به گزارش برنا؛ زانو درد به دردی که در اطراف مفصل زانوی شما رخ می دهد گفته می شود. زانو درد می تواند ناشی از مشکلات خود مفصل زانو باشد و یا اینکه در اثر حوادثی که بر بافت های نرم، رباط ها، تاندون ها یا بورس ها که زانو را می پوشانند باشد. شدت زانو درد می تواند شدیدا متغیر باشد. برخی مردم ممکن است احساس یک درد شدید و ناگهانی را داشته باشند، در حالی که دیگران ممکن است درد ناتوان کننده ای که باعث اختلال در فعالیت های روزانه آن ها شود را تجربه کنند. در بیشتر موارد، خود مراقبتی می تواند به شما کمک کند تا بر زانو درد خود غلبه کنید.

علت های درد زانو

    آسیب ACL

    نکروز آواسکولار

    کیست بیکر

    شکستگی پا

    کندرومالاسی پاتلا (نرمی غضروف کشکک زانو)

    آسیب رباط جانبی (کلترال)

    در رفتگی

    فیبرومیالژیا

    نقرس

    کشیدگی بیش از حد زانو

    سندروم ایلیوتیبیال باند

    بورسیت زانو

    آسیب رباط جانبی میانی

    کیست منیسک

    بیماری اسگود-شلاتر

    آرتروز

    بیماری استئوکوندریت

    التهاب تاندون پاتلا

    پرونئال تنوسینوویت

    آسیب رباط صلیبی خلفی

    نقرس کاذب

    درد ارجاعی از ناحیه ران

    آرتریت روماتوئید

    آرتریت سپتیک

    سارکوم بافت نرم

    رگ به رگ شدن و فشار بر آن

    التهاب تاندون

    پارگی تاندون

    پارگی منیسک

    تورم زانو

درد زانویی که به آرامی ایجاد می شود و یا در اثر فعالیت های شدید و بیش از حد معمول رخ می دهد می تواند در خانه کنترل شود. درد زانویی که از یک صدمه نسبتا جزئی ایجاد می شود معمولا در صورتی که اقدامات خود مراقبتی مفید باشد تا یک یا دوروز بی خطر است. درد زانوی طولانی مدت ناشی از آرتروز معمولا با کاهش وزن و انجام تمریناتی برای تقویت ماهیجه های اطراف مفصل زانو بهود می یابد.

اقدامات زیرا می توان برای خود مراقبتی انجام داد

    استراحت: از فعالیت های بیش از حد و یا دردناک خودداری کنید، اما فعال باشید. از فعالیت های جایگزین که باعث فشار کم تری می شوند استفاده کنید، مانند شنا به جای دویدن، دوچرخه سواری به جای تنیس. برای جراحات جدی ممکن است نیاز داشته باشید تا جای ممکن پایتان را بدون حرکت بگذارید و یا برای مدت کوتاهی از عصا استفاده کنید.

    یخ: برای 15 تا 20 دقیقه و چند بار در روز بر روی زانوی خود یخ بگذارید. از قطعات یخ و یا کیسه ای از سبزیجات یخ زده پیچیده شده در یک پارچه استفاده کنید.

    فشرده کردن: یک پانسمان الاستیک و برای کنترل تورم در اطراف زانوی خود ببندید. پانسمان را به اندازه کافی محکم بر روی زانوی خود ببندید اما نه به اندازه ای محکم که باعث درد شود.

    بالا بردن: دراز کردن پا به همراه قرار دادن بالش زیر زانو برای بالا بردن آن می تواند به کنترل درد و تورم کمک کند.

    داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه می توانند به تسکین درد، تورم و التهاب کمک کند. این ها شامل ایبوپروفن (ادویل، موترین آی بی، و غیره) و ناپروکسن سدیم (آلیو) است. این نوع از داروها می توانند باعث ناراحتی معده شود.

اگر درد زانوی شما در اثر فشار موضعی بیش از حد یا اگر همراه با نشانه های زیر است یک جلسه ملاقات با دکتر خود بگذارید

    تورم قابل ملاحظه

    قرمزی

    حساسیت به لمس و گرما در اطراف مفصل

    درد قابل توجه

    تب

اگر شما برخی اوقات درد زانوی خفیفی داشته اید، اگر درد شما تا حدی که بر فعالیت های روزانه و یا خواب شما اثر بگذارد بیش تر شد با پزشک ارتوپد خود مشورت کنید.

اگر درد زانوی شما در اثر یک جراحت و همراه با موارد زیر است از یک نفر بخواهید که فورا شما را به یک اورژانس یا مراقبت های فوری برساند.

    یک مفصل که تغییر شکل یافته

    شنیدن یک صدای پاپ مانند هنگام آسیب زانو

    ناتوانی در استفاده از مفصل

    درد شدید

    تورم ناگهانی