شهر خبر

حسین شیخ، نقاش و از کوچک‌ترین شاگردان کمال الملک بود که ۳۰ سال پیش در چنین روزهایی بر اثر تصادف دار فانی را وداع گفت.

به گزارش هنر ام‌روز، او که بیشتر رویکردی طبیعت گرایانه در خلق تابلوهای نقاشی داشت، درباره سبک هنری خود گفته بود: «هیچ گاه نخواستم آثارم ابهام برانگیز و تجسم کننده جهان متجسم، در حیطه رویا و خواب و خیال باشد و از وضوح تصاویر خود بکاهم.»

حسین شیخ نقاش متولد سال ۱۲۸۹ در تهران است. وی که از آخرین شاگردان کمال الملک محسوب می‌شد، پس از درگذشت این هنرمند راه او را ادامه داد و تا پایان عمر با اداره هنرستان کمال الملک سعی در ترویج آموزه‌ها و سبک او داشت.

شیخ به مثابه آموزگاری با سبک کمال الملک

حسین شیخ هنگامی که برای تحصیل وارد مدرسه مستظرفه شد، کوچک‌ترین شاگرد کمال الملک به شمار می‌رفت، اما پس از گذشت مدتی به چنان مهارتی در زمینه نقاشی دست پیدا کرد که کمال الملک او را به سمت معلم طراحی و نقاشی مدرسه منصوب کرد.

رضا بانگیز، نقاش و هنرمند در فصلنامه هنر شماره ۲۱ درباره عشق این هنرمند به تعلیم این چنین گفته است: «استاد حسین شیخ عاشق تعلیم نقاشی بود، آن هم البته اسمش بود که تعلیم نقاشی می‌دهد. او از اول تا آخر تابلو را خودش کار می‌کرد. هنرجو تنها رنگ‌های مورد نیاز استاد را روی پالت می‌گذاشت.»
بانگیز در ادامه این چنین اظهار کرده است: «هنرجویان از این سبک تعلیم استاد بسیار راضی بودند، چون روی تابلوی خود کار نمی‌کردند. اگر کار تابلو آن‌ها دو ماهی هم به طول می‌انجامید، به انتظار می‌ماندند چون می‌دانستند هرگز خودشان قادر نخواهند بود تابلو را به دلخواه تمام کنند.»

حسین شیخ به مثابه آموزگاری با سبک کمال الملک دانسته می‌شود؛ چراکه با پایبندی به آموزه‌های این هنرمند برجسته و آموزش آن به هنرجویان، سعی در ترویج سبک کمال الملک داشت.
 

اثری از حسین شیخ


سبک حسین شیخ در نقاشی

به طور کلی آثار متعلق به حسین شیخ به سبب پایبندی به آموزه‌های کمال الملک در نقاشی، حال و هوایی طبیعت گرایانه دارند. رویکرد به طبیعت و واقع نمایی، برخورد مستقیم با طبیعت و عناصر آن، گرایش به سبک طبیعت گرایی اروپایی و نقاشی توصیفی از طبیعت از جمله ویژگی‌های سبک کمال الملک بوده که در آثار متعلق به حسین شیخ نیز قابل رویت هستند.
تابلو نقاشی که تصویر آن را در پایین‌تر مشاهده می‌کنید، متعلق به این هنرمند است که به سال ۱۳۱۷ تعلق دارد. این اثر گویی به بهترین نحو پیروی حسین شیخ از آموزه‌های کمال الملک را نشان می‌دهد.
 

اثری از حسین شیخ که در سال ۱۳۱۷ خلق شد

این تابلو که چشم اندازی سرسبز همراه با پرندگان را به تصویر کشیده، تا حدی متأثر از نقاشی‌های اروپایی خلق شده است. موضوع این نقاشی پرندگان است و هنرمند به واسطه این موضوع فرصت استفاده از رنگ‌های متنوعی را پیدا کرده که نهایتا حال و هوای رنگ آمیزی را به تابلو داده است.
اگر بخواهیم تعریفی از سبک حسین شیخ در هنر نقاشی داشته باشیم، بهترین راه اشاره به توصیف خود اوست که در جایی گفته است: «هیچ گاه نخواستم آثارم ابهام برانگیز و تجسم کننده جهان متجسم، در حیطه رویا و خواب و خیال باشد و از وضوح تصاویر خود بکاهم.»

آثار شناخته شده از حسین شیخ

هر هنرمندی دارای آثار مختلفی است که برخی از آنان به واسطه ویژگی‌هایی که دارند، شناخته شده‌تر هستند. درباره حسین شیخ نیز این نکته صادق است و به عبارتی اگرچه این هنرمند دارای آثار بی شماری در حوزه نقاشی است اما بیشتر به واسطه تابلوهای نوروز، سقاباشی، تابلوی طبیب و مریض و طوطی‌ها شناخته شده است و نسل‌های بعدی با این آثار برجسته‌اش از او یاد می کنند.

«سقا باشی» اثری از حسین شیخ

«هفت سین» اثری از حسین شیخ

سرانجام حسین شیخ

حسین شیخ همانند استادش کمال الملک عمری طولانی کرد. او سرانجام در سن ۹۰ سالگی و در اواسط مهر ماه سال ۱۳۷۰ بر اثر یک سانحه رانندگی از دنیا رفت.