شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#رئیسه مجلس#جدید#دارای#هیئت رئیسه مجلس

تصمیمات جدید هیئت رئیسه مجلس درباره طرح‌های دارای بار مالی و دیدار نمایندگان با وزرا


تصمیمات جدید هیئت رئیسه مجلس درباره طرح‌های دارای بار مالی و دیدار نمایندگان با وزرا

عضو هیأت رئیسه مجلس تصمیمات اخیر هیئت رئیسه درباره تغییر نحوه دیدار وزرا با نمایندگان و خروج طرح‌های دارای بار مالی از دستور کار مجلس را تشریح کرد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تصمیمات اخیر هیئت رئیسه ، گفت:براساس تصمیم اخیر اعضای هیأت رئیسه مجلس طرح‌هایی که مغایر با اصل 75 قانون اساسی یعنی دارای بار مالی باشند شناسایی شده و از دستور کار مجلس خارج می‌شوند.

وی افزود: طبق قانون اساسی نمایندگان نمی‌توانند طرحی را تدوین کنند که بار مالی داشته باشد همچنین بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌های که بار مالی دارد امکان طرح در جلسه علنی را ندارد لذا در هیئت رئیسه بحث شد که به قانون عمل شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه بعضا در دوره‌های قبل مواردی بوده که طرح‌های که بار مالی داشته در جلسه علنی مطرح شده است، ادامه داد: هیئت رئیسه تلاش می‌کند طرح‌هایی که بار مالی دارد در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود .

حجت الاسلام سلیمی اضافه کرد: زمانی که طرح هایی با بار مالی مطرح می‌شود شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند و از طرفی هم وقت مجلس برای بررسی آن گرفته می‌شود و طرح به جایی نمی‌رسد لذا تاکید هیئت رئیسه بر این است که مر قانون عمل شود.

وی افزود: همچنین طبق تصمیم اخیر هیئت رئیسه قرار شد لوایحی که در دولت قبلی به مجلس ارائه شده به دولت اعلام شود و در دولت تصمیم گرفته شود که آیا خواستار رسیدگی به این لوایح هست یا می‌خواهد که اینها استرداد شوند.
نماینده مرد مردم محلات در مجلس همچنین با اشاره به تصمیم دیگر هیئت رئیسه بیان کرد: اعضای هیأت رئیسه تصمیم گرفتند که شرایط و روندی فراهم شود تا دیدار نمایندگان با وزرا به منظور پیگیری موضوعات با هدف کاهش اتلاف وقت وکلای ملت در ساختمان مجلس برگزار شود.

حجت الاسلام سلیمی اظهار کرد: مقرر شد تا اقدامات لازم از سوی معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها تعیین تکلیف شده و سازوکار لازم برای آن تعیین شود.

انتهای‌پیام/