شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوخت#نفت

آخرین وضعیت تأمین سوخت زمستانی

آخرین وضعیت تأمین سوخت زمستانی/ از تأکید رئیسی در جمع وزرا تا ادامه ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها

درحال حاضر ذخیره‌سازی حداکثری سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌های کشور (گازوئیل و نفت کوره) در حال انجام است و به موازات آن اقداماتی برای استفاده حداکثری از ظرفیت برداشت مخازن گازی کشور انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستانی که پیش‌بینی می‌شود با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی تراز روزانه گاز مواجه باشیم، از دغدغه‌های اصلی بخش انرژی کشور است که در صورت تعلل در اجرای برنامه‌ها، تبدیل به چالش زمستانی خواهد شد.

در دولت سیزدهم با شناسایی این چالش، از نخستین روزهای کاری وزرای نیرو و نفت، جلسات مشترک دو وزارتخانه در این زمینه آغاز شد و از حدود یک‌ماه پیش، ذخیره‌سازی حداکثری سوخت در مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها آغاز شد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، روز سه‌شنبه (۲۰ مهرماه) در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ضرورت مدیریت تولید، تأمین و مصرف برق کشور، استفاده حداکثری از توان داخلی برای احداث نیروگاه‌ها و پیش‌بینی‌ها برای تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌های تولید برق را یادآور شده بود.

در این نشست، وزیر نفت هم تأمین سوخت زمستانی به ویژه بخش خانگی و نیروگاه‌ها را از جمله دغدغه‌های اصلی وزارت نفت برشمرده است.

در پی تأکید رئیس جمهور، روز چهارشنبه (۲۱ مهرماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران،  جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مجید چگنی،‌ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، نشست ویژه پیگیری تأمین سوخت در فصل سرد سال برگزار شد. تلاش‌ها برای افزایش تولید گاز طبیعی و ذخیره‌سازی سوخت مایع با اولویت گازوئیل از جمله تصمیم‌های محوری این نشست بود.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز در خصوص آخرین وضعیت تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان امسال گفت: موضوع سوخت نیروگاهی یکی از موضوعات بسیار مهم برای زمستان است؛ مشکلی که در سال گذشته بوجود آمد این بود که مخازن سوخت نیروگاه‌ها پر نشد و در زمان محدودیت برای تأمین گاز، تأمین سوخت نیروگاهی نیز با اختلال مواجه شد.

وی افزود: همین مسئله موجب شد تا برخی از نیروگاه ها سوخت کافی نداشته باشند، لذا امسال از یک ماه گذشته در یک اقدام مشترک با وزارت نفت تلاش کردیم تا ناوگان حمل و نقل کشور را بسیج کنیم و با افزایش ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، همین امروز موجودی مخازن نیروگاه‌ها بالاتر از میزان ذخیره در زمان مشابه سال گدشته است.

محرابیان با بیان اینکه "این شرایط را ادامه می‌دهیم تا به یک ذخیره مطمئن برسیم"، گفت: اگر مطابق برنامه سوخت‌رسانی انجام شود نگرانی بابت تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها نداریم.

وی ادامه داد: همچنین مصوبه خوبی نیز در دولت برای تشویق مالکان ناوگان صورت گرفت و در حال حاضر با سرعت بسیار خوبی سوخت‌رسانی در حال انجام است.

درحال حاضر ذخیره‌سازی حداکثری سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌های کشور (گازوئیل و نفت کوره) در حال انجام است و به موازات آن اقداماتی برای استفاده حداکثری از ظرفیت برداشت از میادین و شیرین‌سازی روزانه گاز در پالایشگاه‌های گازی کشور انجام می‌شود.

آنچه مشخص است، با وجود تمامی برنامه‌ها در بخش عرضه، هنوز اقدام موثری در راستای مدیریت تقاضا و بهینه‌سازی مصرف در زمستان پیش‌رو انجام نگرفته است.

منبع: تسنیم