شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#دولت#بازار آزاد

سرنوشت سؤال‌برانگیز توزیع نهاده‌های دامی در ۲ سامانه موازی

کاهش واردات نهاده های دامی/ واردات جو نصف شد!

رئیس‌کمیسیون کشاورزی مجلس از وجود سامانه‌ای موازی در ورود نهاده به بازار آزاد در دولت قبلی و اعلام این فساد به دستگاه قضا خبر داد.

به گزارش مشرق، یک واردکننده نهاده‌های دامی در حالی سامانه بازارگاه را تنها مقصر توزیع نامناسب نهاده‌ها دانست که رئیس‌کمیسیون کشاورزی مجلس از وجود سامانه‌ای موازی در ورود نهاده به بازار آزاد در دولت قبلی و اعلام این فساد به دستگاه قضا خبر داد.

یک تامین‌کننده نهاده‌های دامی، سامانه بازارگاه را دارای‌اشکال دانست و اظهار کرد: سامانه بازارگاه می‌تواند منجر به ایجاد نظارت هوشمند در میان تمامی حلقه‌های تامین تا مصرف نهاده‌های دامی‌شود اما عدم ایجاد بستر سازی موجب شده تا این نظارت صرفا در بخش نخست یعنی همان تامین نهاده‌های دامی خلاصه شود.

محمدرضا وجدانی افزود: اگر قرار است بازار نهاده‌های دامی به شیوه هوشمند نظارت شود ابتدا باید بستر مناسب برای آن مهیا و سامانه‌ای بر مبنای تجربیات فعالان این عرصه ایجاد شود نه اینکه سامانه‌ای ایجاد کنیم که منجر به زیان‌دهی برای تمامی حلقه‌های تامین تا مصرف نهاده‌های دامی‌ شود.

این واردکننده نهاده‌های دامی، با انتقاد از اصرار بر توزیع نهاده‌ها در بازارگاه بدون رفع‌اشکالات این سامانه و عدم نظارت بر فرآیند توزیع، تصریح کرد: اصرار بر توزیع از طریق سامانه‌ای که نظارتی بر فرآیند توزیع در آن صورت نمی‌گیرد موجب شده تا شاهد باشیم نهاده‌های دامی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده در بازار آزاد با قیمت‌های کلان به فروش برسد.

وجدانی افزود: شرایط توزیع این اقلام به نحوی است که منجر به تحمیل خسارت‌های کلان به تولیدکننده و واردکننده شده است. واردکنندگان با تحمل سختی‌های فراوان محموله‌های نهاده‌های دامی را تا گمرکات رسانده و از آنجا ترخیص می‌کنند اما این کالاها در خوان هفتم (بازارگاه) به مشکل خورده و به دام می‌افتند.

وی افزود: در حال حاضر محموله‌هایی داریم که به مدت سه هفته در صف انتظار برای فروش بوده‌اند و هزینه‌های کلان انبارداری به واردکنندگان تحمیل شده است اما امکان توزیع آنها از طریق سامانه بازارگاه وجود ندارد و این در حالیست که در آن سوی زنجیره، تولیدکنندگان گوشت قرمز و سفید امکان ادامه فعالیت را به دلیل عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی ندارند.

این واردکننده نهاده‌های دامی با تاکید بر ضرورت گستره فرآیند نظارت در سامانه بازارگاه خاطرنشان کرد: اگر نظارت بر فرآیند توزیع نهاده‌های دامی صورت بگیرد بدون تردید شاهد بروز مشکل برای تولیدکنندگان و فعالان صنایع دام و طیور نخواهیم بود و کالایی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده است با نرخ آزاد در بازار سیاه به فروش نمی‌رسد.

سیستم موازی توزیع نهاده

با وجود ادعای واردکننده فوق، دو روز پیش رئیس‌کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: یکی از وزرای دولت گذشته، قبل از رفتن به‌موازات شرکت پشتیبانی امور دام شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی را ایجاد کرد و پسرخاله و پسرعموها را آوردند، در واردات نهاده‌ها چون امکان به‌دست آوردن پول راحت وجود داشت، ارتباط خویشاوندی را ایجاد کردند که این امر خود مصداق فساد است.

محمدجواد عسکری با بیان اینکه پیگیری‌های جدی درباره فساد در واردات نهاده‌های دامی صورت گرفته و به دستگاه قضا اعلام شده است گفت: در سال ۹۸ مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده از کشور خارج شده است اما نهاده‌ای به کشور وارد نشده است. در سال ۹۹ نیز این مقدار و حتی بیشتر نیز ارز از کشور خارج شده اما نهاده‌ای به کشور برنگشته است.

همچنین چند ماه پیش، احد آزادی‌خواه؛ دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفته بود: سامانه «بازارگاه»‌اشکالات زیادی داشت. میان سامانه «بازارگاه» و سامانه «گمرک» فاصله وجود داشت و این فاصله موجب شده بود تا ۴۰ درصد نهاده‌های وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، بازار سیاه ایجاد کند.

منبع: ایسنا