شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
اقتصاد نیوز بررسی کرد

پیش بینی بورس فردا 24 مهر 1400/طرف تعیین کننده معاملات بورس

کدخبر: 447490
اقتصادنیوز: معاملات سهام در هفته پایانی مهر اگرچه با خوش بینی معامله گران نسبت به رویدادهای مربوط به مدیریت جدید سازمان بورس و اوراق بهادار دنبال میشود اما فروشندگان دوباره تعیین کننده جهت معاملات هستند.

به گزارش اقتصادنیوز، بعد از اینکه در هفته سوم مهر بازدهی شاخص ها روند نزولی به خود گرفت و در فصل پاییز نیز بازدهی ها منفی شد، بورس بازان منتظرند بعد از تعیین رئیس سازمان جدید بورس و اوراق بهادار بتواند مسیر دیگری را دنبال کند.

تغییرات نرخ ارز در کانال 27 هزار تومان دلار در نوسان است و فروشندگان در بازار فعلا از فعالیت باز ایستاده اند، تحولات مربوط به مذاکرات برجامی وین که همچنان ناشی از اختلاف تهران و واشنگتن دارد، مانع ریزش بیشتر قیمت ها شده است. در این میان اما چراغ های سبز کامودیتی ها و قیمت نفت بالای 80 دلاری میتواند محرکه روبه رشد بازار سهام در معاملات روز شنبه باشد.

بازار از حرکت های محتاطانه دور شده و با روشن شدن اتفاقات و تصمیمات سیاست‌گذاران به احتمال قوی بازار روز ابتدایی هفته با سیگنال مثبت کار خود را در سمت تقاضا آغاز کند. تحرکات خریداران در سمت تقاضا ممکن است دوباره شکل گیرد اما مسئله این است که در معاملات روز چهارشنبه (با وجود وضعیت طبیعی عرضه) فروشندگان فعال ظاهر شدند.

باید منتظر ماند که چه اتفاقی در روزهای آینده همزمان با تصمیمات جدید خواهد افتاد، آنچه بازار فعلا در کوتاه مدت دنبال آن است، رصد بازار ارز و کامودیتی ها است. در میان مدت ریسک های سیستماتیک همچون مذاکرات برجامی وین، مذاکرات ایران و عربستان میتواند در سیگنال دهی به خریداران و فروشندگان موثر باشد. در بلندمدت هم باید منتظر تصمیمات هیات مدیره جدید شورای عالی بورس و مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار بود که در نظر دارد با چه راهبردی نقش فعلی بازار سرمایه در اقتصاد را هم حفظ کند و هم اینکه مسیر جدیدی پیش رو قرار دهد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نشان میدهد که معاملات سهام در روز شنبه با تحرکات سمت تقاضا آغاز میشود و بازار با خوش بینی آغاز میشود اما این روند ناپایدار خواهد بود و باید در ادامه به میزان فشار سمت عرضه توجه کرد که تعیین کننده سمت و سوی بازار خواهد بود. از این حیث فروشندگان دوباره در روز شنبه تعیین کننده خواهند بود، هر چند که خریداران با خوش بینی میل به آغاز معاملات در هفته پایانی مهر دارند.

نگاه کارشناس | تصمیمات تعیین کننده

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازارسرمایه

با تغییرات و تحولاتی که در طی هفته گذشته انجام شد، به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت تکمیل و نهایی شده باشد. انتخاب رئیس کل بانک مرکزی اتفاقی بود که همه منتظر آن بودند اما در ادامه رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس هم تغییر کردند و در نهایت رئیس سازمان مالیاتی هم تغییر کرد تا تیم اقتصادی دولت چهره جدیدی به خود بگیرد.

شایعه تغییر و تحولات در سازمان بورس از ابتدای هفته گذشته بر معاملات بورس سایه افکند و افت شاخص کل نیز تحت تاثیر همین موضوع بود. اکنون که تغییرات انجام شده است می‌توان انتظار داشت بازار حتی به صورت هیجانی روند مثبتی را در معاملات فردا تجربه کند اما برای این که بتوان روند جدیدی را در بورس شناسایی کرد باید منتظر باشیم تا پارادایم اقتصادی تیم جدید مشخص شود.

سهامداران این روزها بیشتر از هر چیز دیگری روند نرخ ارز، نرخ بهره و میزان فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه را رصد می‌کنند. تصمیماتی که منجر به تغییر در روند  هر یک از این موارد شود، می‌تواند سهامداران را به آینده بازار خوشبین یا بدبین کند.