شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سعید#شورای عالی#چین

توسعه زیرساخت‌های مناطق آزاد با قرارداد راهبردی ایران و چین/ وعده سعید محمد برای پیگیری لایروبی اروند


توسعه زیرساخت‌های مناطق آزاد با قرارداد راهبردی ایران و چین/ وعده سعید محمد برای پیگیری لایروبی اروند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با وعده پیگیری لایروبی اروند، گفت: از ظرفیت قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مناطق آزاد استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید محمد با اشاره به اینکه مناطق آزاد ظرفیت هایی دارند که باید به عنوان موتور اقتصاد کشور از آنها استفاده کرد، اظهار کرد: ماهیت تجاری مناطق آزاد با قاچاق بی ارتباط است. قاچاق یک پدیده پیچیده، پنهان و مرموزی است که امکان دارد در تمام نقاط کشور رخ دهد، نگاه به مناطق آزاد باید تجاری و اقتصادی باشد.

وی با بیان این‌که  فعالیت و ماموریت مناطق آزاد فرابخشی است، عمده ترین مشکلات این مناطق را مالیات بر ارزش افزوده اعلام و تصریح کرد: در این زمینه لایحه ای به دولت تقدیم خواهد شد تا پس از بررسی در مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر این که مناطق آزاد باید در جهت سرمایه‌گذاری، صادرات، تولید، وارد کردن فناوری‌های نوین فعالیت کنند، گفت: ظرفیت رونق در مناطق آزاد کشور وجود دارد اما در کنار آن نیازمندی هایی نیز مطرح است که برای رفع آنها، هم افزایی بین بخشی لازم است. جذب منابع دولتی در مناطق آزاد لازم است. برای ایجاد تجارت در این مناطق نیاز به منابع دولتی است تا بتوانند خود و شهرهای اطراف را اداره کنند.

مشاور رئیس‌جمهوری یادآور شد: از ظرفیت قرارداد 25 ساله ایران و چین برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و توسعه مناطق آزاد و رونق و کسب کار استفاده خواهیم کرد.

محمد با این وعده که شورایعالی مناطق آزاد در حد توان برای برطرف شدن چالش‌ های شهری مناطق آزاد کمک خواهد کرد، افزود: هدف‌ گذاری اصلی نباید فراموش شود؛ متاسفانه و به اشتباه از گذشته تا کنون منابع مالی مناطق آزاد بر اساس فروش زمین تامین شده که این موضوع سبب چالش‌های فراوانی در این زمینه گشته است که تلاش خواهیم کرد این رویه به زودی اصلاح شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ ها و سیاست گذاری‌های انجام شده برای دستیابی به توسعه متوازن و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق آزاد است، اظهار داشت: نقش مناطق آزاد در توسعه و ارتقا اقتصاد ملی و به ویژه در عرصه منطقه‌ای بسیار با اهمیت است.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: لایروبی اروند رود نیز نیاز به پیگیری از سوی وزارت امور خارجه دارد که این موضوع در آینده نزدیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/