شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#انفجار بیروت

طلال عتریسی در گفتگو با مهر:

آمریکا به دنبال تغییر موازنه قوی در پارلمان آتی لبنان است

آمریکا به دنبال تغییر موازنه قوی در پارلمان آتی لبنان است

رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان با اشاره به پشت پرده سیاسی کاری انفجار بیروت اظهار داشت: آمریکا به دنبال تغییر موازنه قوی در پارلمان آتی لبنان است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- سمیه خمارباقی: منطقه الطیونه در لبنان روز گذشته شاهد حوادث خونینی بود به طوری که در تیراندازی‌های صورت گرفته به سوی تظاهرات کنندگان ۷ نفر شهید و حدود ۶۰ تن زخمی شدند. تجمع مردم لبنان در اعتراض به دستور قاضی تحقیقات پرونده انفجار بندر بیروت مبنی بر بازداشت تعدادی از وزرا و نمایندگان این کشور به خشونت کشیده شد. حادثه روز پنجشنبه بیروت جدای از بحران لبنان نیست.

طارق البیطار روز سه‌شنبه قرار بازداشت «علی حسن خلیل» وزیر سابق و معاون کنونی «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در ارتباط با انفجار بندر بیروت را صادر کرد. نحوه عملکرد قاضی و بازپرس قضائی لبنانی «طارق بیطار» در خصوص پرونده انفجار بندر بیروت به بحث داغ این روزهای لبنان تبدیل شده است.

سیاسی عمل کردن بازپرس قضائی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت صدای بسیاری را در لبنان درآورده و معترضان می‌گویند، وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص است.

کشورهای عربی و آمریکا به دنبال تخریب چهره حزب الله پیش از انتخابات پارلمانی لبنان هستند و می‌خواهند موازنه قوا در داخل پارلمان لبنان را به نفع هم پیمانان آمریکا تغییر دهند در فاصله چند ماه مانده به انتخابات پارلمانی لبنان، پرونده انفجار بیروت و تحقیقات در آن تبدیل به دستاویزی برای آمریکایی‌ها شده تا آخرین شانس خود را نیز مقابل مقاومت امتحان کنند. در آگوست ۲۰۲۰ و تنها چند ساعت بعد از انفجار بیروت رسانه‌های وابسته به عربستان و ایالات متحده بدون هیچ مدرکی شروع به اتهام زنی ضد حزب الله کردند و بعد از اینکه ثابت شد مقاومت هیچ ارتباطی به انفجار بندر بیروت نداشت، اکنون همین طرف‌ها، تحقیقات را ابزار اجرای طرح خود ضد مقاومت می‌دانند.

تلاش‌های واشنگتن برای قیمومیت بر دستگاه قضائی لبنان و نابودی واقعیت راه به جایی نبرده است. حزب الله در این مدت گرفتار هیچیک از دام‌های آمریکا نشد و حتی زمانی که طرح واشنگتن به مرحله چهارم آن یعنی انفجار اوضاع امنیتی رسیده بود، با ابتکار خود در واردات سوخت از ایران و شکست محاصره آمریکا، تأثیرات مرحله اول این طرح یعنی خلاء سیاسی را نیز خنثی کرده و با باز کردن راه تشکیل دولت در لبنان مقدمات گام بزرگی برای حل چالش‌ها برداشت.

«طلال عتریسی» رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان در خصوص حوادث اخیر لبنان به خبرنگار مهر گفت: اوضاع کنونی لبنان به ویژه در سطح امنیتی روز گذشته متشنج بود به ویژه پس از تظاهرات صبح پنجشنبه و تیراندازی به سوی تظاهرات کنندگان که از سوی نیروهای سمیر جعجع صورت گرفت. تیراندازی‌ها از بالای ساختمان‌ها انجام می‌شد و مستقیماً به سر تظاهرات کنندگان شلیک می‌شد.

جنبش امل و حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی مردم را به خویشتن داری دعوت کردند چرا که طرف‌هایی وجود دارند که خواهان گسترش درگیریها و ناآرامی‌ها و سوق دادن لبنان به جنگ داخلی هستند اما رایزنی‌های سیاسی که طی یک روز گذشته صورت گرفت و ارتش برای برقراری امنیت و ثبات به قضیه ورود پیدا کرد و نیز بیانیه جنبش امل و حزب الله لبنان باعث شد که فتنه انگیزی و کشیده شدن لبنان به جنگ داخلی در نطفه خفه شود. حزب الله لبنان و جریان‌های مقاومت توانستند مانع از فتنه انگیزی شوند و حل موضوع را به ارتش لبنان و نیروهای امنیتی و قضایی واگذار کنند.

وی درباره اهداف حوادث منطقه الطیونه اظهار داشت: هدف از حوادث دیروز جلوگیری از تظاهرات در اعتراض به حکم قاضی بیطار نبوده است زیرا قبل از اینکه معترضین به وزارت دادگستری برسند، هدف تیراندازی قرار گرفتند، گویی هدف از تیراندازی‌های منطقه الطیونه، واداشتن معترضین به واکنش به ویژه از سوی حزب الله و جنبش امل بوده است به ویژه اینکه این تیراندازی‌ها از مناطق مسیحی نشین صورت گرفت. بنابراین لبنان وارد یک فتنه میان مسلمانان و مسیحیان می‌شد و این موضوع دقیقاً در راستای توطئه‌های آمریکا است. توطئه‌هایی که مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا قبلاً به آن اشاره و اعلام کرده بود که اوضاع لبنان تنها شاهد فروپاشی اقتصادی و مالی نخواهد بود بلکه به تبع آن فروپاشی امنیتی نیز اتفاق خواهد افتاد.

اگر هدف از حوادث روز گذشته فروپاشی امنیتی و توقف فعالیت نهادهای مختلف در لبنان است پس این هدف محقق نشد زیرا گروه‌های سیاسی به ویژه مقاومت توانستند اوضاع را تحت کنترل بگیرند و مانع از افتادن لبنان در ورطه جنگ داخلی شوند.

در خصوص پرونده انفجار بیروت سیاسی کاری وجود دارد و برخی طرف‌های داخلی و خارجی تلاش می‌کنند آن را به پرونده ترور رفیق حریری تبدیل کنند بدین معنی که از آن برای اهداف داخلی و سیاسی و به طور خاص مقابله با حزب الله و محاصره این گروه بهره برداری کنند رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان درباره سیاسی کاری پرونده انفجار بیروت نیز افزود: سیاسی کاری انفجار بیروت یک اقدام خطرناک و جدی است زیرا سیاسی کاری امری نیست که محتمل باشد یا نباشد بلکه موضوعی کاملاً جدی و واقعی است چرا که برخی کشورهای خارجی همچون آمریکا و فرانسه درباره حادثه انفجار بندر بیروت تحقیق کردند اما نتایج آن را منتشر نکردند. لبنان از واشنگتن و پاریس خواست که تصاویر ماهواره‌ای بندر بیروت را در اختیار دولت لبنان بگذارند اما آنها با این موضوع مخالفت کردند و این بیانگر این است که تحقیقات آنها نمی‌خواهد واقعیت ماجرا را بیان کند.

آنچه که محققان بین‌المللی انجام می‌دهند از منظر قضائی عادلانه نیست چرا که آنها حسان دیاب نخست وزیر سابق لبنان را فرا می‌خوانند اما به نخست وزیران پیش از دیاب که در زمان انبار مواد منفجره در بندر بیروت (سال‌ها پیش از وقوع انفجار بندر بیروت) در قدرت حضور داشتند، کاری ندارند.

مسئله خطرناک‌تر در سیاسی کاری انفجار بیروت این است که گروهی از اعضای کنگره آمریکا قاضی بیطار را تایید می‌کنند و به سالم بودن و پاکدست بودن وی شهادت می‌دهند و این یعنی اینکه موضع آمریکا مبتنی بر تایید قاضی بیطار است، در واقع موضع واشنگتن ضد حزب الله است. بنابراین می‌بینیم که در خصوص پرونده انفجار بیروت سیاسی کاری وجود دارد و برخی طرف‌های داخلی و خارجی تلاش می‌کنند آن را به پرونده ترور رفیق حریری تبدیل کنند بدین معنی که از آن برای اهداف داخلی و سیاسی و به طور خاص مقابله با حزب الله و محاصره این گروه بهره برداری کنند.

طلال عتریسی درباره نقش برخی کشورهای عربی و آمریکا در سیاسی کاری پرونده انفجار بیروت گفت: همانطور که گفتم برخی شخصیت‌های آمریکایی در کنگره آمریکا قاضی بیطار را تایید می‌کنند و سفیر آمریکا در بیروت نیز تایید کننده قاضی بیطار است و این یعنی اینکه آمریکا نسبت به موضوع انفجار بیروت اهتمام می‌ورزد.

بنابراین سیاسی کاری در این قضیه کاملاً واضح و آشکار است و هدف نیز حزب الله است. در واقع این قصد وجود دارد تا ابتکار عمل و موفقیت حزب الله در حل و فصل مشکلات اقتصادی اخیر و بحران سوخت در لبنان کمرنگ جلوه داده شود و وجهه مثبت حزب الله تحت تاثیر منفی قرار گیرد. کشورهای عربی و آمریکا به دنبال تخریب چهره حزب الله پیش از انتخابات پارلمانی لبنان هستند و می‌خواهند موازنه قوا در داخل پارلمان لبنان را به نفع هم پیمانان آمریکا تغییر دهند.