حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در خصوص نتیجه انتخابات پارلمانی عراق گفت: با نتایج اولیه انتخابات اخیر پارلمانی عراق تغییر اساسی در ساختار قدرت در آینده عراق قابل پیش‌بینی است و این رخ خواهد داد. پیروزی جریان سائرون با رهبری مقتدی صدر، روحانی جنجالی عراق، نشان می‌دهد پارلمان آینده عراق یکدست نیست بلکه جریان‌های مختلفی باید به‌صورت ائتلافی دولت آینده را تشکیل بدهند.

او ادامه داد: شکست برخی از جریان‌های مردمی و نزدیک به مرجعیت و حشدالشعبی نشان می‌دهد یکسری جریان سازی‌های شدیدی از سوی آمریکا و رژیم‌های مرتجع عرب علیه جریان‌های سیاسی همسو با مرجعیت و ایران صورت گرفته و تاثیر خودش را روی جامعه عراق باقی گذاشته است.

هانی‌زاده گفت: به همین دلیل به نظر می‌رسد که یکسری عواملی در مدیریت انتخابات عراق و جهت دهی به این انتخابات به سمت و سویی که نیروهای سکولار در آینده در پارلمان عراق نفوذ بیشتری داشته باشند، صورت گرفته است. پیروزی خالد سلطان هاشم، پسر وزیر دفاع زمان صدام که در کشتار شیعیان و کردها نقش داشته، نشان می‌دهد عوامل رده دوم و سوم حزب بعث و وابستگان این حزب در حال بازگشت به قدرت هستند.

او تصریح کرد: این مسئله مورد اعتراض جریان‌های مردمی قرار گرفته و این جریان‌ها اعتراضاتی علیه نتیجه انتخابات آغاز کردند. به نظر می‌رسد با این‌که پارلمان آینده عراق، پارلمان یک دستی نخواهد بود ولی تمایل و رویکرد اغلب جریان‌های شیعه به سمت تقویت مناسبات ایران و عراق حرکت خواهد کرد و یک طیف و ائتلاف و یک جریان نمی‌تواند سیاست‌گذاری‌های عراق را تغییر دهد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان افزود:  نفوذ مرجعیت همچنان نفوذ قدرتمندی خواهد بود. جریان‌های شیعه مثل حشدالعشبی و نجباء اینها قطعا در آینده جامعه عراق مخصوصا در مناطق فرات میانه و جنوب عراق همچنان تاثیرگذار خواهند بود و پارلمان آینده عراق باید مصوبه پارلمان سابق، برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق را عملیاتی کند.

انتهای پیام/ 4