شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات#واکسن

اظهارنظر سخنگوی واکسن رازی در مورد واردات واکسن خارجی

اظهارنظر سخنگوی واکسن رازی در مورد واردات واکسن خارجی

سخنگوی پروژه تولید واکسن کوو پارس رازی گفت: ما در حال حاضر ۵ میلیون دز واکسن کووید۱۹ را طی ماه‌های شهریور و مهر تولید کرده ایم که تست‌های کنترل کیفی بخش عمده‌ای از آن‌ها انجام شده است.

به گزارش مشرق، چندی پیش دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جریان بازدید از مؤسسه سرم سازی رازی کرج عنوان کرد که در این مؤسسه دانشمندان ما در سکوت زحمات فراوانی می‌کشند، اما ثمره زحمات آن‌ها که واکسن کرونای رازی کووپارس است در انبارها مانده و ما اکنون از کشورهای دیگر واکسن وارد می‌کنیم.

محمد حسین فلاح در گفت‌وگو با میزان در واکنش به این صحبت‌ها گفت: ما در حال حاضر ۵ میلیون دز واکسن کووید۱۹ را طی ماه‌های شهریور و مهر تولید کرده ایم که تست‌های کنترل کیفی بخش عمده‌ای از آن‌ها انجام شده و برای بخش دیگر هم طی یک یا ۲ هفته آینده انجام می‌شود و آماده عرضه به وزارت بهداشت و مصرف کننده می‌گردد.

وی ضمن اشاره به اینکه تا حدی واردات واکسن برای رفع نیاز کشور درست و منطقی است، اما هنگامی که تولیدکننده داخلی در حال ساخت واکسن است، حداقل برای ۴ تا ۵ آینده نیازی به واردات با این حجم نیست، ادامه داد: منظور این نماینده مجلس هم از این صحبت‌ها این بوده است که تا جایی که نیاز به واردات داریم، واکسن وارد کنیم و بعد از آن از تولید داخل بهره ببریم و سوال آقای دکتر این است که آیا این حجم از واکسن وارداتی در انبار وزارت بهداشت نمی‌ماند؟ و همچنین اینکه آیا سیاست حمایت از محصول داخلی وجود دارد یا نه؟.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی با بیان اینکه اگر سیاست حمایت از محصول داخلی وجود دارد، باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و به میزانی که تولید داخل پاسخگو است از آن استفاده کنیم و به مقداری که نمی‌تواند نیاز را تامین کند واردات را انجام دهیم، افزود: ما چه طور می‌توانیم برای ورادات واکسن تامین ارز داشته باشیم، اما از داخل واکسن نخریم؟! انجام این کار با توجه به زیر ساخت‌های انجام شده و هزینه‌هایی که برای تولید واکسن صورت گرفته تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه در حال حاضر ۵ میلیون دز واکسن در انبار دارید و هنوز مجوزی دریافت نکرده اید، همچنان مشغول تولید هستید یا روند تولید را فعلا را متوقف کرده اید؟، توضیح داد: برنامه‌ریزی ما برای تولید ۲۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال است و برای ادامه تولید بر اساس این موضوع که چه زمانی مجوز دریافت می‌کنیم و واکسن‌ها از ما خریداری می‌شوند، برنامه‌ریزی می‌کنیم.

سخنگوی پروژه تولید واکسن کوو پارس رازی در خصوص زمان اخذ مجوز مصرف اضطراری این واکسن اظهار کرد: ما در حال حاضر در فاز سوم مطالعات بالینی به ۱۵ هزار داوطلب در نوبت اول واکسن کووپارس رازی را نزریق کردیم و حدود ۴ هزار نفر هم این واکسن را در نوبت دوم دریافت کرده اند، ما دست خط وزیر قبلی را داریم که به صورت مکتوب اعلام کرده بود بعد از اتمام فاز دوم و با آغاز مرحله سوم مطالعاتی و تزریق واکسن به بخشی از داوطلبان در صورت عدم مشاهده عوارض جدی به ما مجوز می‌دهد و این در حالی است که عملا چنین اتفاقی رخ نداد.

فلاح متذکر شد: به دلیل واردات واکسن به ما اعلام کردند که فاز سوم باید تا مرحله آنالیز اثربخشی پیش برود و در این مرحله باید ۳۵ روز از تزریق واکسن در دز اول و ۱۴ روز از دریافت نوبت دوم واکسن بگذرد تا میزان اثربخشی واکسن مشخص گردد و از آنجایی که ما نیمه شهریور ماه مطالعه فاز سوم را آغاز کردیم و باید دو ماه از شروع مرحله مطالعاتی گذشته باشد، نیمه آبان ماه به مرحله آنالیز اثربخشی می‌رسیم و این شرط تنها برای موسسه رازی گذاشته شد و دیگر تولیدکنندگان داخلی این شرایط را نداشتند.

منبع: میزان