوی، بعد از تقاطع کارون، سرای محله مرتضوی
۷- گروه بانوان، روزهای یکشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
 نشانی: بلوار بریانک، کوچه زنده‌رود، سرای محله بریانک