شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

زمان بازگشت به میز مذاکرات رسیده است/ نقشه دومی درباره ایران نداریم

کدخبر: 447863
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید ایران از وقت کافی برای مطالعه پرونده و آموزش تیم مذاکره کننده خود برخوردار بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که این اتحادیه در صورت شکست دیپلماسی حول محور احیای برجام، به «پِلَن B» یا همان نقشه دوم فکر نمی‌کند.

این اظهارنظر را می‌توان مخالفتی آشکار با ادعای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دانست که گفته بود «اگر ایران تغییر مسیر ندهد، آماده‌ایم تا به گزینه‌های دیگر متوسل شویم».

در مقابل، بورل می‌گوید: زمان بازگشت به میز مذاکرات رسیده و نمی‌خواهم در باره پِلَن های B فکر کنم چرا که هیچ نقشه دومی که به ذهن من بیاید؛ نمی‌تواند طرح خوبی باشد.

با این حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید ایران از وقت کافی برای مطالعه پرونده و آموزش تیم مذاکره کننده خود برخوردار بوده است.

وی همچنین مدعی شد تهران نه تنها در مورد زمان ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا مبهم است، بلکه حتی به بازه زمانی مورد درخواست آمریکا برای مذاکرات مقدماتی در بروکسل، پایبند نبوده است.

پیشتر بورل مدعی شده بود که مقامات ایران خواهان دیدار با مقامات اروپایی هستند که هماهنگی گفتگوهای غیرمستقیم تهران- واشنگتن بر سر برجام را برعهده دارند.

بورل گفته بود که وی آماده است تا با مقامات ایران دیدار کند، اما نمی‌تواند بگوید که این دیدار چه زمانی ممکن است انجام شود.

این در حالی است که «انریکه مورا» فرستاده اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین که به تهران سفر کرده بود، روز پنج شنبه با معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

پس از این دیدار، وبگاه خبری نشنال با انتشار یک گزارش مدعی شد که بعد از دیدار مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا در تهران دو طرف نتوانستند بر سر یک چارچوب زمانی برای آغاز مجدد مذاکرات وین به توافق دست یابند.

در این گزارش همچنین گفته شد که قرار است دو طرف طی روزهای آتی برای گفتگوهای بیشتر در بروکسل نشست‌هایی برگزار کنند.