شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ماست

ماست 18 درصد گران شد/ گرانی گوجه فرنگی چند درصد بوده است؟

نتایج یک گزارش نشان می دهد که قیمت برخی اقلام خوراکی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن با تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد همراه بوده و در چهار قلم از کالاها تغییرات منفی بوده است.

به گزارش زنهار، نتایج یک گزارش نشان می دهد که قیمت برخی اقلام خوراکی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن با تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد همراه بوده و در چهار قلم از کالاها تغییرات منفی بوده است.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، قیمت برخی اقلام خوراکی طی شهریور ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن به گونه ای بوده که بیشترین افزایش قیمتها در کالاهای منتخب مربوط به پرتقال(۴۰.۵درصد)، ماست پاستوریزه (۱۸.۳درصد) و پنیر پاستوریزه (۱۵.۴ درصد) بوده است.

 

البته در چهار قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمتها مربوط به مرغ ماشینی( ۲.۴ - درصد)، روغن مایع (۱.۹ - درصد)، موز (۱.۳ - درصد) و گوجه فرنگی (۰.۹- درصد) بوده است.

 

مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل نشان می دهد که در ۳ مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از ۱۰۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام گوجه فرنگی( ۱۳۲.۱ درصد)، کره پاستوریزه (۱۰۷.۵ درصد)، و پیاز( ۱۰۲.۱ درصد) بوده است. کمترین میزان رشد قیمتها نیز در اقلامی همچون پرتقال با ۳۱.۵ درصد، گوشت گوسفندی با ۳۴.۶ درصد و موز با ۳۷ درصد دیده می شود.

نتایج این این گزارش نشان می‌دهد که متوسط قیمت حدود ۷۵ درصد اقلام منتخب نظیر برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر و ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، لوبیا چیتی، عدس، قند و شکر و چای خارجی بسته ای فراتر از حد بحرانی قیمتها قرار دارند.

در خصوص بیشتر اقلام یاد شده، خصوصا برنج درجه یک ایرانی، تخم مرغ ماشینی، مرغ ماشینی، شیر و انواع محصولات لبنی، سیب، پرتقال و خیار امتداد روند صعودی ماه قبل مشاهده می شود و افزایش مجدد قیمت این کالاها دور از انتظار نیست.