شهرخبر

با ارزان ترین راه خرید در کشورهای خارجی آشنا شوید

با ارزان ترین راه خرید در کشورهای خارجی آشنا شوید

چه کسی خرید کالا با قیمت پایین‌تر یا با تخفیف‌های مناسب را دوست ندارد؟ امروزه حتّی برای خرید کالاهای برند، نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف نیست، زیرا با توجه به نیاز مردم ممکن است فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که اجناسشان قیمت مناسب‌تری داشته باشند. آنهایی که هوش اقتصادی خوبی دارند و مشامشان تیز است، معمولا با سرعت چنین فروشگاه‌ها را در مقصد سفرشان پیدا می‌کنند و با خیال آسوده‌تری خرید می‌کنند.

ممکن است شما در گشت و گذار خود از فروشگاه‌هایی که نام اوت لت در آن‌ها دیده می‌شود عبور کرده باشید، اما به درستی ویژگی اوت لت را ندانید یا برایتان سوال باشد که چگونه اجناس در اوت لت‌ ها با قیمت متفاوتی به فروش می‌رسند، تفاوت اجناس استوک با اوت لت چیست و در کدام کشورها فروشگاه‌های اوت لت هست؟ اگر برای شما هم چنین سوالاتی پیش آمده به خواندن این مطلب ادامه دهید تا همه چیز درباره اوت لت را برایتان بگوییم. 

اوت لت چیست؟

به زبان ساده، اوت لت‌ شامل فروشگاه‌هایی می‌شود که به صورت آنلاین یا فیزیکی، محصولات را با قیمت‌های پایین‌تر یا با تخفیف می‌فروشند. در واقع ویژگی اوت لت‌ و وجه تمایز آن‌ها با فروشگاه‌های عادی در همین اجناسی است که با قیمت مناسب‌تری در اختیار مشتریان می‌گذارند. اما اینکه چرا اوت لت‌ ها ارزان هستند را در ادامه توضیح می‌دهیم. امّا پیش از آن باید با تاریخ و ویژگی اوت لت‌ بیشتر آشنا شویم. در اوت لت ها غالبا اجناس و کالاهایی چون، لباس، لوازم آرایشی، کیف و کفش مستقیما از تولید به فروش می‌رسند.

 

مغازه اوت لت
نمایی از مغازه اوت لت

 

تاریخچه اوت لت‌

اوت لت (outlet) واژه‌ای انگلیسی است که به دلیل منشأ شکل گیری‌اش، بیشتر به فروش محصولات کارخانه‌ای مربوط می‌شود و به معنی محصولی است که خارج از کارخانه به فروش می‌رسد (outllet factory). زیرا اوت لت‌ نخستین بار در سال 1930 توسط یک کمپانی آمریکایی به منظور فروش کالاهای آسیب دیده با قیمت کمتر به فروشندگان ایجاد شد. زیرا کارخانه‌ها پیش از آن مجبور بودند کالاهای نقص‌دار را دور بیاندازند، اما با ایجاد اوت لت، به جای دور انداختن، محصولاتشان را با قیمت کمتری روانه بازار می‌کردند. این معاله برد – برد هم برای کارخانه تولیدی منفعت داشت و هم برای مشتریانی که خواهان خرید کالاهای ارزان تری بودند.

نخستین تحول مهم در اوت لت ‌ها در سال 1936 رخ داد، زمانی که مالک یک برند لباس فروشی آمریکایی به نام Anderson-Little تصمیم بر ایجاد فروشگاهی کرد که جدا از کارخانه تولیدی برندش به طور ویژه محصولات اوت لتی را به فروش برساند. در همین راستا اوت‌ لت‌ ها بارها تغییر کردند و شکل مختلفی به خود گرفتند؛ طوری که دیگر اوت لت‌ ها فقط محصولات آسیب دیده را نمی‌فروختند و هر کالایی که به هر شکل امکان فروش ارزان‌ترش وجود داشت، در این اوت لت‌ ها قرار می‌گرفت.

 

اوت لت
اوت لت در کشورهای مختلف

 

5 دلیل ارزان بودن اوت لت ها

اما اصلی‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که در حال حاضر چرا اوت لت‌ ها ارزان هستند؟ آیا به دلیل فروش اجناس آسیب دیده کالاهای اوت لتی ارزان‌تر هستند یا  دلایل دیگری دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، اوت لت‌ ها در طول تاریخ دست خوش تغییرات بسیاری شده‌اند و امروزه دیگر کالاهای آسیب دیده، محصولات اوت لت‌ را تشکیل نمی‌دهند. اگر تجربه خرید یا حضور در یک مغازه اوت لت را داشته باشید، این موضوع را احتمالا متوجه شده‌اید. در حال حاضر عمده کالاهایی که در اوت لت‌ ها به فروش می‌رسند، شامل موارد زیر می‌شوند:

1. فروش کالاهای ترخیصی یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور پررنگ اوت لت‌ ها بیش از گذشته است. در هر برند، محصولات به آن صورت که باید و شاید به فروش نمی‌رود و امن‌ترین راه برای سود بردن از آن کالا، قرار دادنش در فروشگاه‌های اوت لت است. از مد افتادن یک کالا، به‌روز رسانی شدن کالا، فصلی بودن یک کالا از جمله دلایلی است که سبب می‌شود آن محصول از سایر فروشگاه‌ها راهی اوت لت شود. 

 

اوت لت چیست
داخل مغازه اوت لت

 

2. همانطور که در تاریخچه اوت لت هم اشاره شد، خط تولیدی یک کارخانه همیشه محصولات 100 درصد سالم تولید نمی‌کند؛ مثلا، یک کارخانه تولیدی لباس را درنظر بگیرید، در این کارخانه ممکن است هنگام درج برچسب سایز، دستورالعمل شست‌وشو یا جای زیپ، اشتباهی رخ دهد. در این صورت آن برند برای حفظ آبرویش در عموم، آن محصول را فقط در فروشگاه‌ های اوت لت می‌فروشد. این مسئله از دلایلی است که برندهای مطرحی مثل نایک، H&M، پلو و... اوت لت دارند.

3. عرضه بیش از حد یک کالا ممکن است منجر به بازگشت آن کالا به انبار شود. اما از آن جایی که هزینه نگهداری و انبار کردن محصولات هزینه‌بر است، برخی برندها ترجیح می‌دهند آن محصول را با قیمت پایین‌تر در اوت لت‌ ها به فروش برسانند.

4. برخی از کالاها مانند مواد آرایشی و بهداشتی و مواد خوراکی، تاریخ انقضا دارند. بنابراین این گونه محصولات پیش از این‌که به تاریخ انقضایش برسد، در اوت لت‌ ها با تخفیف فروخته می‌شود.

5. گاهی اوقات یک برند به دلایل متعددی یک یا چند خط تولیدی را به اوت لت‌ ها اختصاص می‌دهد. این محصولات از نظر کیفیت، کمی پایین‌تر از محصولات عادی آن کمپانی هستند، امّا قیمتشان مناسب‌تر است. معمولا این محصولات را در اوت لت فکتور‌ی‌ها می‌فروشند.

 

اوت لت آدیداس
اوت لت آدیداس

 

انواع اوت لت‌ ها؛ تفاوت اوت لت فکتوری با اوت لت استور

به طور کلی اوت لت به دو شاخه اوت لت فکتوری (factory outlet) و اوت لت شاپ یا اوت لت استور (outlet store) طبقه‌بندی می‌شود. تفاوت این دو در این است که در اوت لت فکتوری فقط محصولات یک برند مشخص را می‌فروشند، مانند اوت لت های آدیداس که در کشورهای مختلف شعبه دارد. اما در اوت لت استورها محصولات مختلفی از برندهای متفاوت دیده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های اوت لت ‌فکتوری که کمتر در اوت لت استور دیده می‌شود، فروش مستقیم محصولات از کمپانی صاحب برند است.

در گذشته معمولا اوت لت فکتوری‌ نزدیک به خط تولیدی برند و غالبا خارج از شهر و نزدیک کارخانه ایجاد می‌شد. این کار باعث میشد علاوه بر اینکه هزینه اجاره یا خرید زمین برای کمپانی کمتر شود، امور ارسال و پخش کردن جنس هم آسان‌تر شود. در نهایت، این ویژگی عاملی بود تا کمپانی صاحب برند بتواند با قیمت پایین‌تری اجناسش را بفروشد. امروزه، بیشتر اوت‌ لت فکتوری‌ها لزوما کارخانه‌شان را خارج از شهر بنا نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند در مناطق شهری باشند، امّا به دلایل زیر قیمت کالایشان را کاهش می‌دهند:

  • اجناسی که در فروشگاه‌های اصلی آن برند به فروش نرسیده‌اند و به اوت لت فکتوری برگردانده شده‌اند
  • اجناسی که تعویض شده‌اند یا نقص دارند.
  • اجناسی که در کارخانه‌ها به طور اختصاصی برای اوت لت‌ ها تولید شده‌اند 
اوت لت فکتوری
اوت لت فکتوری

تفاوت اوت لت با استوک چیست؟

تا اینجای مطلب با اوت لت آشنایی لازم را پیدا کردیم، اما سوالی که شاید برایتان باقی مانده باشد، تفاوت اوت لت با کالای استوک است. ابتدا بهتر است بدانید که منظور از استوک، کالا و محصولات است و اوت لت، فروشگاه‌‎های فیزیکی و آنلاین. بنابراین این امکان وجود دارد که کالاهای استوک در اوت لت‌ ها هم به فروش برسند (مانند لباس اوت لت). در ایران واژه استوک به کاهایی می‌گویند که آکبند یا نو نباشد و دست دوم یا کارکرده باشند.

اوت لت در چه کشورهایی وجود دارد؟

امروزه اوت لت ها یک نوع تجارت محسوب می‌شوند و در بسیاری از کشورهای جهان اوت لت‌ ها به صورت مال یا مرکز خرید هم دیده می‌شوند. مثلا آنها که به استانبول سفر می‌کنند و به دنبال قیمت ارزان هستند، خریدشان را در بهترین اوت لت های استانبول  انجام می‌دهند.

نتیجه گیری

حالا که دانستیم اوت لت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا این سبک خرید با معیارهایمان سازگار است یا نه. بعضی از افراد همیشه خریدشان را از فروشگاه‌های مخصوصی انجام می‌دهند و خرید از چنین فروشگاه‌هایی را نمی‌پسندند امّا برای آن دسته از افرادی که قیمت مهم است، اوت لت ها می‌توانند بهترین انتخاب باشند زیرا در عین خرید جنس نو و دسته اول که حتّی ممکن است برند هم باشد، قیمت کمتری می‌پردازند. نظر شما درباره خرید از اوت لت ها چیست؟ آیا خرید لباس اوت لت را ترجیح می‌دهید یا فروشگاه‌های عادی را؟

منابع: bizfluent و postoast