شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان

هند هم وارد بازی افغانستان شد!+جزییات

وزارت خارجه هند اعلام کرد این کشور در مذاکرات بین المللی با موضوع افغانستان که قرار است در تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) در مسکو پایتخت روسیه برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

هند هم وارد بازی افغانستان شد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از "اسکرول" در این مذاکرات جمهوری اسلامی ایران، چین و پاکستان و گروه طالبان نیز شرکت خواهند داشت.

آریندام باگچی سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: ما به مذاکرات در مورد افغانستان در مسکو دعوت شده‌ایم. هند در این مذاکرات شرکت خواهد کرد. هیات شرکت کننده هند در این مذاکرات در سطح مشاوران وزیر امور خارجه خواهد بود.

پیش از این «ضمیر کابولوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که گروه طالبان به نشست افغانستان در مسکو دعوت شده است.  

تاکنون ۲ بار نشست مسکو برای حل مسائل افغانستان برگزار شده است.

آخرین نشست مسکو برای حل مسائل افغانستان ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۹ به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد.  

گروه طالبان بیش از دو ماه است که کنترل افغانستان را به دست گرفته است و روسیه از طریق سفارت این کشور در کابل با نمایندگان این گروه ارتباط برقرار کرده و سفیر روسیه مامور حفظ تماس‌ها با گروه طالبان شده است.  

پس از تسلط گروه طلبان بر افغانستان و همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از این کشور، هند به همراه چندین کشور دیگر سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل کرده و شهروندان خود را از افغانستان خارج کردند.  

در تاریخ ۳۱ ماه اوت، دیپاک میتال سفیر هند در قطر با محمد عباس استانکزی رهبر دفتر سیاسی طالبان در دوحه دیدار کرد.  

این اولین دیدار رسمی و دیپلماتیک میان هند و گروه طالبان بود.

هند دیرزمانی است که نگرانی‌هایی در خصوص طالبان به دلیل روابط نزدیک این گروه با پاکستان دارد.

هند بیش از ۳ میلیارد دلار برای توسعه افغانستان سرمایه گذاری کرده بود و با دولت پیشین مورد حمایت آمریکا در افغانستان روابطی نزدیک داشت. اما با پیشروی سریع طالبان، دولت هند با انتقاداتی در داخل کشور در خصوص بازنکردن کانال‌های ارتباطی با طالبان مواجه شد.

منابع دولتی هند گفتند، در ماه ژوئن تماس‌های غیر رسمی با رهبران سیاسی طالبان برقرار شد. بزرگ‌ترین نگرانی دولت هند این است که گروه‌های جنگجویی که در کشمیر با مسلمانان دچار تنش هستند، با پیروزی طالبان جسورتر شوند.

وبگردی