به گزارش برنا به نقل از پایگاه اینترنتی رسمی سرشماری جمعیت روسیه، این سرشماری که سومین سرشماری جمعیت روسیه در عصر معاصر این کشور پس از فروپاشی شوروی است، از اوایل بامداد امروز (جمعه) آغاز شد و ۱۵ روز (تا روز ۳۱ ماه اکتبر) ادامه خواهد داشت.

دو سرشماری قبلی روسیه در سالهای ۲۰۰۲  و ۲۰۱۰ برگزار شد اما سرشماری کنونی بر خلاف دو سرشماری قبلی دیجیتالی است و برای برگزاری آن از فناوریهای پیشرفته استفاده می شود.  

هر شهروند روس می تواند اطلاعات مربوط به خود و خانواده اش را بطور مستقل در پورتال ویژه خدمات دولتی روسیه که به روسی «گوس اسلوگ» نامیده می شود، یا در مراکز ویژه ارائه خدمات اداری دولتی ثبت کند.

حدود ۷۰۰ هزار آمارگیر در ۸۵ جمهوری و استان روسیه با مراجعه به مردم اطلاعات مربوط به آنها را در برگه های ویژه ثبت خواهند کرد. در این برگه ها پاسخ های به ۳۳ سوال ثبت می شود.  

درآمد فرد و خانواده و منبع درآمد، کمک هزینه هایی که می گیرد، مستمری بازنشستگی و وضع مسکن ازجمله سوالاتی است که از هر فرد پرسیده خواهد شد و آمارگیری از هر فرد بطور متوسط بین ۱۰- ۱۵ دقیقه زمان می برد.

ازافرادی هم که بطور موقت در روسیه زندگی می کنند آمارگیری صورت می گیرد و از انها بجای ۳۳ سوال، هفت سوال پرسیده خواهد شد.   

سرشماری جمعیت روسیه در شرایط ویژه تدابیر پیشگیری از کرونا انجام می گیرد و همه آمارگیران تست کرونا داده یا واکسن کرونا زده اند و وسایل محافظت شخصی از جمله ماسک طبی و مواد ضدعفونی کننده به همراه دارند.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان روسیه (نهاد دست اندرکار پیشگیری از بیماریهای عفونی) برای آمارگیران دستورالعمل ویژه برای مراقبت های بهداشتی صادر کرده است که آمارگیری آن را باید رعایت کنند.

کمیته آمار دولتی روسیه (روس استات) اعلام کرده است که هزینه آمارگیری کنونی ۳۲ میلیارد روبل (۴۵ میلیون دلار) برآورد شده است که به دلیل اینکه دیجیتالی برگزار می شود هزینه آن به نصف کاهش می یابد.  

اطلاعاتی که از امارگیری جمعیتی بدست می آید در اجرای برنامه های اجتماعی روسیه و تخصیص بودجه دولت این کشور و حمایت های اجتماعی ازجمله بیمارستان ها، مدارس و برنامه مسکن و جاده سازی بکار گرفته می شود.  

  سرشماری دوم روسیه که در سال ۲۰۱۰ برگزار شد ۱۱ روز به طول انجامید و نزدیک به ششصد و پنجاه هزار آمارگیر در اجرای ان شرکت کردند.  

  جمعیت روسیه از ۱۴۸ میلیون نفر در آستانه فروپاشی حکومت شوروی سوسیالیستی ِ آن کشور در سال ۱۹۹۱ (سی سال پیش)، اکنون، به علت بالا رفتن در صد مرگ و میر، سقط جنین، و نیز ناآرامی های اقتصادی، به ۱۴۶ میلیون تن (با احتساب ۲.۵ میلیون نفر ساکنان شبه جزیره کریمه)  کاهش یافته است.