به گزارش برنا؛  امیر سرمدی ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید گفت: در ایران به تازگی فرهنگ برخورد با نابینایان بهتر شده و مردم نسبت به گذشته حقوق این افراد را بهتر رعایت می‌کنند، اما در اروپا ئاین فرهنگ از قدیم تر جا افتاده.

او درباره حقوق افراد نابینا در جامعه ادامه داد: وقتی که یک فرد نابینا عصای خود را جلوی یک ماشین میگیرد باید همه ماشین‌ها متوقف شوند تا فرد نابینا عبور کنند.

چلویی درباره مشکلات یک مادر نابینا گفت: مشکلات یک مادر زیاد است ولی مشکلات یک مادر نابینا بیشتر است. من تاحدودی بینایی دارم، در واقع کم بینا هستم ولی پدر بچه ها کاملا نابینا است و بچه ها نمیتوانند نقاشی خود را به پدرشان نشان دهند و این کمی برای بچه ها قضیه را سخت می‌کند.

سرمدی درباره ازدواجشان گفت: من خبرنگار ورزش جوانان هستم . سال 1393 برای تهیه گزارش مسابقات ورزشی اعزام شده بودم و خانم چلبی هم برای بازی مسابقه رشته شطرنج آمده بودند، ما باهم آشنا شدیم و در سال ۹۴ ازدواج کردیم و حاصل ازدواج ما دو فرزند شد.

چلویی گفت: من کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی هستم و در رشته شطرنج فعالیت داشتم. بعد از ازدواج هم به رشته شنا رو آوردم و قهرمانی کشور را کسب کردم.

سرمدی اظهار کرد: مردم فکر می کنند افراد نابینا ضریب هوشیشان از بقیه افراد بالا تر است، در صورتی که این چنین نیست و هوش ما به یک اندازه است، فقط افراد نابینا سعی می‌کنند شنوایی و لامسه خود را تقویت کنند. درواقع نابینا بودن به معنی داشتن هوش بالا نیست و این باور غلط است.

او ادامه داد: افراد برای ما از الفاظ روشن دل استفاده می کنند که اصلا درست نیست و بهتر است که از واژه های کم بینا یا نابینا استفاده شود.

سرمدی اظهار کرد، نابیناها به کمک تکنولوژی و نرم افراز تبدیل متن به گفتار این امکان را دارند که از فضای مجازی و تمام نرم افزار ها استفاده کنند. البته باید افرادی که وبسایت و اپیکیشن ها را طراحی می‌کنند دسترسی برای افراد نابینا را هم فعال کنند که این افراد هم بتوانند به راحتی مانند دیگر افراد از فضای مجازی استفاده کنند.

وی توضیح داد:هم وطنان خارجی بدانند که ما شرکتی داریم که جزو 5 کشور دنیا است که توانسته نمایشگرهای بریل را در دنیا برای افراد فارسی زبان طراحی کند. این دستگاه به این صورت است که بخش بالای دستگاه کیبورد وبخش پایین مانیتور است و ما به کمک این دستگاه می‌توانیم متن‌های روی دستگاه را به صورت صوتی بشنویم.

سرمدی گفت: قیمت این دستگاه ۴۲ میلیون تومان است . از سازمان های مرتبط و بهزیستی میخواهم که برای کاهش یا تعادل قیمت این دستگاه فکری بکنند. افراد نابینا به این دستگاه نیاز دارند و افراد زیادی در انتظار آن هستند.

چلویی گفت: مادر و پدر من ساکن بروجرد هستند و نمیتوانند در کارهای خانه به من کمک کنند بیشتر خانواده همسرم به من کمک می‌کنند و از بچه ها نگهداری می کنند.

اوادامه داد: در حال حاضر به دلیل کرونا دوسال است که شنا را کنار گذاشتم و امیدوارم که بتوانم دوباره شروع کنم.

چلویی گفت: بخشی از وسایل آشپزخانه باید برای نابینایان مناسب سازی شده و مجهز به نوشته های بریل شود تا نابینایان بتوانند از آن استفاده کنند، دستگاه هایی هم که وجود دارد قیمت بالایی دارند و باید برخی سازمان ها کمک کنند تا نابینایان قادر باشند وسایل مورد نظرشان را خریداری کنند.

وی اظهار کرد: مشکلات ما بیشتر فرهنگی است نگاه جامعه به ما متفاوت است و مارا در سطح پایینی می‌بیند در صورتی که ما فقط مشکل نابینایی داریم و فرقی با بقیه افراد جامعه نداریم.

چلویی ادامه داد: در حال حاضر زندگی برای نابینایان خیلی بهتر شده اگر نگاه جامعه هم مثبت شود، نابینایان بهتر می‌توانند زندگی کنند.

او در پایان گفت: خانواده من اجازه نمی‌دادند مدرسه بروم چون فکر میکردند که همین بینایی کم را هم از دست می دهم. من دبیرستان از خانواده جدا شدم . حتی خانواده من موافق نبودند که بافرد نابینا ازدواج کنم. طرز فکرها همچنان غلط است و باید تغییر کند.

در بخش دوم برنامه رامین ناصر نصیر بازیگر سینما و تلویزیون درباره فامیلی خود توضیح داد: ناصر و نصیر اسم دو جد من بوده  که وقتی میخواستند فامیلی انتخاب کنند اسم این پدر و پسر را باهم برای نام خانوادگی انتخاب کردند.

او ادامه داد: با زبان انگلیسی و اسپانیایی آشنا هستم ولی نمیتوان گفت که مسلط هستم ولی تا حدودی میتوانم با آن ها کار کنم و بنویسم. 8 کتاب هم ترجمه کردم. آخرین کتابی که نوشتم توسط انتشارات چشمه منتشر شد و اسم این کتاب " مهمان انقلاب" است.

ناصر نصیر درباره جشن امضای کتابش گفت: به دلیل شیوع کرونا فعلا برگزار نمی‌شود و این هم یکی از همان محدودیت‌هاست.

وی بیان کرد: به اکثر مکان‌های ایران سفر کردم . فقط ترکمن صحرا و جاهایی از خوزستان را کمتر دیده ام. من مجموعا حدود ۳۰ کشور را از آمریکای لاتین تا اروپا سفر کردم. کشورهای آفریقا مثل اوگاندا، تانزانیا و کنیا بیشتر به طبیعت زیبایشان شناخته می‌شوند اما وقتی از جزیره زنگبار صحبت می‌کنیم بیشتر به فرهنگ این کشور بر میگردد.

ناصر نصیر گفت: من یک کتاب هم راجع به تاریخ زنگبار تدوین کردم که نشرماهی با اسم " شاهدوخت زنگبار" منتشر خواهد کرد.

او توضیح داد: ما انسان ها صرف نظر از اینکه کجا زندگی می‌کنیم و چه باور هایی داریم مسائلی که با آن ها رو به رو می شویم یکسان است. فرق ما این است که پاسخ‌های متفاوت به این مسائل می‌دهیم و همین ما را از هم متفاوت می‌کند. تاریخ برای همین آموزنده است که به ما نشان می‌دهد افراد در آن زمان چگونه به مسائل پاسخ می‌دادند.

ناصر نصیر گفت: وقتی به من می‌گفتند خانه، داری من می‌گفتم نه . می‌خواستم مسافرت کنم درس‌های زیادی یاد بگیرم، دیدگاه های من هم در همین رابطه با افراد دیگر هم متقاوت است.

وی افزود: من اول علاقمند به عکاسی و سپس جذب تئاتر شدم. بیشتر علاقه به نوشتن داشتم و خیلی ناگهانی وارد بازیگری شدم. اول تئاتررا با گروه های دانشجویی و حرفه ای شروع کردم سال 1372 مهران مدیری برای برنامه ساعت خوش از افراد مختلفی تست گرفتند که من هم جزوشان بودم تست دادم و وارد این حوزه شدم.

وی درباره نقش استاد زبان فارسی و واژه کش لقمه توضیح داد: در یک برنامه به جهت این که بتوانیم رده سنی های مختلف و سلیقه های مختلف را در نظر بگیریم یک آیتمی طراحی کردیم که برای افرادی که ادبیات را می‌پسندند هم جذاب باشد. همه فکر می‌کردند لحن بیانم در این برنامه را از گرمارودی تقلید کردم اما من از استاد جلال الدین کزازی تقلید کرده بودم.

ناصر نصیر درباره خودش گفت: هیچ کدام از نقش هایی که بازی کردم شبیه من نیست چون تمام نقش هایی که بازی کردم طنز بودند ولی من آدم شوخی نیستم و همه فکر می‌کنند من باید شبیه نقش هایم باشم ولی وقتی مرا می‌بینند جا می‌خورند.

او ادامه داد: رضا شفیعی جم به منظور چهره و بازی منحصر به فرد و متفاوت است و او می‌تواند به دلیل دقیق بودن سریع، رفتار دیگران را تقلید کند. او از معدود آدم هایی است که در این حرفه باسواد است.

وی افزود: من و جواد رضویان به جز چند آیتم در سریال «شوخی کردم»، دیگر هیچ برنامه ای باهم نداشتیم اما من همیشه برنامه های او را دنبال کردم.

ناصر نصیر گفت: هر موقع اسم عارف لرستانی را می‌شونم غم تمام وجودم را می‌گیرد و هیچ وقت او را فراموش نمی‌کنم.

او در پایان گفت: مهران مدیری را به جهت این که خیلی خوب می‌شناسم می‌گویم قابلیتش بیشتر از کارهایی است که انجام داده است.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا احمدی مجریانی هستند که برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. در روزهای شنبه و یکشنبه نیز این برنامه ار مراکز استانهای کشور با اجرای مسعود روشن پژوه و به تهیه کنندگی یاسر معظمی گودرزی تهیه و پخش می شود.

اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی shabneshini.irani@ بارگذاری می شود.