شهر خبر

مشاوره روانپزشکی رایگان با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده در منطقه ۷ اجرا می‌شود

عبور از بحران با خانواده‌یار

  همه ماگاه لازم داریم با کسی درباره آنچه برایمان پیش آمده، صحبت کنیم.

خانواده

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد: دوست داریم گوش شنوایی پیدا کنیم برای بر زبان آوردن دردهایمان. همه ما به راهنما نیاز داریم. دلمان می‌خواهد کسی باشد که بگوید چه کنیم.

اما گاه، در بهترین حالت، نتیجه این مصاحبت فقط سبک شدن بار عصبی است و در مواردی هم نصایحی می‌شنویم که حالمان را بدتر می‌کند. خیلی‌هایمان هم ترجیح می‌دهیم اصلاً حرف نزنیم تا نه قضاوت شویم و نه کسی از زندگی‌مان سر در بیاورد. راه درست اما در بسیاری از موارد، کمک گرفتن از متخصص است. هرچند هزینه این کار سنگین است و همین باعث می‌شود بسیاری یا به دنبال مشاوره نباشند یا بعد از چند مراجعه، جلسات را ادامه ندهند. طرح خانواده‌یار در شهرداری منطقه ۷ طرحی است برای از میان برداشتن این مشکل.  

سالیان گذشته رجوع به روان‌شناس و روانپزشک و مشاور مرسوم نبود. کمتر کسی بود که به درمان روانش اهمیت دهد یا اصولاً بداند که می‌تواند آن را درمان کند. حالا اما دیدگاه‌ها تغییر کرده است. می‌دانیم که باید برای مشکلات روانمان به متخصص مراجعه کنیم، اما خیلی وقت‌ها یک مانع بزرگ اجازه این کار را نمی‌دهد: هزینه‌های درمان که مثل هر خدمات و کالای دیگری هر روز هم بیشتر می‌شود. تمرکز طرح خانواده‌یار روی خانواده‌هایی است که شرایط مالی شکننده‌تری دارند.

«الهه‌سادات بدری»، رئیس اداره بانوان منطقه ۷، می‌گوید: «طرح خانوده‌یار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در تهران و تحکیم بنیان خانواده در مناطق مختلف این شهر اجرا شده است. در این طرح خدمات مشاوره‌ای رایگان به خانواده‌ها ارائه می‌شود.» او می‌گوید در یکی،۲ سال اخیر به دلیل کرونا افراد زیادی عزیزانشان را از دست داده‌اند. از طرف دیگر، به دلیل مشکلات خانه‌نشینی و یا از دست دادن کار، فشارهای روانی زیادی به افراد وارد شده است. از همین رو است که این طرح اجرا شده تا خانواده‌هایی که شرایط مالی مناسب ندارند، بتوانند از مشاور کمک بگیرند.  

بدری توضیح می‌دهد که بر اساس نیازسنجی انجام‌شده در منطقه، اتاق مشاوره در خیابان مدنی و در سرای محله نظام‌آباد در نظر گرفته شد.

در این اتاق، خدمات مشاوره به اهالی منطقه ۷ ارائه خواهد شد و شهروندان می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا یک بعدازظهر به این محل مراجعه کنند یا به‌صورت تلفنی به مدت یک ساعت مشاوره دریافت کنند. بدری درباره اینکه چطور تصمیم به اجرای این طرح و ارائه مشاوره تخصصی گرفته شد، می‌گوید: «سال گذشته طرحی به اسم به‌روزرسانی سامانه زنان سرپرست خانوار را اجرا کردیم. بر اساس مصاحبه تلفنی که مددکار ما با این خانم‌ها انجام داد، متوجه شدیم بسیاری از آنها نیاز به مشاوره دارند، اما توان پرداخت هزینه مشاوره را ندارند.

می‌توانستیم آنها را به یک مرکز مشاوره در منطقه ۵ معرفی کنیم تا خدمات مشاوره‌ای رایگان بگیرند، اما در این صورت هم مشکل دوری مسافت پیش می‌آمد. بنابراین، تصمیم گرفته شد که در هر منطقه یک اتاق مشاوره وجود داشته باشد تا خانم‌های سرپرست خانوار یا دارای مشکلات خانوادگی یا اصولاً هرکسی که به این مشاوره‌ها نیاز داشت، بتواند از این اتاق کمک بگیرد، ولی می‌توانیم بگوییم اولویت در این طرح با سرپرست خانوار و خانواده‌های کم‌برخوردار است.» 

«روزانه تماس‌هایی مبنی بر معرفی روان‌شناس یا مشاور خانواده که حق‌الزحمه کمتری دریافت می‌کند، با اداره بانوان گرفته می‌شود. ما هم این اتاق را به آنها معرفی می‌کنیم. ضمن اینکه خانم‌هایی هم هستند که از سال‌های پیش با اداره بانوان در ارتباط بوده‌اند و خدمات مشاوره می‌گرفته‌اند و حالا هم با مشاور ما در این اتاق مشاوره در تماس هستند.» برای آشنایی بیشتر خانوده‌ها هم پوستر این طرح در محله‌های مختلف منطقه نصب شده و شماره تلفن در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.