شهر خبر

برای ادای توضیح درباره اقدام قانون شکنانه ناوشکن آمریکایی؛

وزارت دفاع روسیه وابسته نظامی سفارت آمریکا را احضار کرد

وزارت دفاع روسیه وابسته نظامی سفارت آمریکا را احضار کرد

وزارت دفاع روسیه وابسته نظامی سفارت آمریکا در مسکو را برای ادای توضیح در خصوص اقدام خلافِ قانون ناوشکن آمریکایی در ورود به آب‌های سرزمینی روسیه احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه شامگاه جمعه به وقت محلی وابسته نظامی سفارت آمریکا در مسکو را برای ارائه توضیح در خصوص رویارویی خطرناک ناوشکن آمریکایی با ناوجنگی روسیه در دریای ژاپن احضار کرد.

از این دیپلمات آمریکایی خواسته شد تا با مراجعه به اداره امور همکاری نظامی بین‌المللی وابسته به وزارت دفاع روسیه، در مورد تلاش مذبوحانه ناوشکن آمریکایی برای نقض مرز آبی روسیه توضیح دهد.

مقامات وزارت دفاع روسیه به این وابسته نظامی سفارت آمریکا اطلاع دادند که مسکو اقدام خدمه ناوشکن «یو اِس اِس چافی» در نقض قوانین بین‌المللی را «غیرحرفه‌ای» می‌داند.

گفتنی است، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد: «امروز ۱۵ اکتبر حوالی ساعت ۵ بعدازظهر به وقت محلی ناوشکن یو اِس اِس چافی (USS Chafee) که چند روزی است در دریای ژاپن در حال انجام عملیات است، به آب‌های سرزمینی فدراسیون روسیه نزدیک شد و تلاش کرد تا از مرز آبی این کشور عبور کند».

طبق این بیانیه، یک فروند ناو عظیم ضد زیردریایی روسیه از کلاس «اودالوی» (Udaloy) موسوم به «آدمیرال تریبیوتز» به این ناوشکن آمریکایی نزدیک شد و پس از دادن چندین اخطار، هدایت این کشتی مهاجم به بیرون از آب‌های روسیه را آغاز کرد.

طبق بیانیه وزارت دفاع روسیه، «این ناوشکن آمریکایی پس از دریافت اخطارها به جای تغییر مسیر و خروج از منطقه مزبور، پرچم‌های علامت دهی خود را به نشانه آمادگی برای برخاستن بالگرد از عرشه برافراشته و این بدان معناست که برای این کشتی تغییر مسیر و سرعت غیرممکن بوده و در جهت نقض مرز آبی فدراسیون روسیه اقدام کرده است».

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، خدمه ناوشکن آمریکایی پس از آنکه متقاعد شدند ناو جنگی روسی عزم آن دارند که مانع از نقض مرز آبی خود توسط این ناوشکن شود، مسیر خود را تغییر داده و در ساعت ۵ و ۵۰ دقیقه بعدازظهر به وقت محلی از مسیر خود تغییر جهت داد؛ در حالی که کمتر از ۶۰ متر با ناو آدمیرال تریبیوتز فاصله داشت.