شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تحریم

اگر تحریم ها بماند سرنوشت صادرات در ایران چه می شود؟

کدخبر: 447445
اقتصادنیوز :‌معاون سازمان توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت می‌گوید ایران ضمن استقبال از لغو یا کاهش تحریم‌ها، برنامه‌های صادراتی خود را بر اساس وضع موجود و شرایط فعلی تدوین می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،فرهاد نوری اظهار کرد: در این تردیدی وجود ندارد که تحریم‌های آمریکا یک ناعدالتی بین المللی است که بر اقتصاد و مردم ایران تحمیل شده و ما قطعا از به وجود آمدن شرایطی که در آن تحریم‌ها لغو شوند یا کاهش یابند استقبال می‌کنیم و مقامات بلندپایه ایران نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اقتصادی کشور را باید بر اساس واقعیت‌ها دنبال کرد، توضیح داد: حتی در صورتی که مذاکرات از سر گرفته شده و در کوتاه مدت به یک نتیجه و جمع بندی نهایی برسد، باز هم زمان خواهد برد تا در عرصه عمل نتایج کاهش فشارها خود را نشان دهد. یعنی حتی اگر طرف مقابل تعهد بدهد که به کاهش تحریم‌ها اقدام می‌کند، اینکه در شش ماهه دوم امسال نتایج این موضوع سریعا خود را در صادرات کشور نشان دهد قدری دور از انتظار است.

معاون سازمان توسعه تجارت با تاکید بر این که این سازمان برنامه سال جاری خود برای افزایش صادرات را بر اساس تداوم وضع موجود طراحی کرده، گفت: ما سال گذشته با مشکل شیوع کرونا مواجه بودیم و این ویروس در کنار ایران، تجارت بسیاری از دیگر کشورها را نیز کاهش داد. محدودیت‌های تردد در مرزها و هیات‌های تجاری سال گذشته میزان صادرات  ایران را پایین آورد که خوشبختانه با بهبود نسبی شرایط، بخشی از این آمار در حال جبران شدن است و ما به آمارهای قبل برمی‌گردیم.

 نوری ادامه داد: در کنار بازگشت به آمارهای پیش از کرونا، سازمان توسعه تجارت برنامه ریزی کرده که در شش ماهه دوم امسال، میزان صادرات ایران پنج میلیارد دلار دیگر نیز افزایش پیدا کند و این عدد خود را در آمار نهایی نشان دهد. برای این موضوع برنامه ریزی دقیق بر اساس کشور به کشور، پروژه به پروژه و کالا به کالا صورت گرفته و امیدواریم که اجرای این هدف گذاری در سال جاری ممکن شود.

وی درباره افق طولانی مدت صادرات ایران نیز بیان کرد: براورد ما این است که در صورت استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها، فعال کردن بازار کشورهای همسایه و منطقه و انجام حمایت‌های لازم تا افق ۱۴۰۴، امکان رسیدن آمار صادرات غیرنفتی سالانه ایران به عدد ۷۰ میلیارد دلار وجود دارد و سازمان توسعه تجارت در این مسیر حرکت می‌کند.

با شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹، میزان صادرات ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان کاهش یافت. با کاهش نسبی محدودیت‌ها، امسال میزان صادرات ایران روند صعودی خود را حفظ کرده و پیش بینی می‌شود امکان بازگشت به آمارهای صادراتی دوران پیش از کرونا ممکن باشد.

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که برای افزایش صادرات غیرنفتی برنامه ویژه‌ای برای استفاده از ظرفیت بازار کشورهای همسایه را دنبال می‌کند.

در حال حاضر امارات متحده عربی اصلی ترین صادرکننده کالا به ایران و عراق دومین واردکننده عمده کالا از ایران در میان کشورهای همسایه و منطقه هستند.