شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#بن سلمان

موسسه آمریکایی: عربستان توسط یک دیکتاتور اداره می‌شود


موسسه آمریکایی: عربستان توسط یک دیکتاتور اداره می‌شود

یک موسسه بین‌المللی با تحقیق در خصوص سیاست‌های عربستان در دوره محمد بن سلمان تاکید کرد که عربستان کشوری مستبد است و هیچ گونه آزادی در آن وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک مطالعه بین‌المللی به این نتیجه رسید که عربستان سعودی یک کشور مستبد است که در آن آزادی‌های عمومی وجود ندارد و توسط یک دیکتاتور یعنی « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اداره می‌شود.

در این مطالعه که توسط محقق «سایمون هندرسون» تهیه و توسط «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» منتشر شده، آمده است که دگرگونی عربستان به رهبری بن سلمان قطعاً شکلی از دموکراسی نیست.

این مطالعه نشان داد که حکومت عربستان سعودی هنوز مستبد است و این کشور حقوق شهروندی، را حقوق طبیعی آن‌ها نمی‌داند.

این مطالعه ضمن اشاره به وخامت چشمگیر وضعیت بین‌المللی عربستان سعودی تاکید کرد که دولت آمریکا، بن سلمان را از خود دور نگه داشته و تنها به او اجازه می‌دهد از طریق «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا ارتباط برقرار کند و این امر تنش میان این دو کشور را نشان می‌دهد.

سایمون هندرسون همچنین به بحران شدید اقتصادی در عربستان پرداخت و تأکید کرد که مقامات سعودی به طور مخفیانه به بحران رکود اقتصادی اعتراف می‌کنند و چشم انداز 2030 که بهتر است چشم انداز 2040 نامیده شود، چیزی جز تخیل نیست.

بر اساس گزارش این مطالعه آیا با گذشت 20 سال نیز این چشم‌انداز می‌تواند تحقق یابد؟ یا واقعا تغییر می‌کند؟ به نظر می‌رسد عربستان سعودی اولین کشور است که بیشترین تغییرات را در خاورمیانه شاهد بوده، اما اصول اساسی تغییر نکرده است.

این موسسه در بخشی از گزارش خود ذکر کرده است: در هفته‌های پس از حملات 11 سپتامبر ، «رابرت جردن» سفیر سابق آمریکا در عربستان، به دیدار شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» فرماندار ریاض رفت. پس از آن جردن به« سی ان ان» اعلام کرد که شاهزاده به او گفته است: حوادث حملات 11 سپتامبر یک نقشه اسرائیلی است و موساد باید این عملیات را انجام داده باشد.

هندرسون نوشت: پاسخ «شاهزاده نایف» وزیر کشور در آن زمان مشابه سلمان بن عبدالعزیز بود و این سخنان بیش از حد فجیع بودند. طبق یک جلسه توجیهی که من دریافت کردم ، نایف و برادر دیگرش به «اسامه بن لادن» پول می‌دادند تا رهبر ی القاعده را هدایت کند.

این محقق در ادامه نوشت: سلطان نایف فوت کرد؛ اما سلمان بن عبدالعزیز در حال حاضر پادشاه است و قدرت مطلق در عربستان را دارد ، اگرچه قدرت روی زمین در دست پسر مورد علاقه‌اش محمد بن سلمان 36 ساله است.

در اینجا می‌توان به نمونه‌ای از تسلط محمد بن سلمان بر عربستان اشاره کرد. اگرچه عربستان به طور مستقیم به توافق‌نامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به « ابراهیم» ملحق نشد اما به وضوح با روابط کشورهای سازشکار موافقت کرد. همانطور که اکنون روزانه پروازهای مستقیم از طریق حریم هوایی عربستان بین تل آویو و بحرین و امارات انجام می‌شود.

تمایل به ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی از سوی محمد بن سلمان صورت گرفته درحالی که پادشاه 85 ساله سعودی همچنان بر مسئله فلسطین تاکید دارد.

حجم معاملات تجاری در دوران محمد بن سلمان افزایش یافته است ، اگرچه سعودی‌ها هنوز محصولات ساخته شده در اسرائیل را در سوپر مارکت‌های محلی عربستان ندیده‌اند.

واضح است که عربستان سعودی در بیست سال گذشته تحت رهبری محمد بن سلمان متحول شده و وی معمار چشم انداز 2030 طرحی بلندپروازانه برای تغییر کشور از نظر اجتماعی و اقتصادی است.

کمپین سرکوب‌گری محمد بن سلمان به ویژه بعد از افشای مشارکتش در قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی باعث لکه دار شدن چهره بین‌المللی وی شده است. حادثه بازداشت و اخاذی چند صد تاجر برجسته سعودی در هتل «ریتز کارلتون» در ریاض در سال 2017 نیز زنگ خطری برای برخی از سرمایه گذاران خارجی بود.

مطمئناً تحولی که عربستان شاهد آن است به هیچ وجه به سمت دموکراسی گرایش ندارد. حکومت عربستان همچنان اقتدارگرا است به گونه‌ای که حقوق شهروندی در این کشور رعایت نمی‌شود.

اما در زمینه اقتصاد، عربستان در حال تغییر است. با وجود گزارش‌های منظم مبنی بر بازداشت و اخراج کارگران خارجی این کشور همچنان به نیروی کار خارجی وابسته است.

به نظر می‌رسد گزارش‌های داخلی عربستان در مورد این تغییرات، مملو از وعده‌هایی برای جوانان جویای کار است.

قیمت‌ها در عربستان بالا می‌رود و حمایت دولت کاهش می‌یابد. شهروندان برای حفظ سطح زندگی زیر استاندارد سلطنتی به شغل نیاز دارند. درآمد سرانه عربستان سعودی مدتهاست که یکی از کمترین درآمدها در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

شاید به طرز نگران کننده‌ای، واضح‌ترین شواهد تحول اقتصادی ، برنامه‌های ساخت « نئوم» شهر 500 میلیارد دلاری است که مرکز فناوری پیشرفته در شمال غربی عربستان و در مجاورت ساحل دریای سرخ خواهد بود.

در حال حاضر، این پروژه چیزی فراتر از یک فرودگاه و کاخ‌های جدید برای پادشاه سعودی، محمد بن سلمان و تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی نیست ، اما به دلیل بلندپروازی‌های آن مشکوک است که این پروژه برای ایجاد فرصت شغلی برای جوانان بیکار در عربستان باشد.

انتهای پیام/