شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#میلیارد دلاری#گمرک

تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا

جزئیات تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا

طبق گزارش گمرک ایران در نیمه نخست امسال، بیش از ۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۴۸۳میلیون دلار بین ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا تبادل شد.

به گزارش مشرق، سید روح اله لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- جزئیات گزارش تجاری ایران و اوراسیا در نیمه اول امسال را اعلام کرد.

طبق این گزارش در  شش ماهه نخست امسال پنج میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۱۱تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۴۸۳میلیون و ۱۲۹هزار و ۷۸۴ دلار بین ایران و اتحادیه اقتصادی-گمرکی اوراسیا تبادل شد که سهم صادرات یک میلیون و ۱۶۷هزار و ۸۵۸تن به ارزش ۵۱۴ میلیون و ۳۹۹هزار و ۳۲۴دلار و سهم واردات نیز چهار میلیون و ۳۸۱هزار و ۴۵۳تن به ارزش یک میلیارد و ۹۶۸میلیون و ۷۳۰هزار و ۴۶۰ دلار بوده است.

صادرات کشورمان در ۶ ماه گذشته  به پنج کشور عضو این اتحادیه، از لحاظ وزنی حدود پنج درصد و از لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش داشته است.

جزئیات گزارش در مورد میزان صادرات به  اوراسیا نشان می‌دهد که روسیه با ۵۰۳ هزار و ۷۷۳ تن به ارزش ۲۷۰ میلیون و ۳۹۴هزار و ۸۸۵ دلار در رتبه نخست خرید کالای ایرانی در این اتحادیه قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد در وزن و ۳۲درصد در ارزش رشد داشته است، ارمنستان با خرید ۴۱۲هزار و ۶۲۳ تن به ارزش ۱۲۳میلیون و ۶۷۵هزار و ۲۰۲دلار، کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۲۹ درصدی در ارزش را نسبت به مدت مشابه داشته است، قزاقستان  سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی به این اتحادیه با ۲۲۷هزار و ۲۶۵تن و به ارزش ۷۸ میلیون و ۶۲۸هزار و ۴۹۶دلار بود که نسبت به مدت مشابه ۹۵ درصد در وزن و ۲۸ درصد در ارزش رشد داشته است.

قرقیزستان نیز چهارمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی به این اتحادیه با ۱۹هزار و ۹۲۱ تن و به ارزش ۳۲میلیون و ۱۹۵هزار و ۷۳۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۳۴۱درصد در وزن و ۲۵۹ درصد در ارزش افزایش داشته است و نهایتا بلاروس با ۴۲۷۶ تن به ارزش ۹ میلیون و ۵۰۵ هزار و چهار دلار آخرین مقصد کالاهای ایرانی با رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۲۲درصدی در ارزش در این اتحادیه بوده است.

در خصوص واردات از اتحادیه اقتصادی-گمرکی اوراسیا نیز واردات از اتحادیه اوراسیا در ۶ ماهه نخست امسال، رشد ۱۴.۵درصدی در وزن و ۴۱درصدی در ارزش داشته است و روسیه با سه میلیون و ۵۷۵ هزار و ۲۶۴تن به ارزش یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۸۲ دلار، ۸۱.۵ درصد وزن و ۸۷ درصد کل واردات از اوراسیا را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه نیز سه درصد در وزن و ۳۴درصد در ارزش افزایش را نشان می دهد.

بعد از روسیه، قزاقستان با ۸۰۲ هزار و ۲۳تن به ارزش ۲۳۴میلیون و ۷۷۰هزار و ۹۸۸ دلار قرار دارد که رشد ۱۳۵ درصدی در وزن و ۱۳۷درصدی در ارزش را در فروش کالا به ایران در نیمه نخست، نسبت به مدت مشابه داشته است.

بلاروس با ۳۰۷۰ تن کالا به ارزش ۱۲میلیون و ۱۸۳هزار و ۸۸۰دلار  و کاهش ۴۲درصدی در وزن و  ۲۸درصدی در ارزش در رتبه سوم و ارمنستان با صادرات ۸۶۴تن کالا به ارزش چهار میلیون و ۶۲۷هزار و ۹۶۹دلار و کاهش ۷۴درصدی در وزن و افزایش ۲۶درصدی در ارزش، چهارمین شریک کشورمان در تامین کالاها و قرقیزستان با ۲۳۲تن کالا به ارزش ۳۷۲هزار و ۴۴۱دلار پنجمین فروشنده کالا به ایران با کاهش ۷۸درصدی در  وزن و ۶۷درصدی در  ارزش کالای صادراتی به ایران  نسبت به مدت مشابه بوده است.

منبع: ایسنا