شهرخبر

هرگز چشم‌هایتان را نمالید!

می دانستید با مالش چشم های خود باعث آسیب زدن به آن ها می شوید مالیدن چشم ها با دستان یکی از عادت های بد بسیاری از افراد است که بهتر است این کار خود را ترک کنید.

به گزارش زنهار؛ مالش چشم ها با توجه به میزان نیروی وارد شده می تواند به آسیب دیدن رگ های خونی منجر شود و در نتیجه آن، قرمزی شدید چشم ها را تجربه کنید. مالش چشم علاوه بر خطرات مربوط به زیبایی، ایمنی و بهداشتی مشکلات جدی تری را به همراه خواهد داشت که حتی ممکن است به بینایی شما آسیب برساند. مالش چشم مضر است به همین منظور برای درک این موضوع با کمی اطلاعات در مورد ساختار چشم این بخش از بهداشت و سلامت نمناک را شروع می کنیم.

آیا مالش چشم به قرنیه آسیب می رساند؟

ساختار حمایتی چشم از جمله قرنیه و صلبیه ( لایه خارجی و سفیدی چشم ) از کلاژن ساخته شده است. هر زمان که چشمان خود را فشار و یا مالش دهید این کلاژن فرو رفته و هنگامی که رهایش می کنید برآمده می شود. بر اساس هشدار چشم پزشکان، مالش چشم چه با دست و چه دستمال کاغذی می تواند قرنیه را از شکل طبیعی اش خارج و آن را ضعیف کند. قرنیه درحالت خستگی برآمده می شود و تعدادی موارد منفی ممکن است رخ دهد.

همچنین مالش چشم سبب آسیب رسیدن به عروق چشمی و خونریزی عروق داخلی و سطحی در چشم می شود که به خودی خود جذب خواهد شد، اما اگر شدت این خونریزی به حدی باشد که نیاز به درمان داشته باشد معمولا با لیزر می توان آن را درمان کرد. آسیب به بافت چشم بر اثر مالیدن در کسانی اتفاق می افتد که علت بیماری زمینه ای داشته و یا پلک های آنان بافت نرمی داشته باشد واحتمال آسیب بر اثر مالش چشم بیشتر در نوجوانان و کودکان که بافت نازک تری نسبت به بزرگاسالان دارند وجود دارد.

عوارض و آسیب های مالش چشم

مالش چشم علاوه بر آسیب رساندن به ساختار چشم میتواند مشکلات دیگری ایجاد کند که عبارتند از:

مشکلات زیبایی :

مالش زیاد چشم می تواند سیاهی دور چشم و چین و چروک هایی در اطراف چشم ایجاد کند.

مشکلات ایمنی:

اگرچیزی همانند لنز در چشمان خود داشته باشید مالش آن می تواند آسیب بیشتری وارد کند. بهتر است در این شرایط اجازه دهید اشک به طور طبیعی سبب رفع خارش چشم شود.

مشکلات بهداشتی:

دستان شما بیش از سایر اعضای بدن دارای باکتری است بنابراین مالش چشم با انگشتی آلوده فکر بدی است.

مالش چشم چگونه به چشم ها آسیب می رساند ؟

آیا وضعیت چشم شما بدتر شده است؟ مقصر این امر مالش چشمانتان است. متخصص چشمی در نزدیکی محل خود پیدا کنید تا چشمانتان معاینه شوند.

قوز قرنیه

در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک خواندید که شدید ترین وضعیت ناشی از مالش چشم جدا از نابینایی، قوز قرنیه (یک ناهنجاری ساختاری در قرنیه که باعث ضعف بینایی میشود) می باشد. این مشکل باعث ایجاد آستیگماتیسم نامنظم می شود که در مراحل شدید با عینک یا حتی لنز نمی توان آن را اصلاح کرد.

به طور معمول لنزهای تماسی سخت (گاز سفت و محکم) یک درمان موقت برای قوز قرنیه است اما از آن جا که این لنزها بسیار ناراحت کننده هستند تنها گزینه برای بسیاری از بیماران پیوند قرنیه است . اگرچه این روش اغلب موفقیت آمیز است اما ممکن است بینایی را هم تهدید کند.

قوز قرنیه

مالش چشم نه تنها سبب قوز قرنیه می شود بلکه می تواند شدت شرایط زمینه ای مانند نزدیک بینی و گلوکوم را بدتر کند.

همچنین از آن جا که به چشمان خود فشاری وارد می کنید و آن رارها می کنید ژل زجاجیه داخل چشمتان را مختل می کنید که این امر میتواند باعث ایجاد مشکلات شبکیه شود .

سوالات متداول در مورد مالیدن چشم ها

چرا وقتی چشم هایمان را می مالیم نور میبینیم؟

اگر تا به حال چشمانتان راخیلی سخت یا به صورت تهاجمی مالیده باشید به احتمال زیاد ستاره های چشمک زن یا چشمک های رنگی به نام فسفن را دیده اید. فشاری که با مالش زیاد بر تخم چشم وارد می کنید بر جریان خون تاثیر می گذارد. این فشار همانند روش نور باعث تحریک سیگنال های شبکیه می شود اما از آن جایی که مغز از این تفاوت آگاه نیست تغییرات رنگ را فعال کرده یا بر اثر محرک های بیرونی چشمک می زند. 

با ترک مالش چشم ، فسفن ها از بین می روند اما فشار چشم باعث ایجاد فشاری در شبکیه می شود و گاهی باعث پارگی یا جداشدن شبکیه خواهد شد.

چرا مالش چشم احساس خوبی به همراه دارد؟

چطور ممکن است چیزی خیلی بد احساس خوبی داشته باشد ؟ در پلک ها غددی به نام میبومی وجود دارد که با ترشح مایعی شبیه روغن زیتون در اشک ، رطوبت را به چشم اضافه کرده و اشک را تبخیر می کند.هنگامی که چشمانتان را مالش می دهید اشک بیشتری از چشمانتان آزاد می شود به همین دلیل باعث می شود احساس خوبی داشته باشید.

اگر مرتبا خشکی چشم احساس می کنید و به منظور ایجاد رطوبت چشمانتان را می مالید به چشم پزشک مراجعه کنید. بسیاری از درمان های خشکی چشم که در دسترس هستند خطر آسیب رساندن به قرنیه چشم را تهدید نمی کنند.

آیا روش مطمئنی برای مالش چشم وجود دارد ؟

مسئله مورد توجه فشاری است که با مالیدن به چشم خود وارد می کنید که لازم است تنها چشمان خود را به آرامی لمس کنید. میزان فشار متناسب برای چشم، شستشوی آرام و خشک کردن آن با دستمال است. هر چیزی بیش از این برای چشم ناسالم است.

اگر چشمانتان را مرتبا می مالید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر غالبا چشمان خود را می مالید باید سعی کنید علت آن را یافته و آن را برطرف کنید.

خستگی چشم دیجیتال

شاید از کار کردن زیاد با رایانه و نگاه کردن به صفحه نمایش باشد. خستگی چشم دیجیتال ممکن است علت مالش پشت چشم باشد دراین صورت به طور مرتب به چشمان خود استراحت دهید یا معاینه چشم انجام دهید تا از نمره جدید بینایی خود اطمینان حاصل کنید.

آلرژی به فصل یا موادغذایی

اگر در فصل آلرژی چشمان خود را مالش می دهید از عامل محرک آلرژی پیشگیری کنید. التهاب ملتحمه آلرژیک همچنین می تواند مالش چشم را تحریک کند اما ممکن است خطرناک باشد. بر اساس یک مطالعه ، ملتحمه آلرژیک به دلیل خارش و مالش چشم ناشی از بیماری احتمال تغییر شکل قرنیه را تا 37 درصد افزایش می دهد.

مالش چشم ها باعث آزاد شدن هیستامین می شود بنابراین حتی اگر مالش چشم احساس خوبی داشته باشد در واقع خارش را بدتر می کند که می تواند منجر به مالش شدید چشم شود. این امر همانند گزیدن نیش پشه می باشد. در این مواقع تنها راهکار، خارش چشم نیست بلکه باید علت را بیابید و در پی درمان باشید.

دیگر علت های مالش چشم :

خشکی چشم

آلودگی های مختلف (تماس دست آلوده، لوازم آرایشی)

مالش چشم اگر چه احساس بسیار خوبی دارد اما خطر آسیب دیدن چشم یا از دست دادن بینایی را به همراه خواهد داشت. در صورتی که در یک روز یکی دو مرتبه چشم خود را می مالید و مشکل دیگری ندارید ، این موضوع چندان اهمیتی نخواهد داشت، اما اگر در یک روز چندین مرتبه این حالت پیش بیاید، باید به چشم پزشک مراجعه کنید.