شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#آل سعود

افشای جزئیات جدید از مرگ یک فعال سعودی در زندان


افشای جزئیات جدید از مرگ یک فعال سعودی در زندان

یک حساب کاربری جزئیات تکان‌دهنده‌ای از مرگ یک مبلغ سعودی در زندان‌های آل سعود فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، محافل حقوق بشری داده‌های تکان دهنده‌ای درخصوص پرونده مرگ «موسی القرنی» ، دانشگاهی مخالف سعودی چند روز پیش در زندان‌های رژیم سعودی ، پس از 15 سال بازداشت خودسرانه افشا کردند.

حساب کاربری «زندانیان عقیدتی عربستان» اعلام کرد: موسی القرنی شنبه گذشته 9 اکتبر درگذشت، در حالی که مقامات سعودی تا روز سه شنبه این موضوع را فاش نکرده‌ بودند.

بر اساس گزارش حساب کاربری مذکور مقامات سعودی از واگذاری جسد القرنی به خانواده وی خودداری کردند و جسد این فعال سعودی به مسجد النبی برده شد تا بر او نماز بخوانند. این مبلغ سعودی در منطقه بقیع دفن شد، بدون این که خانواده و عزیزان وی در دفن پیکر او حضور داشته باشند.

حساب کاربری زندانیان عقیدتی تاکید کرد که مقامات سعودی از یک ماه قبل، خانواده موسی القرنی را از ملاقات و برقراری ارتباط و بررسی اوضاع جسمانی وی محروم کرده‌ بودند.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر خواستار پایان دادن به «کشتار تدریجی» زندانیان عقیدتی در عربستان سعودی با بازداشت‌های خودسرانه ، شکنجه و بدرفتاری و همچنین سهل انگاری پزشکی شده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر پس از مرگ « موسی القرنی» دانشگاهی مخالف سعودی در زندان آل سعود و پس از 15 سال حبس از رویکرد سرکوب‌گرانه آل سعود انتقاد کردند.

سازمان حقوق بشر سند مقامات سعودی را مسئول مرگ القرنی در زندان‌ها و اعمال روش تدریجی کشتار علیه وی دانست که طبق قوانین بین‌المللی جنایت محسوب می‌شود.

موسی القرنی در 2 فوریه 2007 در شهر جده (غرب) به همراه تعدادی از همراهانش بازداشت شد و مقامات سعودی وی را به اتهاماتی که شامل سرنگونی رژیم می‌شد به 20 سال زندان و 20 سال ممنوعیت از سفر محکوم کردند. 

در ماه مه سال 2018 میلادی، بستگان القرنی گفتند که او دچار سکته مغزی شده و به بیمارستان مغز و اعصاب جده منتقل شده است و تا اکنون در آنجا به سرمی‌برد.

مرگ القرنی پس از رنج طولانی مدت بیماری و سهل‌انگاری پزشکی در زندان‌های عربستان رخ داد.

انتهای پیام/