«جلال جلالی‌زاده»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با آسیب شخص محوری به احزاب به خصوص در جریان اصلاح‌طلب اظهار کرد: ما در حزب از مفهوم جریان محوری استقبال می‌کنیم هر چند که حزب در تصمیم‌گیری یک تصمیم واحد را اتخاذ می‌کند. اگر قرار باشد حزب بر محور یک شخص بچرخد با رفتن آن فرد یا کنار کشیدن او حزب دچار فروپاشی می‌شود، بسیاری از احزاب دچار همین مشکل شدند.

او افزود: باید زودتر از این زمان‌ها به نتیجه می‌رسیدیم که آفت شخص محوری موجب متلاشی شدن حزب می‌شود؛ در حزب باید بر پرورش افراد و استقلال فکری آنها تلاش شود. دبیرکل هر حزبی می‌تواند بسیار موثر باشد، او باید فردی دانشمند باشد و برای استقلال افراد و نظرات ارزش قائل شود این موجب پیشرفت حزب می‌شود. متاسفانه در ایران حزب، گرد یک نفر می‌چرخد و احزاب دور فرد شکل می‌گیرد و بدون دبیرکل حزب پرستیژ خود را از دست می‌دهد.

جلالی‌زاده در مورد نقش دولت در تقویت احزاب گفت: به نظر من نه فقط دولت بلکه حاکمیت باید برای ارتقای احزاب کشور تلاش کند؛ حزب به دلیل نبود کمک‌های مردمی ضعیف است و قدرت اداره خود را ندارد. احزاب باید بتوانند با تشکیل دفاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها و امکانات تجمع و سخنرانی و انتشار جزوات حزبی در تقویت احزاب، موثر باشند.

او در پایان گفت: به نظر من احزاب اصلاح‌طلب باید به یکی، دو حزب فعال تبدیل شوند و اصلاح‌طلبان واقعی منفعت‌طلبی شخصی را کنار بگذارند و در راستای تقویت اصلاح‌طلبی برای تشکیل یک حزب فراگیر در کشور تلاش کنند تا بقای نماد اصلاح‌طلبی در کشور باشد.

انتهای پیام/ 4