شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#جام جهانی#برزیل#قطر

نگاهی به انتخابی جام جهانی در همه قاره‌ها/ برزیل بلیت قطر را در جیب گذاشت/ شانس بالای ایران و عربستان در آسیا

با نزدیک‌تر شدن به مسابقات جام جهانی قطر تکلیف تیمهای صعود کننده به این رقابتها کم کم در حال مشخص شدن است.

نگاهی به انتخابی جام جهانی در همه قاره‌ها/ برزیل بلیت قطر را در جیب گذاشت/ شانس بالای ایران و عربستان در آسیا
خبرورزشی -

جام جهانی قطر ۲۰۲۲ حالا کم کم تیمهای شرکت کننده خود را می‌شناسد. با نزدیک تر به این مسابقات که سال آینده برگزار خواهد شد و انجام شدن بازیهای بیشتر در مرحله انتخابی، تکلیف تیمهای حاضر در جام جهانی بیشتر مشخص می‌شود.  بعضی تیمها صعود خود را قطعی کرده‌اند و برخی دیگر نیز کاملا به صعود نزدیک شده‌اند.

مهمانان قطر

آلمان و دانمارک، در اروپا اولین تیمهایی بودند که بلیت قطر را خریدند و در جیب گذاشتند. دانمارکی‌ها بعد از اتفاقی که برای کریستین اریکسن ستاره تیمشان در جام ملتهای اروپا رخ داد و او دچار ایست قلبی شد، گویی به تیمی متحول شده تبدیل شدند و روندی قدرتمندانه را به خود گرفتند.  آنها هشت برد از هشت مسابقه خود به دست آوردند و راه صعود به جام جهانی را خیلی زود طی کردند.

آلمان هم نشان داد که با حضور هانسی فلیک، دورانی جدید را در فوتبال خود کلید زده است. ناکامی آنها در جام جهانی و جام ملتهای اروپای قبلی باعث شد به سراغ مربی جدیدی بروند و حالا با فلیک، انگیزه‌های فراوانی برای موفقیت در قطر دارند. آنها با تیمی که تغییر نسلی اساسی را به خود دیده وارد این رقابتها خواهند شد.

یک گام تا قطر

ابتدا از آمریکای جنوبی شروع می‌کنیم جایی که برزیل با ۳۱ امتیاز در ۱۱ بازی خود فقط به یک پیروزی دیگر نیاز دارد تا صعود خود را در جام جهانی قطر کاملا قطعی کند هرچند که از همین حالا نیز می‌تواند حضور این تیم را مسجل دانست. شاگردان تیته بار دیگر به یک تیم متحد تشکیل شده اند که کاملا با یکدیگر هماهنگ هستند. آنها پیروزی مقتدرانه ای مقابل اروگوئه به دست آوردند (۴-۱) و فقط شاید یک اتفاق عجیب در حد فاجعه آنها را از جام جهانی قطر دور کند. آرژانتین هم با برد ۱-۰ مقابل پرو، فقط سه امتیاز با صعود قطعی به جام جهانی فاصله دارد.

در اروپا، هفته آخر پر هیجانی در انتظار تیم‌های شرکت کننده در انتخابی جام جهانی است. البته تیمهایی مثل انگلیس، فرانسه و بلژیک از دو بازی باقیمانده خود فقط به یک سه امتیاز احتیاج دارند و به نظر نمی‌رسد کار سختی در پیش داشته باشند. تیمهای بزرگی مثل ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و هلند همچنان رقابت سختی برای صدرنشینی دارند و شاید مجبور به بازی در پلی اف شوند، در این شرایط می‌توان به ارزش بالای کاری که دانمارک و آلمان کرده اند پی برد.  

در آسیا و آفریقا هنوز راه زیادی تا تعیین تکلیف تیمها باقی مانده است. در این قاره ایران و عربستان در دو گروه انتخابی، صدرنشین هستند و به نظر نمی‌رسد کار سختی برای صعود در پیش داشته باشند. البته سنگال با سادیو مانه مهاجم لیورپول، ۱۲ امتیاز از ۴ بازی به دست آورده است و صعودش به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی قطعی شده است. مراکش هم تقریبا چنین وضعیتی دارد. مکزیک در آمریکای مرکزی با ۱۴ امتیاز، بیش از هر تیم دیگری شانس حضور خود در قطر ۲۰۲۲ را بالا برده است.